Fusebox Startet 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2013 Hei, Har akkurat skrudd ut varmeapparatet fra båten for en rens, og fant samtidig ut at det var en Eber D5L-C. Når vi bruker dette i båten, så virker det om om det er to viftehastigheter tilgjengelig. Full fart suser en del, mens halv fart er litt bedre. Hva er forskjellen mellom dette apparatet og de nyere Airtronic ? De nye apparatene har vel en mye bedre, og trinnløs regulering av viften og varemeffekt. Jeg fant noe informasjon om at det var 4 forskjellige effekter (Power, High, Medium og Low ?) men usikker på om det var for min varmer eller muligens Airtronic. Såvidt jeg kan se, så er elektronikken innebygd i Airtronic'ene, mens min har den "gammeldagse" styringsenheten på utsiden. Kan man oppgradere min variant tilsvarende Airtronic ? Kan ikke la være å fikle...klarer ikke la være.... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Du kan ikkje oppgradere en gammel til å bli trinnløs. Forskjellene har du avklart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fusebox Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Det var jo synd, men egentlig forventet :-) Tenkte også å ta en service runde på den, når den først er ute. Er det kurant å bytte gitteret og eventuelt brenn-filten inni, samt pakninger ? Vet ikke hvordan den ser ut, men antar at det er en filt der, som i andre brennere... Fant også service manualen under dokumentarkivet, men det var lite mekanisk informasjon. Hvem har reservedeler i nærheten av Drammen/Sandvika ? Ser ikke ut til at Maritim har på web-siden sin... Mye nyttig informasjon der om funksjonalitet, så kanksje det er muligheter for å bygge min egen trinnløse regulerte styringsenhet ;) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 (redigert) Bytade för några år sedan från en Eber D5L-C till en D5 Airtronic. Skulle kunna tro att värmarkroppen är 'much the same' men som Du själv skriver så är en en uppenbar skillnad att elektroniken är inbyggd i Airtronicen. Båda har väl samma prestanda, men det är helt klart betydligt mindre störande med den mjukreglerande Airtronicen än det lite störiga växlandet mellan olika effektsteg på D5L. I dom två lägre effektstegen så hör man den knappt. Till Airtronicen kan man ansluta Easy Start reglerdon, faktiskt flera stycken om man vill. PSS sätt kan man sätta på värmaren från sängen om det blir kyligt under natten och sedan stänga av den i Salongen. Eller tvärt om. Även temperaturen kan ställas in från vilken manöverstation som helst. Alla manöverenheter baserar sin reglering på en och samma temperaturgivare. Min Airtronic har gått mycket och drftssäkerheten har varit god. Endast ett driftsbortfall i fjol som gjorde att den fick lämnas till verkstad. Dom bytade en större packning i brännkammaren, vilket jag tror är inte helt ovanligt fel. Men nu går den igen, tyst och fint! Redigert 9.Mai.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.