toralf Startet 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2013 Jeg vet det finnes uttallige tråder om temaet "oppussing av trebåt". Etter hva jeg har forstått trenger man ikke å fjerne lakken fra skroget hvert år, men at man kan "matte den ned". Er det slik at man kan pusse over med litt fint pussepapir, for så å lakke over igjen? Synest ikke overflaten blir så fin når jeg pusser på den.Lakken flasser en del fra skroget og har sett at det er en del "skjolder" eller ligner noe på "fiskeskinn". Synest det er vanskelig å få pusset dette helt vekk. Vil dette bli fint om jeg lakker over? Eller må jeg pusse helt ned/skrape vekk alt ? Er det lurt å mette med olje når lakken er mattet vekk? Håper noen kan gi noen gode svar. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Hei Toralf. Jeg mattsliper båten hvert år med 220 papir og lakkerer 2 nye lag. Bruker du lakk må du slipe mellom strøkene, mens bruker du olje slipper du der. At båten blir matt etter sliping er normalt, men rens med rødsprit og legg på ny lakk så blir det fint igjen. Hvis du har dødlakk som du beskriver må dette skrapes vekk med varmluftspistol og skrape og oljes opp med f.eks owatrol d1 før nye 6-7 lag lakk legges på for beskyttelse. Mvh Tommy. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Heldigvis behøver man ikke fjerne lakken fra skroget hvert år. Lett pussing og 1-2 strøk lakk som beskrevet er vanlig. Men etter en del år, når lakken er blitt stygg og flasser og blærer, kan det være riktig å fjerne lakken helt og starte på nytt. Dette planlegger jeg å gjøre med Tora til neste år. I den anledning har jeg følgende spørsmål til spesiallistene: Bør man/jeg bruke kjemi eller varmluftpistol til fullstendig lakkfjerning? Jeg er også interessert i å fjerne alt av gammelt bunnstoff. Båten er godt innsauset med Owatrol og har Jotun Nonstopp under vannlinjen. Det er mitt intrykk at varmluftpistolen er ganke effektiv på lakken, men jeg vil helst slippe å skrape vekk bunnstoffet for hånd . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dalton Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Jeg er også interessert i å fjerne alt av gammelt bunnstoff. Båten er godt innsauset med Owatrol og har Jotun Nonstopp under vannlinjen. Det er mitt intrykk at varmluftpistolen er ganke effektiv på lakken, men jeg vil helst slippe å skrape vekk bunnstoffet for hånd . Enig med deg, NilsPils... Tok ned Amalie under vannlinja i fjor med skrape og varmluft. 29 fot med mange gamle lag bunnstoff var en helv.... jobb. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Kan det være en ide å ta lakken over vannliknja med varmluft og ta bunnstoffet med kjemi? Uansett starter jeg med å ta dollbordet med varmluft. For- og akterdekk er tatt allerede. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Skudenes Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Varmluft og en god skrape er det jeg har brukt på Skudenes. Under vannlinje er hun også skrapet for hånd, uten kjemikalier. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Sjekk ut Speedheater. Www.speedheater.se . Den brukte vi og er knallfornøyd! Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
egilwh Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 http://www.jula.no/ir-system-speedheater-051050 Det er vel denne, men den koster jo skjorta (vel, egentlig flere skjorter...) Når det gjelder lakk, så er varmluftpistol og en god skrape tingen. Gå for en som har kun metall i innfestingen til skjæret, varmen har en lei tendens til å smelte plasten.... Har funnet at en Bacho-type er best, etterhvert finnes det masse kopier. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
NilsPils Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Den speedheateren blir for dyr. Det begynner jo å nærme seg salgsverdien på en gammel trebåt. Jeg bruker da heller varmepistol, men ikke skrape. Jeg synes en vanlig kittkniv virker best og er mest skånsom mot treverket. Jeg går foran med varmepistolen og skyver lakken lett av med kittkniven. Sånn har jeg fjernet masse gammel Ovatrol, men er litt skeptisk til å gå løs på hele skroget, spesielt under vannlinjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Speedheater bruker mikrobølger og varmer opp treverket fra kjernen og ut. Samtidig som lakken varmes drepes alle sopptyper og andre mikroorganismer som lever i treverket. Man får også en god kontroll på overflatetemperaturen av treverket og unngår sviing av treet. Egenskapene til Speedheater gjør også at man i prosessen får kjernetørket bordene. Varmluftspistol fungerer kun på overflaten og forsiktig bruk er viktig. Det var en voldsom pris på Jula. Jeg ga 3500 for min. Bruker den til alt mulig av malerarbeid. Tror den kan leies på enkelte steder. Vi tok ned en 26 fots snekke på to dager. :D Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.