Jump to content

HR 352 tilstandsrapport? Bilder fra motorrommet


grawis

Recommended Posts

Gjennomføring fra avløp må skiftes, med slange og ventil. Går avløp ut i bunn av båt,hm ?

Synes det først og fremst bør ryddes i slanger ved tanken og se på mulighetene på mer oversiktlige løsninger der.

VP`n gråter rett og slett fordi den er en VP som helst ville vært en Yanmar :giggle: . Ut fra bildet kan den dråpen komme fra hvor som helst lenger opp. Sier jeg som er den stolte eier av en Yanmar :thumbsup:

Link to post

Finnes det noen som helst stattistikk på at volvo er så forbaska mye dårligere en yanmar? Det tror ikke jeg grunnen til at vi hører om fler volvo problemer er vel at det sitter volvo i dobbelt så mange lystbåter som yanmar.

Så til alle dere som skal rakke ned på volvo maskiner kom med fakta på bordet først.

 

Så over til dråpen. Den ser grønn ut og er vel således kjøleveske. Sjekk ekspansjonskar da lokka på disse har en tendens til og lekke litt når motor er varm og det trykk kjølevannsystemet. Kan også være mye annet men begynn med dt enkleste,slangeklemmer etc.

Link to post

Mitt inntrykk er at en volvo som ikke lekker er tom for olje. Alle pentane jeg har hatt lekker olje.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hei.

 

Mitt råd til ett oversiktlig og sikkert motorrom er ryddighet og renslighet.

 

Er alt av slanger og kabler pent og oversiktlig lagt opp er det lettere å " å se skogen for bare trær" og en evnt

Feilsøking vil bli lettere om en fort og greit finner det en leter etter, samt en slange eller kabel som ligger å gnikker over en skarp kant kan få kjedelige konsekvenser.

 

Om motor rommet er rent og pent vil du fortere se evnt. Lekasjer både fra utstyr plasert der og ikke minst

Lekasjer utenifra og inn.

Det vil også være så uendelig mye lettere å få tørket opp div søl om alt er rent der nede før en søler.

 

Disse to punktene går absolutt på sikkerheten til både deg og ditt mannskap.

 

Når det gjelder den kjølevanns lekasjen kan det kanskje være ett tips å rigge seg til med ett lite speil og en lommelykt for å finne opphavet ?

 

Lykke til.

 

larss

Link to post

Hvor stor er en fisk ?

Fra spøk til alvor. Ventil og gjennomføring kan sikkert holde i mange år til. Men frem til du får byttet den har du ikke mulighet for å stenge ventilen eller det som en gang var en ventil.
Pga dimensjon regner jeg med ventilen er til sjøvanns inntaket ditt, vet du når du må stenge dette nestegang pga en uforutsett hendelse ?

Jeg ville hatt litt fokus på det og byttet gjennomføring/ ventil i nærmeste fremtid. Sesongen står jo for tur nå.

Og så ville jeg sjekket de andre gjennomføringer og ventiler, er disse i samme forfatning ?

larss

Link to post

Jeg ville hatt litt fokus på det og byttet gjennomføring/ ventil i nærmeste fremtid. Sesongen står jo for tur nå.

Uff, jeg kjenner på motløysa for første gang siden jeg ble båteier i fjor høst. Dette kommer nemlig i tillegg til bytte til ny webasto (som har kostet skjorta), installasjon av ny kortbølgeradio og ny vhf, tetting av to lekkasjer fra cockpit, plasting av nytt fundament for rekkestøtte, for ikke å snakke om selve båtpussen... Så alt som kan utsettes...

Link to post

Veldig mange motorer lekker kjøleveske gjennom vinteren. Men slutter når du har kjørt den varm igjen.. I min forrige båt satt jeg inn en helt ny mercruiser og den lakk ca 2liter gjennom vinteren men ikke en dråpe om sommeren(kjørte100 timer om sommeren) den ene volvoen 41p jeg har nå lakk ca 1 liter i vinter, men ikke noe hittil i år 20 timer til nå.den andre lakk ikke i vinter. Tørk opp i bunn og kjør å se om det lekker videre. Ryddig motorom er viktig

Link to post

Veldig mange motorer lekker kjøleveske gjennom vinteren.

 

Jeg har mer tro på at det er kondensvann som samler seg opp i løpet av vinteren. Metallet i motoren blir raskere avkjølt om natten, og da gir lufta omkring fra seg vann. Også kalt dugg eller kondens. I løpet av vinteren kan det bli vesentlige mengder av det, men det kommer ikke fra motoren.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

bilde

 

Dette så veldig kjent ut :giggle: Ville tatt ut lokket til dieseltanken og pusset det opp. Benytt samtidig anledningen til å få renset tanken innvendig. Ventilen som ikke lar seg stenge bør du bytte, men som en midlertidig løsning ville jeg hatt en kon treplugg og verktøy (en hammer m.m.) liggende klart slik at du kan få tettet relativt raskt hvis det skulle oppstå noe.

Link to post

Vel min er helt tørr.

på tide å fylle olje?? :smiley:

Min gamle Penta lakk olje som ei sil, nå er den ute og etter 2 timers gange etter ompakking er det ikke en dråpe å se!

Er betjeningsarmen for kuleventilen knekt??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Finnes det noen som helst stattistikk på at volvo er så forbaska mye dårligere en yanmar? Det tror ikke jeg grunnen til at vi hører om fler volvo problemer er vel at det sitter volvo i dobbelt så mange lystbåter som yanmar.

Så til alle dere som skal rakke ned på volvo maskiner kom med fakta på bordet først.

Det har du sikkert helt rett i, men når så mange sier at grønne motorer legger røk teppe og sier at det skal være sånn, henger ikke jeg med.

 

 

 

Dieseltanken...

bilde

 

 

Det mannlokket trenger OWATROL Penetrerende Olje / Antitust så holder det lenge.

Og som bliss x sier ta en tanksjau så kan du kjøre trykt i ruskevær, det er dumt når motoren stopper da..

Det er greit å vite at det ikke er annet enn DIESEL på tanken..

Den klare plasslangen påfyllingen er vel ikke etter boka, hvis jeg ser rett.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Men hvorfor er det svart gugge inni den tappen som stikker ut over gjennomføringa? Resten ser jo ikke helt borti helvete ut...

 

bilde

Den "svarte gugga" er restene av akslingen til en kuleventil. Rusta tvers av og må skiftes. Det ligner veldig på frostveske det som henger der. Kan komme fra en løs slangeklemme for eksempel. Er det bare en liten dråpe som henger der så hadde jeg ikke grublet så mye på denne. Vannpumper begynner å gråte når de blir slitt. Følg med på om det blir verre, en dråpe er ikke noe å bry seg om. Lokket til Dieseltanken hadde jeg laget nytt.

Link to post

 

. Også kalt dugg eller kondens. I løpet av vinteren kan det bli vesentlige mengder av det, men det kommer ikke fra motoren.

Når det er frostveske er det ikke kondens nei. Det forekommer også på en del biler om de har stått i kulda lenge, støpejærn som er på volvo krymper mye i kulda.finner du ut hvor det kommer fra er trikset å stramme til slanger eller deksler eller hva det måtte være når det er kaldt Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post

jeg ville prioritert å bytte ventilen, og når du da først tar den på land, så skal du vel også bunnsmøre, skifte anode mm. Det vil være naturlig å bytte alle ventiler når du først er i gang, så vet du i hvert fall at alt er nytt og du slipper å stå med ventilhendelen i hånda på septik UT, når tanken er full :)

Har den hendelen vært slik hele tiden, brudd før du kjøpte den?

Å kunne stenge ventilene er jo en av de viktigste forutsetningene, sammen med det å holde seg edruelig ved roret, for å bli velsignet ved et forsikringsoppgjør.

 

Se over motoren, følge dråpens potensielle bane oppover og du kan finne en potensiell plass den kan komme fra. Tørk over hele motoren med rent, lunket vann. Og gi den en dusj med en eller annen passende olje-spray, dernest tørk av overskytende rester. Det er bare å følge med etter redusert kjølevæskenivå eller nye dråper. Er vel ikke noe å bekymre seg for. Kjørte du frostvæske/ kjølevæske inn på motorens sjøvannskrets før vinteren, så kan det jo komme av det arbeidet.

 

Ellers er det vel bare å gi motorrommet en grundig vask, få bort alle slike rester av grease, slik som den ved gjennomføringen. Gjør det rent og hold det rent. Over tid vil det akkumulere med slike små olje, grease-flekker. det gir lukt! -og det vil du ikke ha. Du har sikkert en akslingstetning som du pumper grease innpå en nippel nå og da? - mye av petroliumsrestene, det gulbrune på bildet, stammer nok derifra. Gjør rent før det blir lukt og før det forflytter seg til andre steder som er vanskelig å komme til, eller trekker inn i treinnredningen.

Kanskje motorrommet kunne hatt glede av ny isolasjon? der sitter det både lukt og oljerester. Jeg byttet motorromsisolasjon og alt så meget triveligere ut.

 

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Veggen i bakkant ble isolert etter at bildet ble tatt. Lyddempende isolasjon med blyplater.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Takk for mange gode råd og betraktninger!

 

Noe måtte gjøres med den gjennomføringa slik at jeg får sove uten frykt for å våkne på sjøbunnen. Siden godset ellers på gjennomføringa ser rimelig okei ut, har jeg tenkt som så at dersom jeg bare får tetta for den rustende ventilaksen, så trenger jeg ikke frykte for å gå lekk helt med en gang. Så jeg presenterer: en trebit, litt selvvulkaniserende teip og ei slangeklemme:

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...