Jump to content

Fritidsbåter og kajakker tar store sjanser i tåka


Hilmar 2

Recommended Posts

I dag så har det vært sikt på under 100 meter i Drøbakssundet og har observert kajakkpadlere krysse fjorden over til Oscarsborg. En meget livsfarlig lek. Det har gått jevnt med ferjer, cruisebåter og lastebåter i hele dah.

Flere har møtt en del fritidsbåter på vei ut Drøbaksundet midtfjords i motgående separasjonslinje, hvorfor ikke gå langs land og hva i allverden skal man mindtfjords uten radar? Hvor er kompetansen og vurdering av hvor farlig dette faktisk er?

 

 

 

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post

Bitteliten linket til denne artiklen i en annen tråd, er vel like aktuell her.

 

http://www.moss-avis.no/nyheter/foreren-ble-kastet-i-vannet-og-baten-forsvant-1.7880409

 

Er enkelte som ikke tenker.

En liten historie.

Lå sammmen med en båt på Koster for noen år siden.

Fruen fortalte at det var tjukk tåke når de dro fra Fredrikstad. Men det gjorde ikke noe de hadde jo kartplotter.

De hadde ligget i rundt 20kn hele veien.

Da kom det tørt fra en annen på brygga. " Dere må ha en super kartplotter, siden den også ser andre båter".

 

Har selv radar, gikk i tjukk tåke for noen uker siden. Må innrømme, liker det ikke.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

 

hva skal jeg f.eks. med radarreflektor i masta?

Det er ikke alle som stiller radaren sin til å få inn småbåter, men det er neppe radaren sin feil. Særlig på åpent hav.

I fritidsbåt er det mange som har begrenset erfaring med radar.

En reflektor øker sjansen for å bli sett, og gir gjerne ekko tidlig og sterkere enn uten.

Link to post

Dette har vi forklart deg flere ganger Q. Men du forstår rett og slett ikke hvordan en radar virker og jeg skjønner at du hellerikke vil ha det. Antakeligvis av samme årsak. Men hvorfor gnåle om dette i hver eneste tråd hvor ordet radar dukker opp


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Eh, ante virkelig ikke at min manglende intuisjon i forhold til hva som dukker opp på en radarskjerm eller ikke skulle gå så inn på Dem, frue ...

 

Årsakssammenhengen - i den grad den er av interesse for noen - har du nok fått backwards. Grunnen til at jeg mangler radarerfaring er at jeg ikke har noen radar, jeg lar selvfølgelig ikke være å anskaffe radar fordi jeg ikke har erfaring med radar, dét har å gjøre med økonomi og prioriteringer å gjøre. I går hadde det f.eks. være veldig kjekkt, og får vi mange dager av samme kaliber i sommer så blir prioriteringene kanskje annerledes.

 

Siden denne tråden handler om kajakker i tåka, kanskje du enda en gang kan forklare hvor godt synlig en kajakk er på en radarskjerm, f.eks. når det blåser sydlig og er noe sjø? Jeg tror akkurat dét druknet litt i alt skvalderet i forrige runde...

Link to post

Det har jeg forklart deg godt i en annen tråd, uten at det hjalp nevneverdig. Jeg gidder ikke bruke særlig mer tid på dette men regner med du forstår at radaren ikke ser gjennom vann og at en kajakk blir borte i 1mtr sjø. Deg derimot i havseileren din vil radaren fange opp. Så heldig for deg er det mange som ser nytten av radaren.

 

Forøvrig blir situasjonen den samme om det blåser nordlig..


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Huff, beklager bryderiet altså, men det er sikkert også en del kajakkpadlere her som hverken har radarerfaring eller gadd å lese alt tåkepratet forrige gang som kan ha nytte av å vite dette.

 

Akkurat hva jeg har skrevet nå som vitner om at jeg ikke forstår noen verdens ting er jeg litt usikker på, men jeg tror jeg får sove likevel.

Link to post

Vi var ute i tåka fredag. Var i området der båtkollisjonen fant sted litt senere. Var til tider svært begrenset sikt

 

Brukte radar og plotter aktivt. Ble sjokkert over et par raske båter rundt 30 fot uten radar som kom i god planingsfart.

 

Ved tåke bruker jeg lysforsterkende briller (solbriller med oransj glass). Det gir betydelig bedre kontraster

Link to post

Skal man ut i tåka med lystbåt uten radar er det alltid smart å være best mulig synlig på radar. Slik at andre med radar oppdager deg lett.

http://www.safety-marine.co.uk/spages/radar-reflectors-what-boatowners-should-know.htm

 

Radar cross section er et mål for hvor godt man vil synes på radar (hvor mye av sendepulsenes energi som reflekteres tilbake):

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section

 

Kortversjon:

Som det blir nevnt kan man når man er dreven og har riktig innstilt radar se veldig små "mål" som bøyer, kajakker mm. Blir det vind og bølger vil refleksjoner fra disse gjøre det vanskeligere. Det samme hvis det regner en del. Det kan også gjøre at de ikke sees i verste fall.

Radaren har kontroller for å forbedre mulighetene til å se landskapet og båter rundt seg i regn og i bølger, men de kan også fjerne for mye av signalene i retur hvis brukt feil.

 

Så det er egentlig ikke så mye å diskutere. Skal man/må man ut i tåken uten å ha radar og kunne bruke den så sørg for at du er synlig for andre med radar. Holde utkikk og lytte både ut og på VHF. Kjør ikke fort. Velg en fornuftig rute.

 

20 knop bare å se på kartplotter fra Fredrikstad til Koster i tett tåke er idioti. (Selv om jeg vet bekjente som har gjorde samme)

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...