Jump to content

Isotemp varmtvannbereder holder ikke på varmen

JTIversen

Recommended Posts

Vi har en Isotemp varmtvannbereder som ikke holder på varmen. Den lager godt og varmt vann både via 220v. og motor, men dette varer dessverre ikke lenge. Vi reiste ut i går kveld og hadde fullt opp med varmtvann. Forbruk gjennom kvelden var kun lett hånd og ansiktsvask, altså ikke store forbruket. I dag tidlig var vannet kun såvidt lunkent og ved lunsjtider var det kun kaldt vann. Det er tørt og fint og ingen tegn på lekkasje under og rund berederen så alt ser tilsynelatende ut til å være i orden. I tidligere båter har vi hatt varmtvannberedere i fra Quick og disse har aldri hatt problemer med å forsyne oss med varmtvann igjennom en weekend. I andre tråder har jeg kun kun et lese godord om Isotemp beredere og at dette regnes som et kvalitetsprodudkt. Lurer derfor på om noen har erfaring i fra dette, og er takknemlig for gode råd

Trykkvannpumpa mi gikk et sekund ellet to hvert annet minutt. Fryktelig irriterende, og ingen synlig lekkasje å se. Så måtte jeg ut å slå lens, og observerte da at et utløp over vannlinga også sto å pissa. Jeg sjekket dette nærmere og fant ut at utløpet var for overtrykket til varmtvannsberederen. Den sto å slapp ut overtrykk hele tiden. Jeg mosjonerte ventilen på toppen av tanken en 4-6 ganger, og etter det har den holdt tett, og ikke mere irriterende vannpumpehikking.

Sjekk denne ventilen, har du en lekkasje her fyller systemet hele tiden på med kalt vann for å kompansere trykkfallet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

generelt, så blandes det kaldt vann inn i vv-tanken, med en gang du tapper varmt vann ut fra den. Du har mao ikke 25 liter varmt vann tilgjengelig. men dette vet du sikkert. Hvor stor kapasitet har tanken din i dag, i forhold til den du tidligere hadde erfaring med? Hvordan er overflatetemperaturen på tanken? -for det er jo bare en vei varmen kan går såfremt det ikke går ut via vannet på et eller annet vis.

Et alternativ er å montere en blandeventil på utsiden av tanken hvor du regulerer temperaturen på vannet som går ut på systemet. Tanken holder samme temperatur, men du blander da inn kaldt vann inn i det varme, slik at du kan sette en slags maxtemp på det som kommer ut i kranen. Dette er standard vare hos de fleste leverandører og koster mellom 400 og 600 kr. Da drøyer du varmtvannet.

Tipset om overtrykksventilen er en god begynnelse på feilsøking. Jobber pumpa uten at det brukes vann, så er det lekkasje ett eller annet sted.

Redigert av Eureka (see edit history)

Man kan inte helt utesluta att någon form av termosifon-verkan kan göra att varmvattnet kyls av motorkylvattnet sedan motorn stannats och svalnat.

Känn på kylvattenslangarna till och från vv-beredaren på morgonkvisten medan varmvattnet i beredaren fortfarende är någorlunda varmt.

Om Du känner tillräckligt långt ifrån VV-beredaren så borde dom ju vara kalla om cirkulationen har upphört.

Takk for gode råd så langt.

Det er (heldigvis) ingen vannpumpe som går til stadighet, og overtrykksventilen er tørr og fin, så det burde tyde på at vi ikke har lekkasjer. Denne tanken (Isotemp slim) er på 25 liter som er mindre enn de vi har hatt før, men jeg kan ikke forstå at 15 liter skal ha så mye å si. Den har også blandeventil slik at alt burde ligge til rette for varmtvann i mer enn 12 timer. Tanken er en 2009 modell og burde vel ha en levetid på mer enn 4 år

Har samme problemet med en Quick bereder. Meget varmt vann på kvelden. Hvis jeg slår av strømmen er det kun lunket vann 12 timer senere. Uten at det er brukt noe varmt vann av betydning.

Pumpa går ikke uten at det har vært forbruk.

Er også noe annet galt ombord hos meg.

Hvis bereder har stått på i mange timer uten forbruk. Er det varmt vann i kaldtvannsrørene. Må la det renne i 20-30 sekunder før det er kaldt vann.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Varmetapet i en bereder kan variere mye fra fabrikat til fabrikat. I en gammel test i BM, husker jeg at det varierte mellom 0,3gr. og 2gr. pr. time. med et tap på 2gr. pr time, blir det jo ganske så stort fall i temperatur på 12 timer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mariell:

Vattnet i beredaren expanderar när det värms upp. Då skall säkerhetsventilen släppa ut den ökade volymen så att inte trycket stiger för mycket.

Men det händer att varmvattnet istället trycks baklänges i kallvattenledningen om inte pumpens backventiler håller emot.

Sätt en backventil i kallvattenslangen till beredaren så försvinner detta problem.

Nu tror jag inte att den normalt sparsamme båtägaren använder 5 liter vatten för en handvask, jag vill minnas att jag vid experiment en gång fann att 10 liter räcker nästan till en dusch...,

Mina kranar ombord ger maximalt ungefär 10 liter per minut, i tvättställ och dusch troligen lite mindre.

Men visst, större båt = större vattenförbrukning per person och dygn tror jag mig ha märkt.

Sen är det ju så att det varma vattnet i varmvattenberedaren åtminstone till en början håller ganska hög temperatur - kanske kring 70 grader efter motorgång.

Denna temperatur sjunker givetvis succesivt under natten med som LarsH skrev någon grad per timme.

Men det är kanske rimligt att anta att man kan blanda in i snitt lika mycket kallt vatten som man tar från varmvattenberedaren för att få 'hand-varmt' vatten.

Så uttaget från beredaren blir väl inte så stort.

Min erfarenhet av en Orange Isotemp-beredare är att efter en natt utan ström så har man gott och väl 'dusch-varmt' vatten på morgonen dvs då kanske åtminstone 40 grader ut från beredaren.

Men andra kvällen är det väl i bästa fall ljummet.

:flag_bp:

Redigert av ebonita (see edit history)

Nu tror jag inte att den normalt sparsamme båtägaren använder 5 liter vatten för en handvask,

Ikke per person, men håndvask og kveldsstell for 4 personer drar fort 5 liter varmtvann.

Men dere svensker er kanskje ikke så nøye med hygienen. :lol:

Nå ble jeg lei av dette evinnelige varmvannsproblemet for flere år siden, har gassbereder.

Hva med litt hoderegning om blanding av vann av forskjellig temperatur? La oss si at vi har en 25liters tank med vann av 70oC. Om kvelden tapper en ut 5 liter som da erstattes med 5 liter vann med la oss si en temperatur på 10oC. Da blir temperaturen etterpå 58oC. Så har en i løpet av natten et varmetap på la oss si 1oC pr. time. Neste morgenen etter 10 timer har en dermed 25 liter vann med en temperatur på 48oC.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sätt en backventil i kallvattenslangen till beredaren så försvinner detta problem.

En slik tilbakeslagsventil, er det noe en får kjøpt i båtutstyrsforetninger, eller må en til en rørlegger for å få tak i noe slikt? Jeg har en 40 liters Quick bereder, og med oppvarming fra 230volt kolbe blir vannet svært varmt og dermed høyt trykk.

Lars H.

En slik tilbakeslagsventil, er det noe en får kjøpt i båtutstyrsforetninger, eller må en til en rørlegger for å få tak i noe slikt?

......................

Lars H.

Du kan handle en slik hos Biltema til 79,-. I tillegg så får du med sikkerhetsventil !!

bilde

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Varmtvannsberedere/Sikkerhetsventil-for-varmtvannsbereder-876312/

bilde

Kobles den på inntaket til VV berederen så vil sikkerhetsventilen fungere på siden mot VV-tanken!

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Den måten å bruke enheten forsto jeg ikke helt. Tilbakeslagsmekanismen er grei, men med høyt trykk på kaltvannet vil vel sikkerhetsventilen åpne og sprute ut overløpstussen?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Sikkerhetsventilen åpner på 0.75 Mpa som tilsvarer 7.5 bar. En vanlig ferskvanns leveringspumpe kan levere ca. 2-4 bar vanntrykk, så jeg betviler at kaldtvanns siden vil kunne løse den ut.

Men om VV-berederen er uten noen form for ekspansjons muligheter så vil en oppvarming fra kaldt til varmt medføre at tank, rør, etc. kan sprenges når en tilbakeslagsventil er montert på tankens kaldtvannsinnløp.

Vil tro at meningen er vel å sikre varmvannskretsen mot overtrykk på samme måte som evt. sikkerhetsventil på selve tanken.

Selv har jeg brukt denne som en ren sikkerhetsventil på toppen av selve tanken og har derfor fjernet tilbakeslagsventilen og plugget den ene enden. Dermed kan jeg også tvangsåpne ventilen når tanken skal dreneres for vinteren.

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

LarsH:

Säkert rätt som Mateco skriver och att det går att använda den angivna Biltema-ventilen. Vill Dock bara förtydliga att varmvattenberedaren alltid (tror jag) har en egen säkerhetsventil, så det enda som behövs är ju en vanlig backventil i tilloppsledningen.

Kan köpas i båttillbehörsaffären eller hos rörläggaren.

Redigert av ebonita (see edit history)

Kan det tenkes at du har en ekstra sirkulasjons pumpe på vannet, som ikke skrur seg av som den skal ? Det hender det installeres en slik, for at varmtvannet skal sirkulere bedre når det varmes opp av motor. Gjerne hvis slangesløyfen er lang. Sikkert et "longshot", men verdt å nevne, spesielt om du har Webasto vannvarmer ombord.

Tester har vist at Isotemp berederne har best isolasjon. De er kledd med formstøpt polyuretanskumplast som sikrer at isolasjonen er fullstendig og med homogen struktur.

(Har etterhvert fått endel konkurrenter som benytter samme konstruksjon)

Det har vært beredere på markedet hvor skumisolasjonen har blitt sprøytet inn mellom tank og en utvendig kasse.

Jeg hadde en slik av type "Brita" og når jeg åpnet den viste det seg at det bare var ca halvparten som var fylt med skum. Skummet var heller ikke homogent, som om de skulle ha brukt skum-spraybokser fra Biltema....

Noen linker:

Lekkasje fra overtrykksventil på varmtvannstank
Sikkerhetsventil v.v.bereder
Kommentarer til artikkelen Ferskvann ombord

Säkert rätt som Mateco skriver och att det går att använda den angivna Biltema-ventilen. Vill Dock bara förtydliga att varmvattenberedaren alltid (tror jag) har en egen säkerhetsventil, så det enda som behövs är ju en vanlig backventil i tilloppsledningen.

Kan köpas i båttillbehörsaffären eller hos rörläggaren.

Jo da, sikkerhetsventil lignende den fra BT har jeg på varmtvannet, men kan jeg bruke en slik fra BT på kaltvannet, var jo den billig. Men blir det ikke feil med innvendige/utvendige gjenger med en slik? Da blir det fort noen kroner ekstra for overganger.

Hvis bereder har stått på i mange timer uten forbruk. Er det varmt vann i kaldtvannsrørene. Må la det renne i 20-30 sekunder før det er kaldt vann.

Hadde også dette problemet hjemme da jeg har brønnvann og hyttepumpe. Da jeg fikk installert ny grundfors pumpe var det slutt på dette problemet men et nytt problem har oppstått, nå spytter berederen ut en liter varmtvann på gulvet hver gang det dusjes.

Ringte rørleggeren og ble fortalt at den nye pumpen har kraftigere trykk og kaldtvannet som varmes opp ekspanderer og klarer ikke og presses tilbake i rørene og må da ta vegen ut sikretsventilen.

Løsningen blir at rørleggeren må komme å motere en ekspansjonstank ifbm. varmtvannsbereder.

Sendt fra min iPad.

• 1 måned senere...

Byttet berederen hjemme nå og gjorde da en observasjon som jeg tror både forklarer det Mariell beskriver og at så mange har problemer med overtrykksventil som lekker.

Etter at hjemmeberederen hadde oppnådd innstilt temperatur oppdaget jeg at røret som fører kaldtvannet inn i berederen var glovarmt, selv en halvmeter unna berederen var det markert oppvarmet.

Ved nærmere ettertanke så er dette helt naturlig. Når trykket i berederen stiger pga oppvarmingen så presses vannet tilbake til vannverket.

Så lenge sikkerhetsventilen er over det trykket vannverket leverer vil den aldri lekke.

I en båt er det annerledes. Vannet kan ikke trykkes tilbake til vanntanken for mellom der sitter pumpen som har enveisventiler. Så hva kan grunnen være til at noen har problemer med ventil som lekker og andre ikke?

Forklaringen ligger i mengden luft i systemet. Det kan være i akkumulatortanken og/eller på toppen av berederen. Disse luftlommene tillater ekspansjon uten at trykket overstiger det som skal til for at sikkerhetsventilen begynner å lekke. At enkelte ventiler har vist seg å ha alt for lavt åpningstrykk kan også innvirke. (Ref linkene jeg postet over her.)

Så til fenomenet Mariell beskriver. Se først på denne illustrasjonen, den viser systemet før berederen varmes opp:

bilde

Som man ser er det luftlomme på toppen av  akkumulatortank og bereder.

Så systemet etter at berederen er oppvarmet:

bilde

Luften i akkumulatortank og bereder er komprimert. Hvis man så tapper kaldtvann vil det varme vannet strømme ut i kaldtvannsslangen  inntil trykket faller så mye at vannpumpen starter.

Disse akkumulatortankene selges med argumentet at de utjevner slagene fra en membranpumpe, men de har altså også en annen funksjon.

Så i hvilken grad overtrykksventilen vil  lekke, og varmtvann komme ut av kaldtvannskranen, er avhengig av luftmengde i systemet, hvor mye trykk det er å gå på før ventilen åpner og avstanden fra den varme delen og til uttaket for kaldtvann. Er den lang vil varmtvannet ikke nå frem før pumpen starter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...