Jump to content

Har jammen santen kjøpt ny daycruiser! 1 uke å vente....

GunR

Recommended Posts

Nå er innkjøringa unnagjort.

Første delen som skal være 2 timer med variert turtall ikke over 4500 omdr og full gass i 1 minutt hvert 10 minutt.

26 knop gav et forbruk på 0,7

Kjørte ca 23 nm og et avarange på 0,5 l / nm

Brukte 10,9 liter på turen.

Eg e overbevist om det stemmer, sjekker med bensinfylling i morgen.

Bytta fordi eg ville ha en nyere motor og 4 takter. At forbruk, støy,enklere vedlikehold,markedets letteste og 3000 kubikk motor hva bare en fordel..hehe

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Har jo tidenes flotteste pinse, og håper det bare er dager igjen til jeg får nybåten. ( Skjærgårdsjeepen er ikke solgt ennå :wink: )

Sitter og lurer på propellere. Hva har dere av erfaringer med forskjellige typer? Holder det med den som står på motoren, eller er det mye å hente på å kjøpe en flott stålpropell? 3 blad, eller 4?

Heisann.

Jeg valgte en 19" vanlig aleminium.

Jeg vil se om denne propellen er rett for min motor.

Under innkjøring fikk jeg bare 5100 omdr.

Har nå kjørt 100 nm og det ser ut som motor har løsnet litt. Får 5400 omdr når motor er tiltet opp så mye som mulig.

Eg tror eg går for en 18" stål utover sommeren...bestiller på ebay ?

Uttern C 56, mercury 50.

Skal være Smartcraft ja. Steinar sier at Bella har valgt propell til meg, ut fra båt og motor. 3 blader stålpropell. Kan nok virke som jeg er noe "blank" , men jeg stoler på forhandleren min, har ikke grunn til annet, og han har 10 000 ganger mer erfaring enn meg..

Tipper det er en Mercury prop :wink:

Kommer tilbake med mer info i morra en gang.. først jobb, så hente båt... kan bli sent før jeg er på nett!

Hehe...jeg venter i spenning. Også vil jeg vite når du har satt deg inn i lesing av innstrumenter om du får lest av vanntrykk. Det står 0 på mine.

Smartcraft er veldig bra...Hvor langt du kan kjøre. Forbruk. Oljetrykk. Trim. Volt. Mm

Uttern C 56, mercury 50.

Har heller ikke vanntrykk, pr. i dag. Ble sent i går, da vi måtte vente på floa, før vi kunne få tatt opp Viksunden, som er til salgs. Deretter ble det å hente båten på innlandet, bunkre bensin (for første og siste gang her, en drøy krone ekstra pr liter, på et anlegg uten alt, utenom lekkasje på bensinen!). Så tok vi å vasa litt rundt, en runde rundt Innlandet, lurte på å fare "kommunen rundt", men kom frem til at det var litt sent å starte på det...

Gjør ca 40kn og når ca 5600 - 5800 rpm. Skal få tatt bedre bilder i dag, men fikk problem i dag med å legge ut de jeg tross alt tok i går.. :worry:

En liten forbedring må til: Koppholder til føreren! Og koppholderen til førstepassasjeren må forbedres. Veltet en kopp under akslerasjon i går! :lol:

Ellers er jeg kjempefornøyd, båten blir sikkert litt mer personifisert gjennom sesongen.

Skal komme tilbake med bilder, så snart jeg får det til.. :thumbsup:

Har problemer med å få lagt ut bilder.. Uploadify "krasjer", virker det som. Både i Chromium og Firefox.

Menmen, har da litt å melde likevel!

Fart og turtall fra igår er revidert, og korrigert.. Når ca 39 knop, på 5500rpm, ..ish. Kan øke turtallet med å trimme motoren mer ut, men farten er den samme, dvs, øker bare slippet, trimmer for langt, kan man vel si? Motoren har nå ca 3,5 timer, og hvis den løsner noe særlig tror jeg 40 gps knop er innen rekkevidde.

Når det gjelder båten, er jeg fornøyd der også. Den går mykt i sjøen, i de bølgene vi har møtt, noe helt annet enn den lettdrevne, flatbunnede skjærgårdsjeepen, som er til salgs..

Prøver bildekjøret igjen!

Her kommer sjarken til kai, første dagen av eierskapet:

13050051.jpg

13050049.jpg

Der er motor'n, har ca 3,5 timer på seg her. Propelleren er en Vengeance, 17" stigning.

13050050.jpg

Blir mye kjøring, under påskudd av å ha innkjøringa ferdig før ferien..

Gjør 40 knop, på ca 5800 rpm. Lurer på om propellen er for lett? Kan trimme ut mer, men tør ikke, da jeg har nådd toppturtallet! Dette er alene i båten, så mulig at det er nært perfekt til å dra på tur med?

Pen båt!

Høres ut som propellen er ganske optimal ja. Båten er vel ikke proppfull av dill og dall heller ennå?

Hvordan er kabinen? Kan du strekke deg ut? Vi ligger i skibsplasten nå. Deilig:) skal dessverre hjem og sove...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Super båt og motor....

Min motor løsnet litt i går. Fikk 200 mer omdreininger i går. Så nå er jeg oppe i 5350

Vurderer du bytte propell må du kansje gjøre det nå om du får bytta den til forhandler.

Om ikke vurderer jeg din om prisen er rett. :-)

Bare aluminium jeg, men hadde lyst se ka som skjedde utover. Propell skal vel testes med normal last. Full tank og flere ombord ?

Uttern C 56, mercury 50.

Har forstått det sånn at max oppnådd turtall er med lett last? Sånn at en fortsatt oppnår et greit turtall med fullt lastet båt. Hvis denne motoren blir enda sprekere, vet jeg ikke, den virker temmelig sprek allerede. Var 2 ombord i dag, og gjorde 40 gps- knop på 5800 rpm. "Speedometeret" viste noe mer, de følger hverandre ganske godt. Tanken var over 3/4 full. Sist gjorde jeg 40 knop alene, med full tank.

Har faktisk ikke prøvd kabinen! :blush: Men det ser ut som det er god plass.. Lys å greier! Har begynt så smått å mekke egne løsninger.. Koppholder foran rattet, og den originalmonterte koppholderen til førstepassasjeren har fått foring, så ikke Statoilkoppen velter. Viktig med kaffe, vettu! Merker det er store penger å spare på å bære litt bensin! Bunkret i by'n på fredag, da var det 15,50 kr/l på bunkringen. 14,40 kr/l på land. I dag var det visst 16,50 kr/l på bunkeranlegget! Ca 14 Fatter ikke, må da være mindre utgifter enn selv en ubetjent stasjon på land! I tillegg er det lekasje på slangerullen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...