Jump to content

Hvordan sette opp skai i tak og stikklugar

MR Swe

Recommended Posts

Det limet kan du nok ikke bruke. Det er til våtromstapet i innendørs baderom.

Kontaktlim er nok det beste til formålet. Smør eller spray på begge flater, følg produktets anbefaling om tid før sammenføyning.

Hva har du bak skaien?

Hvis du har mulighet, er det ganske lett å lage paneler i finer som du trekker med skai og skrur opp.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)

Hei

Hvis du smører lim på begge partene ( skai og vegg ,tak) Og lar det tørke til at det ikke kleber til fingrene så blir det som kontaklim og det vill klebe utmerket , husk at du må være nøye med monteringen, det er vanskelig å flytte på skaien etten den har klebet seg fast.

Må legge til en komentar da jeg så at amalie 36 svarte før meg.

Jeg brukte et våtromslim fra casko da jeg la ny vinyl kledning i min båt , leg liker ikke kontaklim fordi at når flatene først er kommet i sammen så er det kul umulig å justere.Problemet med våtromslim er at det vil sige litt for lett . Jeg løste det ved hjelp av tynne trespiler som jeg spente fast med andre spiler,så på den måten klemte jeg vinylen fast.

Redigert av sofa (see edit history)

Sprayboks er skrot. Det er for lite lim som kommer ut av disse til ditt opplegg.

Jeg har laget takplater til noen båter.

Da brukte vi 9mm finer , rullet på vannbasert kontaktlim. (casco).

La fineren på limflaten og lot dette tørke i stabel

. Senere snudde vi dem og stiftet tett i tett med passe strekk. Krever en viss ferdighet i hjørner. Så du burde øve litt på noen rester.

Da har man to valg. skru direkte med messingskruer og plasthette. Eller bruke aluminiumsskinner som man skrur i hver plate og monterer fra en kant, der neste plate stikkes under første osv.

Dette ble vanskelig å forklare, og bilder jeg har tror jeg ikke jeg har lov å legge ut.

Dette er bilder jeg har fra båtbyggeriet jeg har jobbet på i mange år.

Er det noen her som har en formening om dette. Har nemlig ikke lyst til å bli saksøkt av bedriften.

Hei !

Jeg har nettopp fjernet teddystoff og trukket om forkabinen på vår båt. I forkant leste jeg meg blå på emnet her på BP og var veldig usikker på hva jeg skulle velge av lim. Jeg valgte å helgardere, og gikk for gulvlim fra Casco på de delene som kunne ligge, mens de delene som skulle henge fikk kontaktlim fra Maritim.

Min erfaring er : Kontaktlim fester ikke noe bedre enn gulvlim, men det trenger kortere ventetid før du kan feste materialet. Dessuten er det mindre mulighet for justering når du først har festet materialet. Det som er verre er at det oppsto bobler i skaitrekket etter oppliming. Disse boblene oppsto først etter noen timer og jeg var _svært_ nøye med å stryke ut evt. luft, så jeg antar at dette må være en eller annen form for kjemisk reaksjon. Merkelig, for både skai og kontaktlim ble kjøpt hos Maritim. Jeg får bare prøve å sprøyte inn litt lim med en sprøyte med tykk kanyle og håpe på det beste.

Skulle jeg ha gjort dette på nytt ville jeg ha valgt å kun bruke gulvlim fra Casco. Den fester like bra som kontaktlim og lukter ikke på langt nær så mye som kontaklimet.

Lykke til !

BjornK

Ta en titt på hvordan båtfabrikantene gjør det. Det kan selvfølgelig være flere måter, men en måte som jeg har god erfaring med er følgende. I tak legges tynne finerplater hvor skaistoffet legges om og stiftes med rustfri stift på baksiden. Dvs en bruker ikke lim. Derimot limes tynne trelister for skrufeste i taket. Platene skrues opp og skruen kamufleres med plast pyntehoder, eller en kan også feste platene med lakkerte teak/mahogni-lister. Tyngdekraften sørger for ett perfekt slett tak. På skott kan en også bare lime ytterkanten og for da en slett flate i motsetning til hel-liming hvor enhver liten ujevnhet vises. Bruk god kontaktlim.

Redigert av pettersand (see edit history)

Tykkelsen på listene må være tilstrekkelig for skruene du skal bruke, slik at ikke skruene går helt igjennom og inn taket. Ville forresten brukt striper av kryssfiner som lister, da får du mindre problem med sprekker i lista. Optimalt sett, vannfast kryssfiner.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...