Jump to content

Isotemp varmtvannbereder holder ikke på varmen

JTIversen

Recommended Posts

Det man kunne gjøre var å flytte kaldtvannsinntaket helt bort til utløpet av pumpen, er slangen lang nok unngår man at varmtvannet når frem dit.4
Enveisventil på innløpet til berederen vil også fungere, men da mister man ekspansjonsmuligheten i akkumulatoren og som Adi skriver, risikerer at overtrykksventilen åpner.

En annen sak er at så lenge man er klar over årsaken gjør det vel ikke noe at det kommer litt varmtvann i starten når man tapper kaldt.

• 9 måneder senere...

Låner denne tråden litt. I fjor hadde jeg spytting ut fra selve kranene på varmt og kaldt vann og 2 varmtvannsslanger hoppet av. Nå er alt av slanger byttet til næringsmiddelgodkjente slanger, t-stykker og skjøter er hampet med messingdeler og trykkvannspuma er turtallsstyrt Marco pumpe. Jeg installerte så en tilbakeslagsventil på kaldtvannsinntaket til 40l Isotemp Basic berederen ca 1m fra berederen. På tur i går opplevde jeg at tilbakeslagsventilen (kjøpt på Maritim) sprutet ut vann fra skjøten som forøvrig var skrudd med 3 skruer. Jeg boret et hull og skrudde inn en skrue til og da holdt den foreløpig tett. Men kan det være at varmtvann ble presset tilbake og at ventilen ikke tålte varmen? Har noen vært borti tilsvarende? Selve pumpen og alt annet røropplegg fungerte perfekt uten spytting etc.

Har samme bereder som deg, både merke og liter Nimbus Comm, og våkner opp til lunket/kaldt vann litt avhengig av hva vi bruker dagen før.

Vi har kommet frem til at vi ikke sparer på varmtvannet, for dagen etter er det ikke brukenes til mer enn håndvask uansett :smiley:

Eneste fordelen er at den er effektiv og blir fort varm. På landstøm dusjer vi 2 stk uten å tenke på å gå tom :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...