Jump to content

Forslag ønskes, hekkanker til 40 fots seilbåt uten vinsj

På svai

Recommended Posts

Hei, trenger noen tips vedrørende type og vekt for hekkanker til en Jeanneau SO 40.3. Har ikke vinsj akter, og har Ankorlina. Tenkte å benytte en SAV dregg til daumann. Vurderer å gå til anskaffelse av en Bruce-kopi, 15 kg. Eller evt ta i skikkelig og kjøpe et Spadeanker i aluminium. Det siste koster vel tre gangen i pris, men er lettere.

Noen som kan gi meg noen erfaringer, tips?

I baugen har vi et 20 kg Spadeanker med 50 m 10 mm kjetting. På vinsj... ;-)

Ligger alltid trygt og godt på svai. :-)

Har 15kg bruce-kopi, 8m kjetting og ankarolina akter, det pleier å sitte som det skal, men om det er den beste løsninga vet jeg ikke. Husk at når du ligger med hekkanker og landfeste kan belastningen på ankeret faktisk bli større enn om du lå på svai i samme vindstyrke, så du kan fort trenge noe som sitter. Samtidig; å dra opp 15kg + 8m kjetting er ganske oppimot grensen for hva jeg synes det er greit å bakse med, så uten vinsj blir det uansett kompromiss.

Skjønner dilemmaet. Dess tyngre, desto bedre. Ideelt kunne jeg tenke meg et 20 kg Bruce anker på hekken, men det er som du sier; det skal trekkes opp også. Og hvis man i tillegg tar i betraktning at undertegnede er oppsatt med "kontor rygg" sier det seg nesten selv at det blir litt vanskelig... Som sagt satser jeg på å hekte på en dregg som kan fires ned langs båndet, som Daumann, dette i stedet for kjetting.

Vurderer derfor å legge i litt ekstra og gå til anskaffelse av et Spadeanker av aluminium. Dette gir større areal med mindre vekt. Vurderer et A100, dette veier 12 kg og tilsvarer i størrelse et 20 kg stål anker etter det jeg har forstått. Hadde håpet å slippe en ekstra vinsj.

En hvis tyngde bør det jo ha men festet spiller egentlig mere.. I marinen hadde vi 100kg leddet anker på 160tonn ikke noe problem å ligge på svai. Satt som juling da vi skulle ta opp

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg bruker 20 kg brucekopi og tau på 16 tonn båt. Det har aldri flyttet på seg. Nå har jeg genoawinch akter på båten som hjelper til når nødvendig. Har tatt ryggen en gang. Det har lært meg at ankeret kan henge bak der å dingle i sjøen til jeg eventuelt er ute av en stressituasjon, slik at jeg rolig kan heise det ombord.

Som sagt satser jeg på å hekte på en dregg som kan fires ned langs båndet, som Daumann, dette i stedet for kjetting.

jeg ville kanskje hatt 1-2m kjetting, for å spare ankertauet for gnaging. men uansett; med lite eller ingen kjetting bør du ha muligheten til mye mer vekt enn en dregg som daumann. fordelen er at du kan justere etter behov og at ikke alt skal opp samtidig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...