Jump to content

Lenseavløp under vannlinjen?

cektopa

Recommended Posts

Nei jeg vet jo ikke om det er et problem, men bare hvordan jeg skal løse det. Kan være jeg er litt nybegynner, men det er vel ikke så bra hvis utløpet der vannet fra båten går ut, er under vannlinjen?

Som dieseldahl sier, så må jeg kanskje ha en enveisventil eller et eller annet slik? Det er det jeg lurer på

legg ut et bilde av det du tenker på, så er det så lettere å forstå og forklare.

Opplegget i eldre seilbåter er ganske universelt.

Tenker du på skroggjennomføringen til kjølsvinets lensepumpe, dreneringen av cockpit eller skroggjennomføringen for utløp av vann fra eksempelvis byssevasken?

Dreneringen av cockpit er gjerne helt akter, men like over vannlinjen. gjennomføringen for slangen til lensepumpen like så, men gjerne litt høyere oppe mot akterspeilet.

Igjen, bilde sier mere enn tusen ord. Lær det å laste opp bilder med en gang, så kan du det.

Velkommen som medlem og gratulerer med seilbåt!

Nei jeg vet jo ikke om det er et problem, men bare hvordan jeg skal løse det.

Hvorfor skal du løse noe du ikke vet om er et problem? Om det har fungert fint i 30 år så er det vel ikke behov for å "løse" noe som helst? :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Apropos lenseavløp under vann: På min forrige båt var avløpet fra motorromlensepumpa montert slik at det ble trykt under vann når båten gikk for motor. Dette førte minst en gang til at avløpet ble innsug, med det resultat at motorrommet ble fullt av vann. Løsningen var å montere en tilbakeslagsventil på slangen.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Hvis båter skal være godgjent av feks. RINA .Skal alle avløp lavere enn 30cm fra vannlinjen ha stengekran, og doble slangeklemmer er et must.

Vet ikke om Veritas har samme regel.

Så hvis du vil være sikker på at forsikringen dekker en eventuell hendelse må du sjekke opp dette.

Er dette i forhold til selvlensing? I såfall er svanehals en dårlig ide.

Hvis utløpet skal under vannlinjen bør det monteres svanehals med antihevert-ventil.

Det er ikke nødvendigvis sant. Det er bare hvis slangen ender lavere enn vannlinjen (litt over så det er tatt hensyn til båtens helning, ekstra last ombord osv) at det er nødvendig med svanehals. Selvlensere, utløp fra vask, drenering av kjøleboks osv har vanligvis ingen svanehals. Motor og toalett er som regel det eneste som ligger lavere enn vannlinjen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei å takk for svar og hjelp:)

Det er sånn at det ikke er koblet til noe lensepumpe, men bare et uttak med en slange festet til. Jeg regner derfor med at dette er til eventuelt lensing. Skal prøve og høre med noen på maritim nå som jeg har noen alternativer fra dere på forumet her.

Beklager at jeg ikke har bildet av det, skal få det til hvis ikke jeg finner ut av det nå.

Ps: Nicket er greit og ha siden det funker på alle nettsider, veldig sjeldent noen har tatt det i bruk:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...