Jump to content

Batterispørsmål: 1 av 4 koker, hvorfor?

nordan family 27

Recommended Posts

Har tatt ut det defekte. Foreløpig levert inn på reklamasjon uten forhåpning om positivt resultat. Kjøpte derfor identisk nytt.

I forhold til etterfylling vs vedlikeholdsfritt ser det slik ut som kommentert over:

bilde

Tror jeg setter inn det nye, selvom jeg risikerer å trekke levetiden ned på det.

Takker for svar og hjelp i tråden, tror jeg i min strøm-uvitenhet hadde testet og prøvd lengre om ikke rådene herfra var så gode og klare i å koble det fra og få det ut.

Jeg har oppfattet det slik at batterier som har oppbygde tydelige skrulokk, er av typen hvor det er meningen å etterfylle, mens batterier med skrulokk som ligger kant i kant med batteriets overflate, er vedlikeholdsfrie og ikke er ment å skru opp og etterfylle. Sistnevnte har da spor/ kryss i lokket hvor du har muligheten til å skru med et flatjern.

Den oppfattelsen ville jeg nok endret på hvis jeg var deg. Skrulokkene er der for at forbruker skal kunne etterfylle batterivann (uavhengig av type skrulokk). Må du bruke vinkelsliper for å komme til cellene stiller derimot saken seg litt anderledes.

Redigert av Audiquattro (see edit history)

Slik ser mine 3 utmerkede 6 år gamle 115Ah Sønnak Nautilus Freeline/marine vedlikeholdsfrie batterier ut. Og her må nok vinkelsliperen til for å komme til og fylle på vann. De har kikkehull for å se etter grønt merke, og stuss for plastslange for sikkring av avgass ut dersom noe galt skulle skje og de skulle begynne å koke så alvorlig at ikke gassen rekondisjoneres i sneglehusene under der det ser ut som om det skulle vært påfyllingshull.

bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har et batteri som ser likedan ut som dine Lars og der kan jeg skrue ut proppene med en femmer. Har du forsøkt?

Mitt batteri er riktignok i en sort utgave.

Ja, feg forsøkte med et kronestykke, men med normal kraft i fingrene, rikket ikke "proppene" på seg. Ser en på bildet over oppbyggingen, ville det neppe hjelpe å få av en eventuell "propp".

Og i og med at batteriene oppfører seg upåklagelig og det "lyser grønt" i inspeksjonsvinduene, har jeg null behov for å forske mer på dette. Uansett, - batteriene skal være vedlikeholdsfrie når det gjelder syre.

bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, feg forsøkte med et kronestykke, men med normal kraft i fingrene, rikket ikke "proppene" på seg. Ser en på bildet over oppbyggingen, ville det neppe hjelpe å få av en eventuell "propp".

Og i og med at batteriene oppfører seg upåklagelig og det "lyser grønt" i inspeksjonsvinduene, har jeg null behov for å forske mer på dette. Uansett, - batteriene skal være vedlikeholdsfrie når det gjelder syre.

bilde

Lars H.

Har samme batteriene som deg og de proppene lar seg skru ut. Hvis du tar et diger flattrekker er jeg sikker på at du får dem opp. Sitter en pakning på proppen som gjør at de sitter godt.

Kjøper forøverig aldri batterier uten mulighet for påfylling etter å ha vært vitne til flere tilfeller hvor regulatoren på dynamoen har havarert og overladet batteriene. Hadde batteriene i disse tilfellene vært av typen vedlikeholdsfri kunne man kjørt dem direkte på dynga.

Vel, nå har jeg en ordentlig ekstern regulator fra Ladac, så at det utenkelige at regulatoren skulle ta kvelden og drepe batteriene tar jeg med stor ro. Ladac'n har en innebygget sikring som dersom regulatoren "går til h.." begrenser ladespenningen til 15 - 16volt. Og at spenningen skulle stige til slike "skyhøye" verdier, ville jeg observere ganske så raskt. Jeg har voltmeteret innen synsvidde når jeg "kjører" båt.

Men tilbake til disse "proppene", når du har fått skrudd de løs; kan du da se ned i batteriet om hvor høyt syren står over platene?

Lars H.ladac_krus_smal.gif

Vel, nå har jeg en ordentlig ekstern regulator fra Ladac, så at det utenkelige at regulatoren skulle ta kvelden og drepe batteriene tar jeg med stor ro. Ladac'n har en innebygget sikring som dersom regulatoren "går til h.." begrenser ladespenningen til 15 - 16volt. Og at spenningen skulle stige til slike "skyhøye" verdier, ville jeg observere ganske så raskt. Jeg har voltmeteret innen synsvidde når jeg "kjører" båt.

Men tilbake til disse "proppene", når du har fått skrudd de løs; kan du da se ned i batteriet om hvor høyt syren står over platene?

Lars H.ladac_krus_smal.gif

Ja du kan se ned på platene. Er i tillegg en liten plastikkpinne som stikker ned i syrebadet. Vannet skal vel da være flush med denne pinnen. Det viktigste er selvsagt at platene er under vann. :smiley:

De tilfellene jeg har vært borti hvor batteriene har kokt på grunn av defekt regulator, har ladespenningen noen ganger vært over 16 Volt. (Intern Bosch klarte den biffen. Det var forøverig på en traktor.) Koker vel allerede ved 14,7 en plass?

Det ødelagte batteriet mitt var fremdeles grønt i vinduet. Når vet jeg ikke helt hva det vinduet måler, men det måler kanskje bare i en celle.

Verdien til statusindikatoren må du ta med en klype salt. Bruk syrevektmåler. Eventuelt mål spenningen i hver celle ved hjelp av to tynne kobbertråder og et voltmeter. (Du stikker rett og slett kobbertrådene et lite stykke ned i cellen. En til hver side.)

Redigert av Audiquattro (see edit history)

bilde

Lars H.

Batteriene i min Saga 315 er like gamle som dine Lars (fra båten var ny i 2007), og ser akkurat likedan ut (utvendig), men jeg kjenner meg ikke igjen i tegningen med "labyrint, forseglingssytem, utluftingssystem og gnistfanger". Proppene på mine lar seg skru ut med et kronestykke, første gangen krevdes det dog en god del makt. Er glad at jeg brukte makt på å åpne disse, for det har vist seg at jeg må etterfylle MYE vann.

Inntil i år har jeg ikke hatt tilgang på landstrøm, så lading av batteriene har skjedd under fart og fra et 125W Solar solcellepanel med Naps MaxPower MPPT regulator.

Dynamoen kan ikke være skyld i at det overlades, har aldri lest av mer en 13,8V. Regulatoren er den samme som du har, og du har jo enda flere Watt solceller (166?) enn meg, så kanskje du burde tvinge opp disse proppene og "sjekke ståda"? Inspeksjonsvinduene har alltid vist grønt hos meg også, men altså væskenivået har vært lavt, tidvis nede på platene :eek:. Med et stort solcellepanel (eller flere små) blir en kanskje ikke så lett klar over trøbbel med batteriene. Hos meg har det normalt vist 100% på (Victron) batt-meteret utpå formiddagen etter en kveld med kjøring av varmeapparat og kjøleskap og jeg har da lett glemt å sjekke væskenivået ofte nok slik at øverste del av platene tidvis har vært tørre. På første turen i år, med flere minusgrader på kvelden/natta og med 1 cm is rundt båten på lørdags morgen, gikk Eberspächeren hele dagen og hele kvelden, og jeg observerte at forbruksbanken viste ned i 12,3V under belastning på kvelden når solcellepanelet hadde gitt seg. Søndag morgen nektet Eberspächeren å starte så lenge kjøleskapet også var i gang, dette har aldri skjedd tidligere, så jeg regner med at batteriene nå synger på siste verset. Forresten, når solen kom høyt nok til i skinne ned i Sandspollen gikk det greit med både kjøleskap og varmeapparat.

Nå som jeg har fått plass rett ved siden av deg, med tilgang på landstrøm, undrer jeg meg på om jeg skal lage en bryter for å kutte ladinga fra solcellepanelet, og kun bruke den "intelligente" Ladac laderen på landstrøm så lenge vi ligger i havn. Panelet blir da kun til lading når vi ligger ute.

Hvis du tvinger opp proppene dine, og finner at væskenivået er OK, hva er da grunnen til at mine batterier må etterfylles, og ikke dine?

Neste gang jeg er i båten, forhåpentligvis 17.mai/pinsehelgen, skal jeg se om jeg finner et kronestykke og gjøre et forsøk på å sku opp "proppene".

Jeg har tidligere hatt elbil. Da var vi veldig nøye på ikke å blande nye og gamle batterier, men årsaken til det er at i en elbil er batteriene koblet i serie. Dersom man har et dårlig batteri midt i en slik serie kan det dårlige batteriet få reversert polaritet fordi batteriene på hver side har gjenstående kapasitet og leverer strøm til tross for at det dårlige batteriet er tomt. Denslags bekymringer har man ikke i en båt med parallellkoblede 12v-batterier.

Jeg vet ikke om blybatterier kan få reversert polaritet, men et 12V batteri består av 6 celler i serie - så samme fare gjelder også her.

Som ovegram skriver, så er heller ikke jeg bekymret for å blande nye, gamle, små og store batterier i en bank. Men man må passe på at hele banken topplades jevnlig og innimellom sjekke hvert batteri hver for seg.

På hytta monterte far solcellepanel i 1985 og vi har lagt til og skiftet batterier i "hytt og pine". Sist jeg tok ut et batteri var det 18 år gammelt og jeg testet det til ca. 30% kapasitet. Det er vel i overkant lang levetid, men jeg synes 5-6 år er for kort.

Jeg vet ikke om blybatterier kan få reversert polaritet, men et 12V batteri består av 6 celler i serie - så samme fare gjelder også her.

Inne i et batteri er cellene seriekoblet for å få til 12 v. I disse marinbatteriene ser det ut til å være 6 celler (siden det er 6 påfyllingslokk), så da er de vel på 2 V hver. Hvis en av cellene ryker er batteriet i praksis ødelagt. Hva som er årsaken til at en celle i et blybatteri ryker er jeg ikke sikker på, men jeg vil jo tro at en celle med lavere kapasitet enn sine naboer vil slite litt når man tapper batteriet mye.

Når man parallellkobler batterier vil spenningen over batteriene jevne seg ut kontinuerlig. Intuitivt tenker jeg da at ethvert batteri som er i stand til å holde en fornuftig hvilespenning, og som har en viss kapasitet for å holde på lading, vil bidra positivt til batteribanken.

Når man parallellkobler batterier vil spenningen over batteriene jevne seg ut kontinuerlig. Intuitivt tenker jeg da at ethvert batteri som er i stand til å holde en fornuftig hvilespenning, og som har en viss kapasitet for å holde på lading, vil bidra positivt til batteribanken.

Min erfaring er at hvilespenningen på batterbanken alltid vil falle ned på vilespenningen til det dårligste batteriet. Det er også slik at om en batteribank ikke blir fylt opp med jevne mellomrom så vil en del av batteriet sulfatere og kapasiteten vil gå ned. Om man har et bruksmønster der man alltid har vedlikeholdslading på vil neppe batteribanken ta skade, men om man bare lader mens båten går ville jeg være skeptisk til å sette inn et batteri med 0,1 til 0,2 volt lavere vilespenning. Med f.eks 4 batterier i paralell og at du ikke skal tappe banken mer en 50% kan du fort miste 20 til 40% av de 50% som er tilgjengelig til forbruk. Med 4 stk 100Ah batterier kan du normalt belaste 200 Ah Om en av batteriene har 0.1 volt lavere vilespenning mister du 40Ah, ved 0,2 volt 80 Ah, så kan man jo velge selv hva som er akseptabel. Tallene baserer seg på en linear fordeling av at batteriet leverer like mange Ah for hele utadningsområdet.

Neste gang jeg er i båten, forhåpentligvis 17.mai/pinsehelgen, skal jeg se om jeg finner et kronestykke og gjøre et forsøk på å sku opp "proppene".

Og så kom den store overraskelsen for meg. At proppene kunne skrues opp, var ikke så veldig overraskende, men disse batteriene er tydeligvis ikke vedlikeholdsfrie som jeg hardnakket har hevdet. Jeg bøyer meg i støvet. Når vi kommer hjem, blir det å kjøpe inn MYE batterivann, samtlige plater i cellene var tørre på toppen!

Ellers får alle ha en fortsatt god 17. mai fra oss som ligger på Borgen.

Lars H.

webcam fra båten her

Min erfaring er at hvilespenningen på batterbanken alltid vil falle ned på vilespenningen til det dårligste batteriet.

Jepp, det virker fornuftig, og skyldes nok at de andre batteriene vil lade det batteriet som har den laveste hvilespenningen (det dårligste batteriet). Fra tid til annen bør man derfor teste batteriene hver for seg og hive ut batterier som er blitt dårlige.

Vi pleier å gå til havn en gang eller to i uken. Da får vi ladet batteriene helt opp, så da tenker jeg at det meste går bra :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...