Jump to content

Utenbordsmotor i kuldegrader! Problemer??


celine

Recommended Posts

Hei

 

Er forholdsvis fersk når det gjelder utenbordsmotorer, og lurer på om det er noen fare for frostsprenging på en motor som er montert på båten ,nå på vinterstid??

Hva med vannpumpe/impeller? Er det mulig at denne kan ta skade/fryse ved sterk kulde, med de konsekvenser dette kan få ved start av motor. Evt andre ting en bør tenke på??

 

Alle svar mottas med takk :cool:

 

Mvh

"Celine"!

Link to post

Så lenge du får tiltet opp motoren slik at ingenting er under vann og den får tømt seg skal det gå greit å lagre den i kuldegrader. Drev selv med salg, service, og vinterkonservering på utenbordsmotorer hos et firma i Røyken.

Der kjørte vi motorene i ferskvanns-kar, sprayet konserveringsolje i innsuget mens motoren gikk, skiftet girolje, så bar det rett ut på lageret hvor temperaturen var samme som ute ( i Røyken er det bikkjekaldt om vinteren!!). Pluggene ble gjerne ikke skiftet før motoren ble startet på vårparten. Dette fordi konserveringsoljen sotet noe voldsomt.

 

Piruto

Link to post

Så lenge du får tiltet opp motoren slik at ingenting er under vann og den får tømt seg skal det gå greit å lagre den i kuldegrader.

Tvertimot, så bør du vel IKKE tilte opp motoren, la den heller stå nede i sjøen hele tiden om vinteren. Forstår det slik at celine bor i Stavanger, med isfrie havner. Da skulle det ikke være noe problem med frostsprengning. Selv i Grønlands fjorder bruker man båter med påhenger om vinteren, inne mellom isflakene. :wink:

 

Tilføyd: Du skriver ikke om du har båten i sjøen eller om den står på land, jeg tolket det dithen at du har båten liggende i sjøen. Men også ved vinterlagring på land, med fare for kuldegrader, er det vel best å ha motoren tiltet helt ned, så du er sikker på alt vann som måtte være i gir og impellerhus er rent ut.

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post

Tvertimot, så bør du vel IKKE tilte opp motoren, la den heller stå nede i sjøen hele tiden om vinteren. Forstår det slik at celine bor i Stavanger, med isfrie havner. Da skulle det ikke være noe problem med frostsprengning. Selv i Grønlands fjorder bruker man båter med påhenger om vinteren, inne mellom isflakene. 

:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du velger denne metoden må du i hvertfall forsikre deg om at du har tilstrekkelig med sink på motoren og at den har god kontakt.

Link to post

For 2 år siden kom sprengkulda på Sørlandet ganske tidlig i november. Isen la seg tykkere og tykkere. Det ble som julekvelden på kjerringa for meg, som ikke hadde fått Pioneren på land. :cryin: Det var også mye vann i den, som frøs.

 

Vinterpleien bestod stort sett i å hogge isen unna med øks, så godt det lot seg gjøre. Motoren, en Yamaha 9.9 totakter, stod hele tiden på båten, vippet opp.

 

Når våren kom var jeg sjeleglad for at Pionerskroget hadde klart overvintringen i tykk is uten et eneste problem.

 

Jeg lurte på om jeg skulle ta motoren på service, men valgte å la det stå til.

Og den startet på første drag i startsnora :yesnod:

Hurra Pioner og Yamaha, dere klarte denne manndomsprøven med glans :flag:

Link to post

Kjenner til en slektning som frostsprengte påhengeren sin i Stavanger for noen år siden. Motoren var vippet opp, men problemet var at ikke alt vannet renner ut når den vippes. Verkstedet sa da at problemet ikke ville oppstått dersom motoren stod i vannet fordi dette ikke ville permanentfryse i Stavanger, og dermed ville alle vitale deler bade i saltvann uansett.

Oso

Link to post

Jeg har prøvet begge deler. Overvintring med motoren neddyppet resulterte i groe, rur og lakkskader. Oppvippet er motoren tom for kjølevann og den lille vannresten som ligger mellom noen av skovlene i vannpumper har ekspansjonsmuligheter ved frost og gjør ingen skade.

 

Oppstart med frosset impeller unngåes ved at motoren vippes ned en time eller to før oppstart slik at ev. is tiner.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...