Jump to content

Hvordan regnes ut riktig marsjturtall for motorer generelt?

Todah

Recommended Posts

Maks kontinuerlig er ofte 10% under maks oppnådd turtall med normal vekt. Turtallet er i seg selv ikke noe problem men det er eneste indikasjon på motorens belastning. Reiser du avgårde med tungt lastet båt og får 3600 på maks så er maks kontinuerlig 3240 Med lett båt og 3800 maks oppnådd kan du ligge på 3420 kontinuerlig. Hvis du kan dra av gassen mer uten å miste turbotrykk er det gunstig.

På min BUKH DV-36 fikk jeg opplyst av importøren at arbeidsturtall=maksturtallet = 3600. Dette er motorer som er konstruert for å gå kontinuerlig på fullt turtall og brukes også som generatormotorer, Helt uten belsstning kommer min motor opp i 3700+. Ser man på kraftkurven, har den maks ytelse på toppturtallet (>36 HK), men det er fortsatt over 3oHK igjen rundt 2500HK (30% ned). Andre motorer kan ha andre forhold.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Ja og det er nettopp det som er saken, man kan egentlig ikke gi et generellt svar her. Hurtiggående dieseler for raske båter er nødvendigvis trimmet maks fordi en motor som tåler full belastning på maks turtall kontinuerlig blir allt for stor, tung og dyr til å gi båten gode ytelser og nødvendig levetid. På turbinmotorer må vi måle effekten, turbintemperaturen og kompressorturtallet og justere maks-skruen etter oppbygging av hver motor. Instrumentene er da oppgitt i prosent av maks kontinuerlig turtall og turbintemperatur. Disse verdier kan overskrides i korte perioder før den absolutte maks nås. I båt med fast stigning og utveksling på propell/ giring er motorturtall en grei indikator på belastning forutsatt at det er valgt riktig propell.

Jeg har fått det for meg at å ligge 200rpm under max (har 2 KAD43) ikke er bra for maskinene. Får 3850 på max mener jeg å huske. Så jeg legger meg på 3000rpm og får ca 22-23 knop i fart. Vekt på båt er da 6500kg pluss minus litt... Så nevnte en tidligere båtmekaniker at jeg burde legge på et par hundre rpm for å få båten opp på 24-25 knop slik at den lå bedre i sjøen. Det er kanskje hensiktsmessig både for maskiner og forbruk, men jeg har blitt vant med 3000 som marsj-turtall og synes det høres ut som om maskinene har det bra på det turtallet. Men teoretisk skulle jeg ha gått på ca 3600rpm og 30 knop i marsj. Tror forbruket da hadde blitt et helt annet, men har ikke regnet på det...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

@Kjetil1: Tror jeg ville hørt på den båtmekanikeren, det er nemlig slik at på helplanere går belastningen ned når båten kommer skikkelig opp i plan. Hvilken fart dette er vil variere fra båt til båt men du kan se litt hvordan skroget kaster sjø og du kjenner også gjerne at den går lettere. Ved grov sjø er det veldig bra å kunne gå dypere i sjøen ved å senke farten noe og visse båter er helt håpløse i halvplanerfart. Jeg vil tro at din båt går best i 26-30kn men det blir en avveining ift hvor høyt turtall man skal ligge på. Jeg har bensinmotorer og opplever at forbruket går minimalt opp fra 3000-3500rpm. Med dieselmotor kan det øke endel når turtallet blir for høyt så at du har bra turbotrykk er en god indikasjon og 3200 er nok ikke så langt unna.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...