qwerty Startet 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2013 Hei.Hadde problemer sist sesong med at motoren var veldig tungstartet.Må ta av plastdekslet som ligger over luftinntaket for og få start.Fant ut at via den ene forgasseren ikke sugde luft inn like godt som den bakre forgasseren.Fikk da mistanke til falskluft, fant ingen defekte pakninger eller noe slikt.Spekulerte om det kunne være noe med selve motor.Målte kompresjon på alle sylindrene og det var jent og fint på alle fire.Resulterte i at jeg sendte innsug og forgassere til Forgasserservice (Drøbak), for overhaling.Har motert alt nå i dag, men ikke startet opp ennå. Konfirmasjon i nabolaget og ja, en gammel volvo vil bråke litt når den startes.Men har tørnet motor med reimskiva, og hører at bakre forgasser "suger" godt gjennom uftinntaket, mens fremste forgaser ikke gjør det. Slik det var sist sommer.Får en dårlig magefølelse, men vet jo at forgasserne er nyoverhalt.Skal fyre opp i kveld, men frykter at det ikke er noen bedring vedrørende problemet.Er ikke bilmekaniker, men dette skal vel la seg løse.Håper at andre kan være med å spekulere litt rundt temaet og komme med gode innspill. Kommentar fra moderator: AQ140A forgasserproblem Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Har nå fått fyrt opp motoren. Noe bedring, men betydelig forskjell på hva forgasserene drar inn av luft. Ved tomgang drar bakre forgasser masse luft inn. Legger hånden over og den "suges fast" og motoren stopper. Gjør jeg det samme på den andre, kjenner jeg bare litt "sug". Finjustert tenning og motoren går ganske bra, litt ujevnt + - 150 omdreininger rundt 700 rmp. Hva Bård man sjekke videre?? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Sjekk i hvertfall at pådraget til forgasserene er likt og at blandingsskruene er riktig justert. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Pådrag er likt justert. Har ikke rørt blandingsskruene etter den har kommet fra Forgasserservice. Sist vår satte jeg opp forgasserne likt.pådrag og blanding ble veldig bra. Problemet kom "over natten". Men som sagt noe bedre etter Kjell har overhalt dem. Spørs om jeg må prøve å justere blandingen på nytt nå. Eller er dette noe som ble satt opp når de var på service? Er det mulig når de ikke sitter på den aktuelle motoren? Eller har man en "testbenk" for (grov) justering? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 (redigert) Ok hva med tommgangsjusteringa da er det likt på begge forgasserene? Finjusteringa må gjøres etter de er montert på motoren forgasserene skal sitte på. Redigert 9.Mai.2013 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Og hvis du bytter om forgassere er det den fremre som suger best? - Ventiler justert? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Er det to forgassere på samme innsug, så kan det jo hende den eine forgasseren har sterkere fjær på vakumstempelet slik at den ikkje åpner før motor gis eit vist pådrag. Bensinsparing i dorgefart. Berre ein tanke. Eg kjenner ikkje motoren. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
emmis Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Det er ikke vakuum på forgasserene. Godt tips fra Dante sjekk ventilklaring. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 (redigert) Jeg ville også tippe at ventilene ikke holder tett, da forgasserservice normalt vet hva de driver med, og dersom de er satt opp riktig, så er det noe annet som lekker. Redigert 9.Mai.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Er også inne på det med at ventilene ikke tetter. Men vil jeg ikke kunne se det med kompresjontest på hver sylinder? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 (redigert) komp test kan være ok med husk at eksosventilen må være tett også når stempelet går ned og suger inn fuel via åpen innsugsventil. Sjekk ventilene, viktig med riktig løftehøyde, viktig at de tetter når de skal. Sjekk også for knekte fjærer (har selv vært borte i det både på AQ120 og AQ170). Jeg tar det for gitt at timinga til kammen er riktig ift veivaksel. Legger til: Sjekk manifoil også, selv sprekker du ikke kan se med øyet i første omgang vil kunne påvirke, sjekk pakninger til denne og andre potensielle lekkasjer. Redigert 10.Mai.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Takk for gode innspill. Så tidligere nevnt ble en liten bedring etter servicen på forgasserne, men fortsatt ikke helt lik. Skal prøve å "fintune" forgasserne, med tanke på blanding. Så får man gå videre og ta en titt på ventiler og fjærer. Angående manifoil har jeg ved visuell sjekk ikke funnet noen feil, men som det blir opplyst, så er det ikke mye som skal til. Alle pakninger er nye og anleggsflatene ble grundig rengjort. Det ligger vel an at man må av med toppen for og gjøre en full runde ang ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.