Jump to content

AQ140A, vil ikke starte etter at forgasser er overhalt


qwerty

Recommended Posts

Hei.
Hadde problemer sist sesong med at motoren var veldig tungstartet.
Må ta av plastdekslet som ligger over luftinntaket for og få start.
Fant ut at via den ene forgasseren ikke sugde luft inn like godt som den bakre forgasseren.
Fikk da mistanke til falskluft, fant ingen defekte pakninger eller noe slikt.
Spekulerte om det kunne være noe med selve motor.
Målte kompresjon på alle sylindrene og det var jent og fint på alle fire.
Resulterte i at jeg sendte innsug og forgassere til Forgasserservice (Drøbak), for overhaling.
Har motert alt nå i dag, men ikke startet opp ennå. Konfirmasjon i nabolaget og ja, en gammel volvo vil bråke litt når den startes.
Men har tørnet motor med reimskiva, og hører at bakre forgasser "suger" godt gjennom uftinntaket, mens fremste forgaser ikke gjør det. Slik det var sist sommer.
Får en dårlig magefølelse, men vet jo at forgasserne er nyoverhalt.
Skal fyre opp i kveld, men frykter at det ikke er noen bedring vedrørende problemet.
Er ikke bilmekaniker, men dette skal vel la seg løse.
Håper at andre kan være med å spekulere litt rundt temaet og komme med gode innspill.

Kommentar fra moderator: AQ140A forgasserproblem
Link to post

Har nå fått fyrt opp motoren.

Noe bedring, men betydelig forskjell på hva forgasserene drar inn av luft.

Ved tomgang drar bakre forgasser masse luft inn. Legger hånden over og den "suges fast" og motoren stopper.

Gjør jeg det samme på den andre, kjenner jeg bare litt "sug".

Finjustert tenning og motoren går ganske bra, litt ujevnt + - 150 omdreininger rundt 700 rmp.

Hva Bård man sjekke videre??

Link to post

Pådrag er likt justert.

Har ikke rørt blandingsskruene etter den har kommet fra Forgasserservice.

Sist vår satte jeg opp forgasserne likt.pådrag og blanding ble veldig bra.

Problemet kom "over natten".

Men som sagt noe bedre etter Kjell har overhalt dem.

Spørs om jeg må prøve å justere blandingen på nytt nå.

Eller er dette noe som ble satt opp når de var på service?

Er det mulig når de ikke sitter på den aktuelle motoren?

Eller har man en "testbenk" for (grov) justering?

Link to post

komp test kan være ok med husk at eksosventilen må være tett også når stempelet går ned og suger inn fuel via åpen innsugsventil. Sjekk ventilene, viktig med riktig løftehøyde, viktig at de tetter når de skal. Sjekk også for knekte fjærer (har selv vært borte i det både på AQ120 og AQ170). Jeg tar det for gitt at timinga til kammen er riktig ift veivaksel.

 

Legger til: Sjekk manifoil også, selv sprekker du ikke kan se med øyet i første omgang vil kunne påvirke, sjekk pakninger til denne og andre potensielle lekkasjer.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Takk for gode innspill.

Så tidligere nevnt ble en liten bedring etter servicen på forgasserne, men fortsatt ikke helt lik.

Skal prøve å "fintune" forgasserne, med tanke på blanding.

Så får man gå videre og ta en titt på ventiler og fjærer.

Angående manifoil har jeg ved visuell sjekk ikke funnet noen feil, men som det blir opplyst, så er det ikke mye som skal til.

Alle pakninger er nye og anleggsflatene ble grundig rengjort.

Det ligger vel an at man må av med toppen for og gjøre en full runde ang ventiler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...