Jump to content

Hvilken propell til Nidelv 18 m/V8

Saab95

Recommended Posts

Hei alle sammen

Jeg har nettopp kjøpt meg en Nidelv 18 Sport med en V8 på ca 250Hk. Drevet er et vp 280. Sist eier fortalte meg at båten gjorde 40 knop jeg har ikke fått testet max hastighet enda men jeg går ut ifra at han snakker sant :-)

Han sa også at ved å bytte propell kunne man presse båten opp mot 50 tallet. Men da tenker jeg at 40 knop plutselig hørtes litt lite ut for denne motoren og båten. Jeg vet ikke hvilken utveksling det er på drevet og heller ikke hvor stor propellen er men den ser orginal ut om det er noe som heter det.

Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med denne type båt/motor og kan gi meg et lite hint på utvekslingen på dette drevet og hva slags propell jeg har/ bør velge ? slik at jeg kanskje kan krype opp til 45 knop..:-))

Ærlig talt så er et vanlig aq drev et dårlig valg på en så liten og hurtiggående båt. Det finnes ikkje std propeller som gir god uttelling for mange hk og lavt turtall i sånn en båt. Skal en ha stor fart i liten båt er nok Mercs alpha drev veien å gå. Men siden du nå ikkje har det så går du handle den største stigningen tilgjengelig da som er 23"

Hvilket turtall skal motoren ha på topp

Hvorfor tidligere eier valgte denne settingen vet jeg ikke og jeg har heller ingen planer om å tyne den heller, men om jeg kunne få en propell som kunne få ned forbruket samtidig som å spare motoren noen så er det kanskje verd pengene.

Motoren er en Chevy 350 med vp setting og den skal vel ligge rundt 4800 rpm

hvis du finner en 23" stål så kan du greie å nå målet. Forutsatt du har å gå på mht pådrag og 4800 elr mer er korrekt og du har 1.61 utveksling. Hvilken prop har du i dag og hva er max oppnådd turtal og hva skal den ha som max. Dette er ting du må vite om du vil ha vetuge svar

Redigert av Plutonium (see edit history)

Har vært ute å prøvd båten nå og det er ikke fart og kraft som er problemet med denne båten. Det er rett å slett stabiliteten...den var rett farlig spør du meg. Jeg la den fin opp i plan og båten låg fint i vannet men når jeg skulle dra litt på la den seg voldsom over til høyre(styrbord) og båten stupte i vannet. jeg tørte rett å slett ikke å dra på mere. Kan det være at båten ligger for dypt i vannet ? Er det noen som har forslag ??

• 7 måneder senere...

jeg har en Nidelv 18foter med v8 350 small Block, på rundt 400hk, jeg har et mercruiser alpha drev, med 21" og 23" propell, jeg har nettopp kjøpt den og gleder meg til å prøve den ut, forrige eier sier noe rundt 55knop:)

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

• 2 uker senere...

Jeg ser bare en forgasser jeg og det er en vanlig Holley vakuum-sekundær fireportsforgasser. Den sitter oppå et vanlig dual-plane innsug som er standard på marinemotorer. Den har vanlige eksosmanifolder og er saltvannskjølt? Oppborring av sylindrene er antagelig gjort ifm overhaling og er kanskje 0,030". Det var ikke meningen å være noen gledesdreper her men det eneste jeg ser som kan gi noen flere hester her er topplokkene og kamakselen. Vi ser nemlig ikke hva det er og toppdekslene er typisk for gamle slappe motorer eller ettermarkedstopper som godt kan være ganske bra. Hvis du får tak i spesifikasjoner på motoren kan vi finne ut om denne har 400 eller 260 hester. Skrur du av et toppdeksel vil du også se støpenummeret som avslører hva dette er for noe.

Jeg husket feil angående forgasser, jeg har ikke sett stort på båten, den er kjøpt, hentet, knipset noen bilder, satt på lager og står der, til helga skal jeg starte på båten, men nå fant jeg gammel annonse: V8 350 400hk)
Motoren er nybygd, boret opp (030) med høykomp stempel, gode gamle topper (nybygd) med tykkere gods (tåler mer juling) større ventiler, nye pakninger hele veien, elektrisk vannpumpe, Edelbrock innsug, 4 portet forgasser (750) Autometer klokker. det er det som sto, han sa noe mere men husker ikke.

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Ok, hvis det er noe mer enn ~9,3:1 i kompresjon med ståltopper sliter du med detonasjon eller det er en trimma bilmotor som må opp i 6000rpm for å gi hester. Det er to forskjellige ting å bygge en 400 hesters bilmotor som har mange gir eller high stallspeed converter ift en båtmotor som må dra fra bånn av.

Marine Small block kan yte 400 hk men da har du gromme topper, headers, high rise innsug og 5500-6000 RPM og følgelig må den ha en propeller som spinner mye før du er oppe i fart.

Jeg mistenker at selgeren her har skrytt på seg hundre og noen hester på stallen. Når du får den på vannet vil toppfarten fortelle sannheten :-) Forresten tåler ikke et Alpha drev noe særlig over 300 hk.

nå smører du fælt på synes eg Dieseldahl. En trenger slett ikkje noe kraft fra bånn av i det hele tatt i en liten båt. Det er overhodet ingen problemer forbundet med kraftkurven i en trimmet sånn motor med 'tynn' bunn. Det er likevel meir enn nok krefter til å dra skuta opp. Dette med at båtmotorer må ha slikt voldsomt drag helt fra bunnen av er bare tull og tøys. Det hentes ikkje noe særlig kraft utav motoren før en bikker i alle fall 2500 omdr. likevel. Det som vil være et større problem er tomgangshastigheten mht giring.

Ellers er det jo sjølvsagt ingen grunn til å tro selger på effekten om det ikkje finnes noe bremsepapirer fra denne eller andre like bygde. Dette er vel bare nok en typisk tatt ut av luften. Men hva så, kan godt være både frisk og sprek motor fordiom

Redigert av Plutonium (see edit history)
  • 3 uker senere...

Hei folkens :)

Her var det mye rart om motorer som kom frem på et spørsmål om propeller, så da kan jeg bare nevne at både Telmo i Oslodistriktet og Winrace på sørlandet kan være behjelpelige med propellberegning på din båt, koster deg kun et par hundre spenn for fasiten :)

Og når det kommer til motorer så er det veldig sant som Plutonium sier, det er ikke noe problem med turtallsmotorer med høyt effektregister i båt, bare viktig å tilpasse drev og propell etter motorens specs.

Og når det er sagt er det tror jeg ikke det er i nærheten av 400 hk i den motoren på bildet, 250-300 er nok mer reelt :)

-mange nok tror jo det er 400 esler der bare siden det er 8 sylindre hehe

Og det at båten din drar seg over på siden og ned i fronten ligger mye i tiltingen under fart og propellens slip-grad i høy fart, og det er selvfølgelig verdt å spørre om det står noen form for trimplan på den?? -Elektrisk tiltstyring på drev er også ting som enkelt kan monteres for å bedre fartsegenskapene

Lykke til

-Dr Gonzo

• 1 måned senere...

Nå har jeg kjørt med båten en sesong og fått litt erfaring med den. Det er et 280 drev uten tilt men jeg fikk justert det ut og problemet med at båten stupte ble mye bedre. Ellers så er det trimflaps på den men der er den veldig ømfintlig ikke mye som skal til noen av veiene før båten legger seg til en av sidene. Men for å si det slik så skulle jeg gjerne hatt tilt på drevet.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...