Ms Fortuna Startet 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2013 Jeg etterlyser informasjon om skjebnen til seilskuta Fredonia, ex Rauma som skal ha ligget i Oslo/Bærum tidligere. Båten har for et par år siden ligget til salgs på nett, men uten salg så vidt jeg vet. Siste tips var at den ble flyttet til Solvik Marina for noen år siden. Det var Kai Winter fra Nesodden som i sin tid kjøpte båten og bygde den om til seilbåt/yacht. Det var også han som lagde denne omtalte klipperbaugen selv. Undertegnede fikk gleden av å være med på deler av dette arbeidet da den først lå i Gannsvika på Øyeren. Senere skulle skipet forflyttes til Lillestrøm for videre transport til Oslo. På denne turen over Øyeren var og jeg med sammen med min far og Kai Winter. Kart hadde de sett på en lyktestolpe, så det fikk holde, for å finne retningen mente de. På det tidspunktet var det ingen maskinoverføring opp til dekk, så min far var rormann og Winter satt nede å styrte maskin etter kommandoer fra dekk. Jeg var dekksutkikk.Riktignok trodde de kvistene i vannet var grunner, men det skulle vise seg å være leia, så noen dump nedpå ble det, men det var jo bare mudder.I Lillestrøm ble båten løftet av mobilkran over på en spesialtransportbil, muligens Bull Trans og kjørt nedover til Oslo. På E6 løsnet takplaten og fløy av, noe som skapte litt kaos. Omsider kom ferden til Lysaker, der den ble satt på land først for videre arbeid. Båten ble og brukt i undervisningsøyemed for Sollerudstranda skole på Lysaker der Winter arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Treskallen Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Her er den gamle annonsen http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25136278 Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post
Ms Fortuna Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Løfter denne igjen, i håp om at noen kanskje kan vite hvor denne skuta kan befinne seg for tiden. Hadde satt stor pris på informasjon om dette nå som en ny sesong på fjorden nærmer seg. Knut L Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Du kan jo prøve å ringe nummeret som står i Finn annonsen? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 godt mulig jeg husker feil, men mener at jeg så denne båten liggende ved Killingen for ca et år siden. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Langs land Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Det er nok trolig Belona-skuta du har sett der. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Hei Fredonia har fått nye eiere i Fredrikstad og har blitt betydelig oppgradert de siste årene. Stadig på tokt og møter de på sjøen stadig vekk. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Ms Fortuna Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Jøss takk for informasjon, hadde vært artig å se den igjen med min forhistorie for båten, legg gjerne inn et bilde hvis du en gang har mulighet. Vet du noe om hvor den ligger til daglig, eller hvem som eier den? Såvidt meg bekjent så bor vel skutas første eier i Fredrikstad området, kan han ha kjøpt den tilbake eller? Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Hei, ny eier kjenner. Opprinnelig eier konverterte til Trawler for mange år siden. Fredonia lå på Gressvik ikke langt fra Slevikkilen båtbyggeri, kjenner ikke til mer om eier. Lykke til Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
SkonarenFredonia Svart 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 Ms Fortuna skrev On 8.5.2013 at 20.58: Jeg etterlyser informasjon om skjebnen til seilskuta Fredonia, ex Rauma som skal ha ligget i Oslo/Bærum tidligere. Båten har for et par år siden ligget til salgs på nett, men uten salg så vidt jeg vet. Siste tips var at den ble flyttet til Solvik Marina for noen år siden. Det var Kai Winter fra Nesodden som i sin tid kjøpte båten og bygde den om til seilbåt/yacht. Det var også han som lagde denne omtalte klipperbaugen selv. Undertegnede fikk gleden av å være med på deler av dette arbeidet da den først lå i Gannsvika på Øyeren. Senere skulle skipet forflyttes til Lillestrøm for videre transport til Oslo. På denne turen over Øyeren var og jeg med sammen med min far og Kai Winter. Kart hadde de sett på en lyktestolpe, så det fikk holde, for å finne retningen mente de. På det tidspunktet var det ingen maskinoverføring opp til dekk, så min far var rormann og Winter satt nede å styrte maskin etter kommandoer fra dekk. Jeg var dekksutkikk. Riktignok trodde de kvistene i vannet var grunner, men det skulle vise seg å være leia, så noen dump nedpå ble det, men det var jo bare mudder. I Lillestrøm ble båten løftet av mobilkran over på en spesialtransportbil, muligens Bull Trans og kjørt nedover til Oslo. På E6 løsnet takplaten og fløy av, noe som skapte litt kaos. Omsider kom ferden til Lysaker, der den ble satt på land først for videre arbeid. Båten ble og brukt i undervisningsøyemed for Sollerudstranda skole på Lysaker der Winter arbeidet. http://finncdn.no/mmo/2010/10/26/8/251/362/78_-246876857_xl.jpg Vis hele sitatet Hej! Gunnar Eriksson heter jag och är numera "förvaltare" av den gamla båten. Klaravik hade auktion 2021 och jag köpte Fredonia. Träffade dåvarande ägaren Robert och fick en fin historia. Ligger strax norr om Stockholm och jag håller på med upprustning. Planen är att sticka ut på långsegling 2025 Hälsningar/Gunnar Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 27.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 @SkonarenFredoniaså flott at Fredonia får et nytt liv, så skuten sist i Fredrikstad sommeren 2020 og fulgte auksjonen 2021. Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går, og hvilken marina du ligger i. Sommeren 2020 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 velkommen til båtplassen. Vi er veldig glade i å følge opprustningsprosjekter... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
index Svart 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 Artig at denne dukker opp igjen. Det hadde vært fint om du oppdaterer fremdriften her på forumet, slike oppussingstråder er alltid populære. Dessuten er det mye god hjelp å få her om du lurer på noe;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.