grawis Startet 8.Mai.2013 Del på Facebook Startet 8.Mai.2013 Mye å gjøre om dagen, og her er noen ting som har gjort meg skikkelig usikker. Hva tenker dere? Gjennomføringa for avløp fra byssa... Dieseltanken... Og hvorfor gråter VPen? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Gjennomføring fra avløp må skiftes, med slange og ventil. Går avløp ut i bunn av båt,hm ? Synes det først og fremst bør ryddes i slanger ved tanken og se på mulighetene på mer oversiktlige løsninger der. VP`n gråter rett og slett fordi den er en VP som helst ville vært en Yanmar . Ut fra bildet kan den dråpen komme fra hvor som helst lenger opp. Sier jeg som er den stolte eier av en Yanmar Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Finnes det noen som helst stattistikk på at volvo er så forbaska mye dårligere en yanmar? Det tror ikke jeg grunnen til at vi hører om fler volvo problemer er vel at det sitter volvo i dobbelt så mange lystbåter som yanmar. Så til alle dere som skal rakke ned på volvo maskiner kom med fakta på bordet først. Så over til dråpen. Den ser grønn ut og er vel således kjøleveske. Sjekk ekspansjonskar da lokka på disse har en tendens til og lekke litt når motor er varm og det trykk kjølevannsystemet. Kan også være mye annet men begynn med dt enkleste,slangeklemmer etc. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Jeg har eksakt statistikk etter å ha hatt 1 stk Yanmar 30hk, en vp d2-40 og en d2-55. Førstnevnte hadde stadig vekk en dråpe hengende, mens de to vp-motorene begge har vært tørre og fine. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
BOBO II Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Mitt inntrykk er at en volvo som ikke lekker er tom for olje. Alle pentane jeg har hatt lekker olje. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
larss Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Hei. Mitt råd til ett oversiktlig og sikkert motorrom er ryddighet og renslighet. Er alt av slanger og kabler pent og oversiktlig lagt opp er det lettere å " å se skogen for bare trær" og en evnt Feilsøking vil bli lettere om en fort og greit finner det en leter etter, samt en slange eller kabel som ligger å gnikker over en skarp kant kan få kjedelige konsekvenser. Om motor rommet er rent og pent vil du fortere se evnt. Lekasjer både fra utstyr plasert der og ikke minst Lekasjer utenifra og inn. Det vil også være så uendelig mye lettere å få tørket opp div søl om alt er rent der nede før en søler. Disse to punktene går absolutt på sikkerheten til både deg og ditt mannskap. Når det gjelder den kjølevanns lekasjen kan det kanskje være ett tips å rigge seg til med ett lite speil og en lommelykt for å finne opphavet ? Lykke til. larss Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Mitt inntrykk er at en volvo som ikke lekker er tom for olje. Alle pentane jeg har hatt lekker olje. Vel min er helt tørr. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Jeg har ambisjoner om å få renska opp i motorrommet, vær sikre. Skroggjennomføringen; den må byttes? Hvor kritisk? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Hvor stor er en fisk ?Fra spøk til alvor. Ventil og gjennomføring kan sikkert holde i mange år til. Men frem til du får byttet den har du ikke mulighet for å stenge ventilen eller det som en gang var en ventil.Pga dimensjon regner jeg med ventilen er til sjøvanns inntaket ditt, vet du når du må stenge dette nestegang pga en uforutsett hendelse ?Jeg ville hatt litt fokus på det og byttet gjennomføring/ ventil i nærmeste fremtid. Sesongen står jo for tur nå.Og så ville jeg sjekket de andre gjennomføringer og ventiler, er disse i samme forfatning ?larss Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Jeg ville hatt litt fokus på det og byttet gjennomføring/ ventil i nærmeste fremtid. Sesongen står jo for tur nå. Uff, jeg kjenner på motløysa for første gang siden jeg ble båteier i fjor høst. Dette kommer nemlig i tillegg til bytte til ny webasto (som har kostet skjorta), installasjon av ny kortbølgeradio og ny vhf, tetting av to lekkasjer fra cockpit, plasting av nytt fundament for rekkestøtte, for ikke å snakke om selve båtpussen... Så alt som kan utsettes... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Veldig mange motorer lekker kjøleveske gjennom vinteren. Men slutter når du har kjørt den varm igjen.. I min forrige båt satt jeg inn en helt ny mercruiser og den lakk ca 2liter gjennom vinteren men ikke en dråpe om sommeren(kjørte100 timer om sommeren) den ene volvoen 41p jeg har nå lakk ca 1 liter i vinter, men ikke noe hittil i år 20 timer til nå.den andre lakk ikke i vinter. Tørk opp i bunn og kjør å se om det lekker videre. Ryddig motorom er viktig Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Veldig mange motorer lekker kjøleveske gjennom vinteren. Jeg har mer tro på at det er kondensvann som samler seg opp i løpet av vinteren. Metallet i motoren blir raskere avkjølt om natten, og da gir lufta omkring fra seg vann. Også kalt dugg eller kondens. I løpet av vinteren kan det bli vesentlige mengder av det, men det kommer ikke fra motoren. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
bliss X Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Dette så veldig kjent ut Ville tatt ut lokket til dieseltanken og pusset det opp. Benytt samtidig anledningen til å få renset tanken innvendig. Ventilen som ikke lar seg stenge bør du bytte, men som en midlertidig løsning ville jeg hatt en kon treplugg og verktøy (en hammer m.m.) liggende klart slik at du kan få tettet relativt raskt hvis det skulle oppstå noe. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 (redigert) Men hvorfor er det svart gugge inni den tappen som stikker ut over gjennomføringa? Resten ser jo ikke helt borti helvete ut... Redigert 9.Mai.2013 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Ser ut som noen har brukt grease. Ville holdt det under oppsikt Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Vel min er helt tørr. på tide å fylle olje?? Min gamle Penta lakk olje som ei sil, nå er den ute og etter 2 timers gange etter ompakking er det ikke en dråpe å se! Er betjeningsarmen for kuleventilen knekt?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Finnes det noen som helst stattistikk på at volvo er så forbaska mye dårligere en yanmar? Det tror ikke jeg grunnen til at vi hører om fler volvo problemer er vel at det sitter volvo i dobbelt så mange lystbåter som yanmar. Så til alle dere som skal rakke ned på volvo maskiner kom med fakta på bordet først. Det har du sikkert helt rett i, men når så mange sier at grønne motorer legger røk teppe og sier at det skal være sånn, henger ikke jeg med. Dieseltanken... Det mannlokket trenger OWATROL Penetrerende Olje / Antitust så holder det lenge. Og som bliss x sier ta en tanksjau så kan du kjøre trykt i ruskevær, det er dumt når motoren stopper da.. Det er greit å vite at det ikke er annet enn DIESEL på tanken.. Den klare plasslangen påfyllingen er vel ikke etter boka, hvis jeg ser rett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lady B Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Ser ut som noen har brukt grease. Ville holdt det under oppsikt Dette er den avrustede spindelen på en kuleventil. Bør nok skiftes omgående! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Den klare plasslangen påfyllingen er vel ikke etter boka, hvis jeg ser rett. Mulig den ikke er etter boka, men disse båtene er utstyrt slik fra verftet. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Men hvorfor er det svart gugge inni den tappen som stikker ut over gjennomføringa? Resten ser jo ikke helt borti helvete ut... Den "svarte gugga" er restene av akslingen til en kuleventil. Rusta tvers av og må skiftes. Det ligner veldig på frostveske det som henger der. Kan komme fra en løs slangeklemme for eksempel. Er det bare en liten dråpe som henger der så hadde jeg ikke grublet så mye på denne. Vannpumper begynner å gråte når de blir slitt. Følg med på om det blir verre, en dråpe er ikke noe å bry seg om. Lokket til Dieseltanken hadde jeg laget nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 (redigert) . Også kalt dugg eller kondens. I løpet av vinteren kan det bli vesentlige mengder av det, men det kommer ikke fra motoren. Når det er frostveske er det ikke kondens nei. Det forekommer også på en del biler om de har stått i kulda lenge, støpejærn som er på volvo krymper mye i kulda.finner du ut hvor det kommer fra er trikset å stramme til slanger eller deksler eller hva det måtte være når det er kaldt Redigert 9.Mai.2013 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 (redigert) jeg ville prioritert å bytte ventilen, og når du da først tar den på land, så skal du vel også bunnsmøre, skifte anode mm. Det vil være naturlig å bytte alle ventiler når du først er i gang, så vet du i hvert fall at alt er nytt og du slipper å stå med ventilhendelen i hånda på septik UT, når tanken er full :) Har den hendelen vært slik hele tiden, brudd før du kjøpte den? Å kunne stenge ventilene er jo en av de viktigste forutsetningene, sammen med det å holde seg edruelig ved roret, for å bli velsignet ved et forsikringsoppgjør. Se over motoren, følge dråpens potensielle bane oppover og du kan finne en potensiell plass den kan komme fra. Tørk over hele motoren med rent, lunket vann. Og gi den en dusj med en eller annen passende olje-spray, dernest tørk av overskytende rester. Det er bare å følge med etter redusert kjølevæskenivå eller nye dråper. Er vel ikke noe å bekymre seg for. Kjørte du frostvæske/ kjølevæske inn på motorens sjøvannskrets før vinteren, så kan det jo komme av det arbeidet. Ellers er det vel bare å gi motorrommet en grundig vask, få bort alle slike rester av grease, slik som den ved gjennomføringen. Gjør det rent og hold det rent. Over tid vil det akkumulere med slike små olje, grease-flekker. det gir lukt! -og det vil du ikke ha. Du har sikkert en akslingstetning som du pumper grease innpå en nippel nå og da? - mye av petroliumsrestene, det gulbrune på bildet, stammer nok derifra. Gjør rent før det blir lukt og før det forflytter seg til andre steder som er vanskelig å komme til, eller trekker inn i treinnredningen. Kanskje motorrommet kunne hatt glede av ny isolasjon? der sitter det både lukt og oljerester. Jeg byttet motorromsisolasjon og alt så meget triveligere ut. Veggen i bakkant ble isolert etter at bildet ble tatt. Lyddempende isolasjon med blyplater. Redigert 9.Mai.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Takk for mange gode råd og betraktninger! Noe måtte gjøres med den gjennomføringa slik at jeg får sove uten frykt for å våkne på sjøbunnen. Siden godset ellers på gjennomføringa ser rimelig okei ut, har jeg tenkt som så at dersom jeg bare får tetta for den rustende ventilaksen, så trenger jeg ikke frykte for å gå lekk helt med en gang. Så jeg presenterer: en trebit, litt selvvulkaniserende teip og ei slangeklemme: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Helt i min ånd ;-) Ulempen er at foreløpige løsninger fort blir foreløpige langtidsløsninger, eller foreløpige evighetsløsninger. La tiden gå så blir en så vant til å se det at en ikke ser det lengre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 9.Mai.2013 Del på Facebook Svart 9.Mai.2013 Hvis du ikke ønsker omregistrering til ubåt , MÅ du få skiftet kranen så fort som mulig , såfremt den er under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.