Jump to content

Ny Motor


Good

Recommended Posts

Hei Good

 

Dårlig med svar til deg ser jeg, og jeg kan heller ikke anet enn å si noe generelt omkring dette. Jeg vil tro at når du skal velge ny motor, spiller det mindre rolle om det er Yanmar eller Volvo. Begge alternativer er veldig bra produkter, og vil tjene deg problemfritt i mange år.

 

Jeg ville vektlagt muligheter for service i nærheten av båten, snakket med forhandlerne og dannet meg et inntrykk av dem, samt sette dette opp mot prisene på de ulike alternativene, før jeg valgte merke.

 

Lykke til med valget.

Hilsen Ludde

 

Link to post

......av impeller, oljefilter etc., dette bør også ligge til grunn i vurdering....

<{POST_SNAPBACK}>

Veldig godt poeng Perlen, og det kan godt være avgjørende i mange tilfelle. Har opp gjennom årene fungert som gummimenneske for å skifte dieselfilter på båten, og ville vurdert servicevennligheten på en ny motor, dersom jeg skulle bytte. Dessuten kan man jo komme i en situasjon hvor f.eks dielsefilter må byttes og motor luftes, eller impeller byttes i sjøen, når det passer som dårligst, så dette er kanskje viktigere enn de fleste av oss tenker på.

Hilsen Ludde

 

Link to post

Jeg ved ikke om jeg skal købe en 20hk Volvo Penta eller Yanmar 20hk den skal sitte i en

sejlebåd  vilken er beste kvalitet vil gerne høre jeres mening :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Japsekvaliteten er så suveren at jeg ikke ser VP som et alternativ.

Velg Yanmar og få en problemfri motor, lenge!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

VP er laget i Japan.

<{POST_SNAPBACK}>

De fleste produsenter i dag har et samarbeid worldwide og man finner samme motor / blokk hos flere fabrikanter. Like viktig som at motoren er fysisk produsert i Japan er det at japsene har stått bak utviklingen. Ingen har som de forstått dette med homogene toleransegrenser på deler som skal arbeide sammen og derfor er kvaliteten på japsegreier uovertruffen, og det er derfor alt som er made in Japan er bra, ikke bare enkelte produkter. Hadde jeg vært i den lykkelige posisjon at jeg kunne bestille ny båt og spesifisere framdriften hadde jeg kun vurdert japsemotorer.

Jeg har 2 grønne bamser i kjelleren i dag som har gått fullstendig problemfritt i 400 timer men verden er større enn mitt maskinrom!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Har 2030 og trodde den var produsert i England, men spiller det egentlig noen rolle hvor en motor er produsert?

 

Jeg har så langt ingen grunn til å klage på min 2030, og har heller ikke hørt om andre som har problemer med denne motoren. 2020 kjenner jeg ikke, men er ikke 2020 og 2030 nokså like ?

Link to post

Bitteliten tenker vel sannsynligvis på Yanmar sin 52 HK dieselmotor som har koden 4JH4E.

 

Et av kriteriene for svenskenes valg er blant annet høyere dreiemoment på lave hastigheter.

 

Det er interessant å legge merke til at Scand Boats også for en av sine 2005 modeller har gått over til denne nyutviklede motoren. Hos dem erstatter den 4JH3E i Scand 25 Classic utgavene. Eventuelt kan man der fortsatt velge VP som det andre alternativet.

 

I denne linken får man forøvrig en flott 3-dimensjonal presentasjon av 4JH4E :

 

http://www.yanmarmarine.com/products/product_jh.php

 

Her kan man i praksis se motoren i alle vinkler.

 

Forøvrig burde vel hjemmesiden til Yanmar Norge nå vært oppdatert i forhold til endrede modellvalg med mer.

Redigert av black (see edit history)
Link to post

Jeg ved ikke om jeg skal købe en 20hk Volvo Penta eller Yanmar 20hk den skal sitte i en

sejlebåd  vilken er beste kvalitet vil gerne høre jeres mening :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jo Yanmar akkurat kommet med YM serien som ertatter GM serien etter 25 år. Volvo`s tilsvarende har vel gått i 10-12 år nå. Og Volvo har byttet modeller mye hyppigere enn Yanmar.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg vektlagt dette litt, for om 5 år har Volvo kanskje kommet med en ny og Yanmar sin er fortsatt "up to date".

 

Av de 2 valgene er min anbefaling; YANMAR.

 

Skulle du derimot ville spare noen kroner har du mange alternativer som også er gode; Vetus-Mitsubishi (som jeg er kjempefornøyd med), Nanni-Kubota, Beta-Kubota, Sole-Mitsubishi ol.

 

Lykke til

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...