På svai Startet 9.Mai.2013 Del på Facebook Startet 9.Mai.2013 Hei, trenger noen tips vedrørende type og vekt for hekkanker til en Jeanneau SO 40.3. Har ikke vinsj akter, og har Ankorlina. Tenkte å benytte en SAV dregg til daumann. Vurderer å gå til anskaffelse av en Bruce-kopi, 15 kg. Eller evt ta i skikkelig og kjøpe et Spadeanker i aluminium. Det siste koster vel tre gangen i pris, men er lettere. Noen som kan gi meg noen erfaringer, tips? I baugen har vi et 20 kg Spadeanker med 50 m 10 mm kjetting. På vinsj... ;-) Ligger alltid trygt og godt på svai. :-) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Vi har et Fortress anker, ankorlina og 5 m 8mm kjetting bak - har fungert supert. 35 fot seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Hei bjornbg, Fortress er absolutt en aktuelt alternativ. Takk for tipset. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Har 15kg bruce-kopi, 8m kjetting og ankarolina akter, det pleier å sitte som det skal, men om det er den beste løsninga vet jeg ikke. Husk at når du ligger med hekkanker og landfeste kan belastningen på ankeret faktisk bli større enn om du lå på svai i samme vindstyrke, så du kan fort trenge noe som sitter. Samtidig; å dra opp 15kg + 8m kjetting er ganske oppimot grensen for hva jeg synes det er greit å bakse med, så uten vinsj blir det uansett kompromiss. Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Skjønner dilemmaet. Dess tyngre, desto bedre. Ideelt kunne jeg tenke meg et 20 kg Bruce anker på hekken, men det er som du sier; det skal trekkes opp også. Og hvis man i tillegg tar i betraktning at undertegnede er oppsatt med "kontor rygg" sier det seg nesten selv at det blir litt vanskelig... Som sagt satser jeg på å hekte på en dregg som kan fires ned langs båndet, som Daumann, dette i stedet for kjetting. Vurderer derfor å legge i litt ekstra og gå til anskaffelse av et Spadeanker av aluminium. Dette gir større areal med mindre vekt. Vurderer et A100, dette veier 12 kg og tilsvarer i størrelse et 20 kg stål anker etter det jeg har forstått. Hadde håpet å slippe en ekstra vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 En hvis tyngde bør det jo ha men festet spiller egentlig mere.. I marinen hadde vi 100kg leddet anker på 160tonn ikke noe problem å ligge på svai. Satt som juling da vi skulle ta opp Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Anker på 160 tonn? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
På svai Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 160 tonn blir vel kanskje litt overkill, selv om det av og til kan være ønskelig både med belte og seler på buksa... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 10.Mai.2013 Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Jeg bruker 20 kg brucekopi og tau på 16 tonn båt. Det har aldri flyttet på seg. Nå har jeg genoawinch akter på båten som hjelper til når nødvendig. Har tatt ryggen en gang. Det har lært meg at ankeret kan henge bak der å dingle i sjøen til jeg eventuelt er ute av en stressituasjon, slik at jeg rolig kan heise det ombord. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 100kg anker på 160 tonn båt, var det jeg mente Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
quantumduck Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Som sagt satser jeg på å hekte på en dregg som kan fires ned langs båndet, som Daumann, dette i stedet for kjetting. jeg ville kanskje hatt 1-2m kjetting, for å spare ankertauet for gnaging. men uansett; med lite eller ingen kjetting bør du ha muligheten til mye mer vekt enn en dregg som daumann. fordelen er at du kan justere etter behov og at ikke alt skal opp samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Det har lært meg at ankeret kan henge bak der å dingle i sjøen til jeg eventuelt er ute av en stressituasjon, slik at jeg rolig kan heise det ombord. Da slipper man å få så mye gjørme og drit ombord også, pleier å la det henge til møkka er skyllt vekk. Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Setter stor pris på mange gode tips, folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Du har jo vinsj. HR har en løsning med vippbar ankerrulle der genoa vinsjen brukes. Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 Interessant Bitteliten, det var faktisk en løsning jeg ikke har tenkt på. Det må jeg sjekke opp. Takk for tips. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.