Hilmar 2 Startet 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2013 I dag så har det vært sikt på under 100 meter i Drøbakssundet og har observert kajakkpadlere krysse fjorden over til Oscarsborg. En meget livsfarlig lek. Det har gått jevnt med ferjer, cruisebåter og lastebåter i hele dah.Flere har møtt en del fritidsbåter på vei ut Drøbaksundet midtfjords i motgående separasjonslinje, hvorfor ikke gå langs land og hva i allverden skal man mindtfjords uten radar? Hvor er kompetansen og vurdering av hvor farlig dette faktisk er? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Tja... Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
quantumduck Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Sitter i gjestehavna i Drøbak nå, kan høre trafikken, men ikke se ... det er såvidt sikt bort til moloen ... blir nok værende til tåka letter, selv om fiskesuppa er temmelig middelmådig. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Passerer Orust og nå har akkurat sola trengt bort mye av tåka, ellers har det vært helt tett i timesvis Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 (redigert) Bitteliten linket til denne artiklen i en annen tråd, er vel like aktuell her. http://www.moss-avis.no/nyheter/foreren-ble-kastet-i-vannet-og-baten-forsvant-1.7880409 Er enkelte som ikke tenker. En liten historie. Lå sammmen med en båt på Koster for noen år siden. Fruen fortalte at det var tjukk tåke når de dro fra Fredrikstad. Men det gjorde ikke noe de hadde jo kartplotter. De hadde ligget i rundt 20kn hele veien. Da kom det tørt fra en annen på brygga. " Dere må ha en super kartplotter, siden den også ser andre båter". Har selv radar, gikk i tjukk tåke for noen uker siden. Må innrømme, liker det ikke. Redigert 9.Mai.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
quantumduck Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 "Kolsvik ønsker på bakgrunn av dette å minne båtfolk på at man ikke kan stole blidt på elektroniske hjelpemidler i båten.- I tåke er det kun radar som fungerer" Øh, er ikke radar et elektronisk hjelpemiddel? Og hvor mye hjelper det med radar når det kommer en idiot i 40kn uten? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Var ute i tåkehavet i dag. Null sikt. Radar og plotter på. Forflytter oss da kun på tomgang ca 6kn med øya på stilk etter annen traffik. Og vi er i ferskvann med kun en og annen hobby fisker . Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
GunR Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Radaren viser vel ikke objekter i plast? Og de små, tynne "radarreflektorene" som selges, virker vel ikke, ifølge tester? Så, selv med radar og plotter, bør en gjøre som ray her. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Hvis man ikke ser en liten plastbåt med radaren sin er det på tide med service på enten radaren eller navigatøren. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Hvis man ikke ser en liten plastbåt med radaren sin er det på tide med service på enten radaren eller navigatøren. hva som vises og ikke vises på radar er fortsatt en gåte for meg (som ikke har radar), hva skal jeg f.eks. med radarreflektor i masta? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 hva skal jeg f.eks. med radarreflektor i masta? Det er ikke alle som stiller radaren sin til å få inn småbåter, men det er neppe radaren sin feil. Særlig på åpent hav. I fritidsbåt er det mange som har begrenset erfaring med radar. En reflektor øker sjansen for å bli sett, og gir gjerne ekko tidlig og sterkere enn uten. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 AIS hjelper vel også på for å bli sett og se annen trafikk, i alle fall nyttetrafikk. Men er det tilfelle at nyttetrafikk skrur av klasse B-mål for å rydde opp i mål-visninga? Ellers er jo god gammel tåkelur en grei ting i tåka, 5s langt støt annet hvert minutt mens man er underveis hjelper på. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Radar, utkikk og støt i hornet samt defensiv seilas. Det er vår oppskrift. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Dalton Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Ikke mye trafikk på Randsfjorden heller, og radar er nok et fremmedord. Stiller meg bak metoden til Ray, sakte fart og øya på stilker. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
quantumduck Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 En reflektor øker sjansen for å bli sett, og gir gjerne ekko tidlig og sterkere enn uten. Det koker vel ned til at man uansett ikke kan forvente å bli sett i tåka, nesten uansett hvaslags farkost man har ... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Dette har vi forklart deg flere ganger Q. Men du forstår rett og slett ikke hvordan en radar virker og jeg skjønner at du hellerikke vil ha det. Antakeligvis av samme årsak. Men hvorfor gnåle om dette i hver eneste tråd hvor ordet radar dukker opp Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
quantumduck Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Eh, ante virkelig ikke at min manglende intuisjon i forhold til hva som dukker opp på en radarskjerm eller ikke skulle gå så inn på Dem, frue ... Årsakssammenhengen - i den grad den er av interesse for noen - har du nok fått backwards. Grunnen til at jeg mangler radarerfaring er at jeg ikke har noen radar, jeg lar selvfølgelig ikke være å anskaffe radar fordi jeg ikke har erfaring med radar, dét har å gjøre med økonomi og prioriteringer å gjøre. I går hadde det f.eks. være veldig kjekkt, og får vi mange dager av samme kaliber i sommer så blir prioriteringene kanskje annerledes. Siden denne tråden handler om kajakker i tåka, kanskje du enda en gang kan forklare hvor godt synlig en kajakk er på en radarskjerm, f.eks. når det blåser sydlig og er noe sjø? Jeg tror akkurat dét druknet litt i alt skvalderet i forrige runde... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Det har jeg forklart deg godt i en annen tråd, uten at det hjalp nevneverdig. Jeg gidder ikke bruke særlig mer tid på dette men regner med du forstår at radaren ikke ser gjennom vann og at en kajakk blir borte i 1mtr sjø. Deg derimot i havseileren din vil radaren fange opp. Så heldig for deg er det mange som ser nytten av radaren. Forøvrig blir situasjonen den samme om det blåser nordlig.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
quantumduck Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Huff, beklager bryderiet altså, men det er sikkert også en del kajakkpadlere her som hverken har radarerfaring eller gadd å lese alt tåkepratet forrige gang som kan ha nytte av å vite dette. Akkurat hva jeg har skrevet nå som vitner om at jeg ikke forstår noen verdens ting er jeg litt usikker på, men jeg tror jeg får sove likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Vi var ute i tåka fredag. Var i området der båtkollisjonen fant sted litt senere. Var til tider svært begrenset sikt Brukte radar og plotter aktivt. Ble sjokkert over et par raske båter rundt 30 fot uten radar som kom i god planingsfart. Ved tåke bruker jeg lysforsterkende briller (solbriller med oransj glass). Det gir betydelig bedre kontraster Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 (redigert) Skal man ut i tåka med lystbåt uten radar er det alltid smart å være best mulig synlig på radar. Slik at andre med radar oppdager deg lett. http://www.safety-marine.co.uk/spages/radar-reflectors-what-boatowners-should-know.htm Radar cross section er et mål for hvor godt man vil synes på radar (hvor mye av sendepulsenes energi som reflekteres tilbake): http://en.m.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section Kortversjon: Som det blir nevnt kan man når man er dreven og har riktig innstilt radar se veldig små "mål" som bøyer, kajakker mm. Blir det vind og bølger vil refleksjoner fra disse gjøre det vanskeligere. Det samme hvis det regner en del. Det kan også gjøre at de ikke sees i verste fall. Radaren har kontroller for å forbedre mulighetene til å se landskapet og båter rundt seg i regn og i bølger, men de kan også fjerne for mye av signalene i retur hvis brukt feil. Så det er egentlig ikke så mye å diskutere. Skal man/må man ut i tåken uten å ha radar og kunne bruke den så sørg for at du er synlig for andre med radar. Holde utkikk og lytte både ut og på VHF. Kjør ikke fort. Velg en fornuftig rute. 20 knop bare å se på kartplotter fra Fredrikstad til Koster i tett tåke er idioti. (Selv om jeg vet bekjente som har gjorde samme) Redigert 10.Mai.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.