Adi Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Da vil det ekspanderte vannet bli presset ut av sikkerhetsventilen i berederen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Det man kunne gjøre var å flytte kaldtvannsinntaket helt bort til utløpet av pumpen, er slangen lang nok unngår man at varmtvannet når frem dit.4 Enveisventil på innløpet til berederen vil også fungere, men da mister man ekspansjonsmuligheten i akkumulatoren og som Adi skriver, risikerer at overtrykksventilen åpner. En annen sak er at så lenge man er klar over årsaken gjør det vel ikke noe at det kommer litt varmtvann i starten når man tapper kaldt. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Låner denne tråden litt. I fjor hadde jeg spytting ut fra selve kranene på varmt og kaldt vann og 2 varmtvannsslanger hoppet av. Nå er alt av slanger byttet til næringsmiddelgodkjente slanger, t-stykker og skjøter er hampet med messingdeler og trykkvannspuma er turtallsstyrt Marco pumpe. Jeg installerte så en tilbakeslagsventil på kaldtvannsinntaket til 40l Isotemp Basic berederen ca 1m fra berederen. På tur i går opplevde jeg at tilbakeslagsventilen (kjøpt på Maritim) sprutet ut vann fra skjøten som forøvrig var skrudd med 3 skruer. Jeg boret et hull og skrudde inn en skrue til og da holdt den foreløpig tett. Men kan det være at varmtvann ble presset tilbake og at ventilen ikke tålte varmen? Har noen vært borti tilsvarende? Selve pumpen og alt annet røropplegg fungerte perfekt uten spytting etc. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 21.April.2014 Link til dette innlegget Svart 21.April.2014 Har samme bereder som deg, både merke og liter Nimbus Comm, og våkner opp til lunket/kaldt vann litt avhengig av hva vi bruker dagen før. Vi har kommet frem til at vi ikke sparer på varmtvannet, for dagen etter er det ikke brukenes til mer enn håndvask uansett Eneste fordelen er at den er effektiv og blir fort varm. På landstøm dusjer vi 2 stk uten å tenke på å gå tom Sitér dette innlegget Link to post
JTIversen Svart 22.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2014 Jeg resignerte i vinter, og byttet til en 50 liters Isoterm Basic. Det er nok størrelsen det kommer ann på for på årets 2 første turer har vi hatt varmt vann i flere dager uten tilkobling til landstrøm. Så har man plass så kan jeg anbefale å gå opp i størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.