Jump to content

Batterispørsmål: 1 av 4 koker, hvorfor?

nordan family 27

Recommended Posts

Da jeg sjøsatte sjekket jeg vannet på batteriene, og oppdaget at det ene av fire sammenkoblede forbruksbatterier (samme type og alder) hadde mye mindre vann enn de andre, på grensen til platene - rett over. Fylte opp, og filosoferte ikke så mye over det.

Når jeg kom til båten i dag, og oppdaget av forbruksbanken holdt 12.2 v, mot normalt 12.7. Jeg mener nå bestemt at jeg skrudde på hovedbryteren, så i dag har jeg lurt veldig på hva som er galt.

Etter 3 timers motorgange og deretter 8 timer med landstrøm er laderen i vedlikeholdsmodus og har vært det i flere timer. Normalt er det omkring 13.5 volt på batteriet, men det er nå 13.1 og i følge amperemeteret går det fremdeles inn ca 5 ampere. Det pleier det ikke å gjøre nå.

Krabbet ned i kjelleren med tanganpermeteret og målte det samme. Men jeg hørte tydelig koking, og så langt jeg kan høre koker det ene batteriet, mens de tre andre kun har en veldig begrenset lyd. Da begynner jeg å lure:

- er det vanlig med kokelyder med en vedlikeholdsladespenning på nevnte nivå?

- hva kan være tilfellet når 1 av 4 batteriet tydeligvis koker, mens de tre andre ikke gjør det?

Jeg tror ikke jeg vil sove med laderen på, så den kobler jeg fra nå før jeg køyer.

Men summen av ovennevnte observasjoner gjør at jeg tror noe er galt, men vet ikke helt hva. Det er tilkoblet to slike Sterlig propulser som skal gi pulserende spenninger på batteriet når de lader for å hindre desulfatering (?) og løsne opp det som evt er allerede. Kan det være disse som gjør det? De skal slutte å jobbe ved 12.7 volt, men det kan jo hende de har hengt seg opp og tappet ned. Men får de batteriet til å koke? Og hvorfor ikke flere av dem? Det et koblet to slike propulser, og de er koblet over 2 og 2 batterier etter Seatronic sin anbefaling.

Kokingen i går var mens je lå for landstrøm ca 8 timer etter at motorene ble skrudd av. Sjekket spenningen via batterimetereinstrimentet under gange, og den oversteg ikke 14.4. Dvs den kom ikke høyere enn 14.2 i løpet av gårsdagens tur, men pleier normalt å havne på 14,4.

Har begynt å mistenke Sterling Propuls. Når jeg står opp kobler jeg fra de og kobler på landstrømmen igjen. Skjer det samme da løfter jeg ut det aktuelle batteriet. Tidligere har det pleid å komme litt diskret lyd fra batteriene når laderen går på, men ikke slik kokelyd som i går. Det var omtrent som å ha en kjele på komfyren. Jeg får sjekke vannet på batteriet igjen.

Tror nok svaret fra Håp er ganske midt i blinken.

Koble fra det batteriet som koker så vil jeg tro at strømforholdene ombord normaliserer seg. Husk at koking gir knallgass så luft godt før koblingsarbeid som kan gi gnister...

Det batteriet har antagelig en selle som har kortsluttet og dermed blir de andre sellene i det batteriet overladet både fra lader og fra de andre batteriene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Svein Ha : Koble fra det batteriet som koker så vil jeg tro at strømforholdene ombord normaliserer seg.

Ingen ekspert men er dette riktig da?

Er det ikke slik at ett defekt batteri ikke tar lading og kommer dermed ikke opp i full spenning. Laderen pøser på med mer strøm og dermed blir spenningen for høy på de friske batteriene og det er disse som koker. Men, ja det kan vel også være ei defekt celle i det batteriet som koker og dermed for høy spenning på de resterende cellene som da vil koke. Svein har kanskje rett likevel :yesnod:

Tok ut det ene. Det boblet som eneste batteri etter en natt uten lading, men med forbruk. Åpnet det og det boblet godt, åpnet nabobatteriet og det boblet ikke. Det var fremdeles godt med vann på alle celler (skulle bare mangle, to uker siden jeg fyllte opp). Det er sønnak nautilus freeline marine. Batteriene er sammenkoblet med en strømrør over polene, slik at det skal være godt med kapasitet til å fordele strøm til og fra banken, men det aktuelle batteriet er likevel det som er nærmest til/ fra punktet på strømrørene. Antar derfor at dette batteriet mottar det sterkeste kruttet under lading, og får den kraftigste belastningen ved forbruk. Kan det være årsaken?

Nå skal den ene sønnen på håndballturnering, så vi settes nesa hjemover og får forske på dette de nærmeste dagene. Kan jeg erstatte bare det ene? Trenger jegideelt sett å bytte alle? Dette er femte sesongen de er med, nye i 2009.

Jeg ville ikke ha satt inn ett nytt batteri i denne banken. Sønnak Nautilus batteriene holder ikke stort lenger enn dette, det er i alle fall min erfaring med like gamle batterier av samme sort. Da ville jeg heller ha kjørt en sesong til med ett batteri mindre for så å bytte ut hele banken.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det virker som om det ene batteriet har en- eller flere dårlige celler. Da vil batteriet være "fulladet" ved 12,7 - 2 = 10,7 Volt, eller deromkring (ved 1 defekt celle). De resterende cellene koker da pga. høy ladespenning.

De andre batteriene i banken blir da også utsatt, da de vil forsøke å lade (overføre) strøm til det defekte batteriet, som bare koker det bort i varme.

Nå har jeg akkurat byttet ut mine Nautilus Freeline batterier, og tror kanskje noen av dem kan være brukbare litt til. Si fra om du vil ha ett eller flere. Har tre som virker å være nogenlunde OK.

Jeg er enig med SveinHa. Få ut det defekte batterier og se hvordann det da går, og det går sikkert helt utmerket. Og en alder på 5 år er jo ikke noe på disse batteriene. Mine batterier av samme merke er også 5 år nå, og jeg har ikke merket noen reduksjon av kapasitet eller noe annet. De forrige Freeline batteriene mine hadde jeg i 9 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tok ut det ene, og kjørte 1 motortime hjem. Amperemeteret viste først 85 a inn på banken, synkende til ca 30 mot slutten. Det overrasket meg da det ifølge instrumentet kun var gått ut ca 25 ah fra jeg koblet ut lading i går. Men det kan altså ha gått fra de friske til det dårlige uten å gå via shunten. Jeg kan åpne et lokk over cellene hvor jeg fyller vann, så jeg skal vel da kunne måle syrevekten. Det er en diagnoseindikator på batteriet, den viser grønt.

Nå er batteriet frakoblet, og står på akterdekket. Får ta med måler og BTs batteritester som jeg har i garasjen.

Har også hørt andre som opplever kort levetid på disse, så jeg får se om det er noen tilbud ute å går. Kanskje ikke det beste tidspunktet å lete på..

Enig.

Jeg er også enig i å stå i mot Sønnak Nautilus på forbruk for tiden,

sa det ofte allerede, men gjentar dette gjerne en gang til.

Vi har kassert en hel del nauti-luser, også de siste fire ukene og siste settet faktisk i går.
Den var 2 år gamle, installert på en Princess 62, med 4 år gammel Mastervolt 2480 som lader.

Jeg ser også nesten det samme skjema hver gang.

Av fire batterier finnes det 1 stykke som er komplett død (dvs. < 12V) og 1 som står rett før, mens to er o.k.
Det gjelder for både serie og parallell koblete batterier og økes med antall batteriene.

Det som er så oppsynvekkende er at det faktisk bare er yngre batterier, ikke de gamle,

og det er det som gjør at en lurer.

Så er det kanskje ikke det dummeste hvis man en gang frakobler hele settet og sjekker hvordan batteriene har det hvert for seg?

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det burde jeg kanskje ha gjort. I dag var det 12.8-12.9 volt på "rest-banken", dvs de tre som var igjen og fremdeles er sammenkoblet. Siste lading var i går på dagen. Det som ble tatt ut viste 10.8 volt. Da gadd jeg hverken å teste syra eller prøve batterimåleren fra BT selvom begge deler var medbragt for anledningen. Tok jobben å kjørte til butikkken der jeg kjøpte det, og det skulle med tid og stunder komme en kar fra Sønnak for å teste det og se om det er reklamasjonsgrunn. Det var kjøpt i mai for 4 år siden.

Hva skjer egentlig når en celle har blitt ødelagt sånn som nå? Dvs hva er det som har skjedd eller blitt defekt i den cellen?

for ordens skyld, er det ikke en forskjell på batterier hvor du kan etterfylle og ikke etterfylle batterivann, på tross av at begge har korker som LAR seg skru av. Jeg har oppfattet det slik at batterier som har oppbygde tydelige skrulokk, er av typen hvor det er meningen å etterfylle, mens batterier med skrulokk som ligger kant i kant med batteriets overflate, er vedlikeholdsfrie og ikke er ment å skru opp og etterfylle. Sistnevnte har da spor/ kryss i lokket hvor du har muligheten til å skru med et flatjern.

En annen ting, på flaska med batterivann står det at den ikke skal utsettes for frost. - betyr det at man ikke bør bruke den dersom det har skjedd? -eller er det bare det at det er litt komplisert å få en isklump ut av flaska og ned i hver celle? :)

Hei.

Mine snart 6 år gamle Sønnak Nautilus Freeline batterier er vel ment å være "vedlikeholdsfrie" (når det gjelder syre), og er vel ikke ment å kunne åpnes for
vannpåfylling i og med at toppen er slik bygget opp som på bildet under? Riktignok har de et krysspor for hver celle, men det er vel ikke til å skru opp? Og skulle en bruke makt, ville en vel ikke få slangen på syremåleren ned gjennom "labyrinten" under "lokket".

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har nok ikke samme batterier, Lars. På mine fulgte det med avgasser-slange inn på det felles lokket som ved en diskret nykk åpnet opp til alle cellene på en gang. Mine er ikke vedlikeholdsfrie. De har fått Biltema batterivann, som nok i sin lagringstid har vært frosset.

De har vært etterfylt 1 til 2 ganger i sesongen.

Skal ta et bilde å legge ut

Det er vel nokså innlysende at batteriet er ødelagt, selv om årsaken ikke nødvendigvis er innlysende. Få batteriet ut før det ødelegger de andre eller det skjer en ulykke, så kan du spekulere på årsaken etterpå.

Ikke lad mer før batteriet er fjernet.

Når det eksploderer så fyker hele batteriets overflate av i små biter som lager hull i huden i ansiktet så blodet renner og det di ellers treffer, mens vesken lager hull i klærne og sår på huden og en kan bli blind ,så om en ønsker å forske videre på kokingen så anbefales det å bruke verneutstyr.Tror jeg letta en halv meter da det smalt , men så var nå disse batteriene helt nye da med masse efekt , men bare med en liten produksjonsfeil feil på ei selle.

for ordens skyld, er det ikke en forskjell på batterier hvor du kan etterfylle og ikke etterfylle batterivann, på tross av at begge har korker som LAR seg skru av. Jeg har oppfattet det slik at batterier som har oppbygde tydelige skrulokk, er av typen hvor det er meningen å etterfylle, mens batterier med skrulokk som ligger kant i kant med batteriets overflate, er vedlikeholdsfrie og ikke er ment å skru opp og etterfylle. Sistnevnte har da spor/ kryss i lokket hvor du har muligheten til å skru med et flatjern.

En annen ting, på flaska med batterivann står det at den ikke skal utsettes for frost. - betyr det at man ikke bør bruke den dersom det har skjedd? -eller er det bare det at det er litt komplisert å få en isklump ut av flaska og ned i hver celle? :)

Batterivann skal ikke utsettes for frost fordi det fryser til is. Når det har tint, er det vanlig batterivann igjen.

Årsaken til at batteriet kokte selv uten at motoren gikk og uten at laderen var på var nok at det hadde lavere spenning enn de andre batteriene i banken. Da går det strøm fra disse over til det dårlige batteriet. Det dårlige batteriet blir da ladet vha de gode batteriene. Det forklarer også hvorfor batteribanken tok imot mye mer lading enn du hadde regnet med da du begynte å lade igjen.

Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal vente med å bytte ut det dårlige batteriet. Sålenge du setter inn et nytt batteri med samme spenning som de andre kan jeg ikke se noen grunn til at det ikke skal gå fint. Jeg kan være med på at det er dumt å blande bly/syre-batterier med AGM-batterier siden de ikke har samme anbefalte ladespenning, men å sette inn et nytt bly/syre-batteri sammen med noen eldre bly/syre-batterier kan da vel ikke være så farlig? Eller tar jeg feil? Jeg kan heller ikke se noen grunn til at man ikke skal blande batterier med forskjellig kapasitet i samme batteribank.

Jeg har tidligere hatt elbil. Da var vi veldig nøye på ikke å blande nye og gamle batterier, men årsaken til det er at i en elbil er batteriene koblet i serie. Dersom man har et dårlig batteri midt i en slik serie kan det dårlige batteriet få reversert polaritet fordi batteriene på hver side har gjenstående kapasitet og leverer strøm til tross for at det dårlige batteriet er tomt. Denslags bekymringer har man ikke i en båt med parallellkoblede 12v-batterier.

Nå må det nevnes at jeg er it-ingeniør og ikke elkraft-ingeniør, så hvis noen har innspill, mottas de med takk :)

Jeg opplevde akkurat det samme som deg. Vis du hadde kjent på batteriet når det ble ladet ville det sannsyneligvis vært veldig varmt også. I tillegg står det å koker og gasser. Dette er ikke bra nei. Hos meg med 4 batterier på forbruk gikk først det ene. Så gikk det ikke mer enn noen uker så røk et til. Jeg vil annbefale deg å skifte ut hele batteribanken med en gang... Vis du ikke gjør det ville jeg ivertfall kjent på batteriene når de lades (om de er varme) og følge med på ampermeteret når de er fulladet. Går det inn strøm da (når lader har gått i vedlikehold) er det noe galt. Nesten litt skummelt det at de ble så varme.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...