Jump to content

Etterlyser informasjon om seilskuta Fredonia, Oslo

Ms Fortuna

Recommended Posts

Jeg etterlyser informasjon om skjebnen til seilskuta Fredonia, ex Rauma som skal ha ligget i Oslo/Bærum tidligere.

Båten har for et par år siden ligget til salgs på nett, men uten salg så vidt jeg vet. Siste tips var at den ble flyttet til Solvik Marina for noen år siden.

Det var Kai Winter fra Nesodden som i sin tid kjøpte båten og bygde den om til seilbåt/yacht. Det var også han som lagde denne omtalte klipperbaugen selv. Undertegnede fikk gleden av å være med på deler av dette arbeidet da den først lå i Gannsvika på Øyeren. Senere skulle skipet forflyttes til Lillestrøm for videre transport til Oslo. På denne turen over Øyeren var og jeg med sammen med min far og Kai Winter. Kart hadde de sett på en lyktestolpe, så det fikk holde, for å finne retningen mente de.
På det tidspunktet var det ingen maskinoverføring opp til dekk, så min far var rormann og Winter satt nede å styrte maskin etter kommandoer fra dekk. Jeg var dekksutkikk.
Riktignok trodde de kvistene i vannet var grunner, men det skulle vise seg å være leia, så noen dump nedpå ble det, men det var jo bare mudder.
I Lillestrøm ble båten løftet av mobilkran over på en spesialtransportbil, muligens Bull Trans og kjørt nedover til Oslo. På E6 løsnet takplaten og fløy av, noe som skapte litt kaos. Omsider kom ferden til Lysaker, der den ble satt på land først for videre arbeid.
Båten ble og brukt i undervisningsøyemed for Sollerudstranda skole på Lysaker der Winter arbeidet.
bilde

• 8 måneder senere...

Jøss takk for informasjon, hadde vært artig å se den igjen med min forhistorie for båten, legg gjerne inn et bilde hvis du en gang

har mulighet. Vet du noe om hvor den ligger til daglig, eller hvem som eier den?

Såvidt meg bekjent så bor vel skutas første eier i Fredrikstad området, kan han ha kjøpt den tilbake eller?

Hei, ny eier kjenner.

Opprinnelig eier konverterte til Trawler for mange år siden.

Fredonia lå på Gressvik ikke langt fra Slevikkilen båtbyggeri, kjenner ikke til mer om eier.

Lykke til

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

• 8 år senere...
Ms Fortuna skrev On 8.5.2013 at 22.58:

Jeg etterlyser informasjon om skjebnen til seilskuta Fredonia, ex Rauma som skal ha ligget i Oslo/Bærum tidligere.

Båten har for et par år siden ligget til salgs på nett, men uten salg så vidt jeg vet. Siste tips var at den ble flyttet til Solvik Marina for noen år siden.

Det var Kai Winter fra Nesodden som i sin tid kjøpte båten og bygde den om til seilbåt/yacht. Det var også han som lagde denne omtalte klipperbaugen selv. Undertegnede fikk gleden av å være med på deler av dette arbeidet da den først lå i Gannsvika på Øyeren. Senere skulle skipet forflyttes til Lillestrøm for videre transport til Oslo. På denne turen over Øyeren var og jeg med sammen med min far og Kai Winter. Kart hadde de sett på en lyktestolpe, så det fikk holde, for å finne retningen mente de.
På det tidspunktet var det ingen maskinoverføring opp til dekk, så min far var rormann og Winter satt nede å styrte maskin etter kommandoer fra dekk. Jeg var dekksutkikk.
Riktignok trodde de kvistene i vannet var grunner, men det skulle vise seg å være leia, så noen dump nedpå ble det, men det var jo bare mudder.
I Lillestrøm ble båten løftet av mobilkran over på en spesialtransportbil, muligens Bull Trans og kjørt nedover til Oslo. På E6 løsnet takplaten og fløy av, noe som skapte litt kaos. Omsider kom ferden til Lysaker, der den ble satt på land først for videre arbeid.
Båten ble og brukt i undervisningsøyemed for Sollerudstranda skole på Lysaker der Winter arbeidet.
http://finncdn.no/mmo/2010/10/26/8/251/362/78_-246876857_xl.jpg

Hej!

Gunnar Eriksson heter jag och är numera "förvaltare" av den gamla båten.

Klaravik hade auktion 2021 och jag köpte Fredonia.

Träffade dåvarande ägaren Robert och fick en fin historia.

Ligger strax  norr om Stockholm och jag håller på med upprustning.

Planen är att sticka ut på långsegling 2025

Hälsningar/Gunnar

Artig at denne dukker opp igjen. Det hadde vært fint om du oppdaterer fremdriften her på forumet, slike oppussingstråder er alltid populære. Dessuten er det mye god hjelp å få her om du lurer på noe;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...