Jump to content

Langs bølgevern i Trondheimsfjorden med seilbåt?

tor_ef

Recommended Posts

Det er trangt om plassen for seilbåter i Trondheimsfjorden. Jeg har fått tilsagn om plass i Børsa Båtforening for en 40 fot seilbåt. For meg er det omtrent 30 minutter med bil for å komme dit. Plassen er "longside" rett på innsiden av bølgevernet - en flytebrygge i betong omtrent 2,5-3 meter bred. Det er ikke noe annet som vil beskytte skuta mi for bølger/vind som feier inn Trondheimsfjorden. Glemte å ta bilder når jeg var på befaring, men da var det uansett stille og solnedgang... vedlagte bilde gir antakelig en bedre idé om hva som venter utover høsten...

bilde

Plassen er kanskje ikke helt optimal, men jeg tviler på at jeg finner noe bedre i tide til at jeg rekker å bli kjent med båten før kystseilas i juli/august.

Hvordan ville dere vurdere en slik løsning? Vil båten kunne ligge trygt på en slik plass? Hadde dere sovet godt om natta?

Redigert av tor_ef (see edit history)

Ser ut som brygga ligger ganske lavt over vannet? Sikkert greit nok å ligge der når båten blåser “fra brygga”, men om du blir utsatt for tilsvarende vind med båten pressende mot brygga, så ville ihvertfall ikke jeg ligget der. Jeg tror fendrene vil sprette opp, og båten blir liggende å gnage rett på brygga.

Er ikke kjent med hvordan forholdene er i Trondheimsfjorden, men vi har en lignende bølgebryter i havna der jeg ligger. I bølgebryteren er det festet utriggere på innsiden og det ligger båter der. Det er sjelden jeg har sett fortøyninger ryke så tvert av som der. Det ligger båter på mellom 20-45 fot der, og de ligger alltid å rykker ekstra hardt i fortøyningene når det blåser, i forhold til de som ligger ved flytebryggene på innsiden av bølgebryteren. Eierene tør ikke gå utpå brygga når det blåser da bølgene skyller over bølgebryteren. Om sommeren er det greit, men vinterstid ville jeg aldri ha ligget en slik plass.

Selv lå jeg longside ved en forholdsvis utsatt flytebrygge i betong et års tid før jeg fikk kjøpt meg en bedre plass. Brygga hadde kraftige trebjelker utpå betongen. Da det sto på som verst hadde jeg 14 store fendrer langs siden. Disse festet jeg i to høyder for å dekke hele skutesiden da brygga jaget så opp og ned i forhold til båten. Turte ikke ligge i båten de verste nettene. Så må si meg enig med Framtida, en slik plass egner seg best til rolige forhold sommerstid. Det blir noe annet å ligge longside en flytebrygge på innsiden av bølgedemperen, så lenge man slipper at brygga jager og slår mot båten (og motsatt).

Jeg hadde en mindre utsatt plass enn dette i Son. Avlasterene var to bildekk festet med kjetting. 16 tonn båt dro begge dekkene ovale. Det var tider da jeg ikke tok tjansen på å gå ut på brygga. Jeg har stått i cockpit og kjent sjødrevet piske rundt knehasene. Ligge langsetter en slik brygge ville for meg være uaktuelt. Til slutt røk også moringskjettingene. Men det er en annen historie.

Gode innspill!

Det er en utsatt plass ja. Brygga er lav og jeg fikk beskjed om at vann feier innover brygga når det blåser. Mangelen på skikkelig molo gir ekstra belastning på båten. I tillegg blir det skummelt å ferdes der for folk/båtfører. Jeg tror at den sterkeste vinden er nordvesten, og da blåser båten ut fra brygga. Dette er jo en bra ting. Men de gangene det blåser fra sørøstlig retning vil båten presses mot brygga. Brygga har påmontert lekter i treverk øverst, så jeg tenkte at jeg kunne montere bryggefendere her. Likevel kan det nok bli en utfordring å få de vanlige fendrene til å ligge skikkelig. Jeg tror dog ikke at bølgehøyden er ekstrem i Trondheimsfjorden, selv om store bølger kan forekomme her også. Legger ved et oversiktsbilde der jeg merket av omtrent hvor min plass blir.

bilde

Jeg ser også at det kan bli en veldig krevende plass å øve seg på fortøyning når det blåser. Tror det blir utfordrende å legge seg mykt inntil og få satt det første springet. Spesielt i starten, før man blir godt vant med båten! :pray:

Jeg har ikke fått løfte om det, men jeg oppfatter det sånn at det er ganske sannsynlig at det ordner seg med plass lengre inn i marinaen i løpet av sommeren. Likevel, det er trangt om plassen i Trondheimsfjorden så man vet aldri. Fra stuevinduet ser jeg dog at det mudres for harde livet i Grilstad Marina men her er det neppe noen åpninger før tidligst høsten 2014. Etter hva jeg leser på nett er ikke engang driftsavtalen på plass - er det Trondheim Havn eller Trondheim Kommune som skal drifte den nye båthavna? Dessuten er det litt motstridende informasjon man finner om når det er tenkt at de første båtene kan begynne å bruke anlegget.

Så, i verste fall må jeg ha båten liggende her ved bølgevernet fram til vinteropplag på land i oktober.

Hater tanken på at man ikke får sove skikkelig om natta fordi man er redd for båten som står 3-4 mil unna. :sweat:

Eneste plassen jeg ville hatt båten min der er helt fremst på den bølgedemperen. uansett ugunstig det og. Ved brygga vår lengre ut i Trondheimsleia er vi skjermet for alle vindretninger så nær som Nord øst. Hos oss er det vestaværet som er værst. Bølgedemper med lastebildekk demper Nordøsten. om vinteren taes de fleste på land. Under Berit og Dagmar lå det grus fra moloen på brygga... Men det var ikke noe spessiel påstand i havna.. Kun en lå ute innerst bakerst dobbelt fortøyd

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

i trh. ville jeg tatt opp båten om jeg ikke fikk en svært lun plass. bryggen ser imidlertid for meg ideell ut å øve fortøyning i vind ift. de vanlige båtplassene i dette anlegget. (ser veldig trangt ut mellom bryggene og vinden er vel omtrent den samme begge steder)

på bryggen du er tildelt for sommeren ser det ut til å være forholdsvis lett (med forholdsvis god manøvreringsplass) å gå sakte inn mot bryggen uansett vindretning.

Hva med å prøve å få en plass på Brekstad? Trondheimsfjorden er vel ikke noen attraktiv plass for båtliv? Ingen holmer/ øyer, ingen viker, bare bratte svaberg eller langgrunne strender. Med en båtplass på Brekstad har man Hitra, Frøya, Hemne og Aure innenfor trekkevidde uten en tre-fire-femtimers transportetappe først.

Takk igjen for innspill folkens!

Grunnen til at jeg fortsatt vurderer plassen i Børsa er at jeg trenger en viss nærhet til båten for å kunne lære den å kjenne før litt lengre tur i juli/august. Jeg har vanlig jobb (kjernetid 09-15) og da ønsker jeg å kunne bruke den på ettermiddagene i starten. Jeg er ikke helt grønn med seiling, men jeg har aldri hatt "ledelsen" på seilbåt før, så det er mye som skal læres. Dessuten synes jeg det er stas å være på sjøen uansett. Med båtplass lengre ute er tilgangen til ytre deler av fjorden selvsagt enklere, men f.eks. Brekstad gjør det temmelig upraktisk å skulle ta ettermiddagsturer. I tillegg er det jo ofte sånn at man trenger å gjøre noe småtteri på båten innimellom som kanskje ikke alltid er så lett å planlegge. Jeg har ikke råd til å kjøpe ny båt, så jeg må nok bare belage meg på at det vil være behov for noen reparasjoner/justeringer etc.

Men jeg har erkjent at båten ikke skal ligge ute, der, vinterstid. Om jeg ikke har fått en mye lunere plass i anlegget innen oktober skal den på land i vinter. Får ta en ekstra avsjekk med havnesjefen på akkurat dette.

Hei Pjolter! Kanskje vi blir naboer? :)

Jepp, fikk et bra inntrykk. Pratet med "pængsjefen" Eilif når jeg var på befaring. :) Litt dugnadsjobb gjenstår på den brygga der også, men den kan nok være helt ok for perioden mai-oktober. Pleier du å legge skuta di på land om vinteren?

Med vind hovedsaklig inn fra nord blir jeg ikke liggende så mye å jage mot brygga, men er usikker på hvor kraftige fortøyninger man bør legge. Får spørre meg for når jeg får bestemt meg for båt. :)

Bølgebryter er ikke drømmeplassen, men hvis du kan få båten ut fra betongen blir det mye bedre.

Ville fortøyd med lange spring med rykkdempere og gode fendere slik at båten har plass å bevege seg.

Ved utsikter for dårlig vær ville jeg satt ett eller to tau over til utriggerene på andre siden med en (to hvis det er for grunt) skikkelig daumann på slik at båten holdes en halvmeter ut fra bølgebryteren.

Tauene må være så lange og daumenn så tunge at tauene ligger under båtene som passerer.

Mons

Jeg tror dog ikke at bølgehøyden er ekstrem i Trondheimsfjorden, selv om store bølger kan forekomme her også.

Jeg vil si at Trondheimsfjorden er temmelig ekstrem til tider. Men Børste er vel knapt "Trondheimsfjorden"?

bilde

Nord, nord-vest, kan vel kanskje gi litt tøffe forhold i Børse?

Men kan ikke se noe problem med f.eks. nord-øst, som er det som virkelig tester bølgevern i Trondheim. Er litt artig om sommeren med bris fra nord-øst. Skikkelig fint i sentrum og nede i elven. Så ser man mindre båter som tenker seg ut på fjorden, bare for å gjøre vendereise etter ublidt møte med en vegg av (sinte) bølger i elvemunningen. Omtrent Tønsberg Tønne! :giggle:

Bølgebryter er ikke drømmeplassen, men hvis du kan få båten ut fra betongen blir det mye bedre.

Ville fortøyd med lange spring med rykkdempere og gode fendere slik at båten har plass å bevege seg.

Ved utsikter for dårlig vær ville jeg satt ett eller to tau over til utriggerene på andre siden med en (to hvis det er for grunt) skikkelig daumann på slik at båten holdes en halvmeter ut fra bølgebryteren.

Tauene må være så lange og daumenn så tunge at tauene ligger under båtene som passerer.

Det var en interessant idé. Skal høre med havnesjefen om dette er greit, i tilfelle jeg ikke får plass lengre inn i løpet av høsten. Så vidt jeg forsto var det brukbar dybde her, omtrent 5-6 meter. Har du noe tro på slike bryggefendere som man setter fast på kanten av brygga? I tilfelle jeg ikke får til en annen løsning.

Jeg vil si at Trondheimsfjorden er temmelig ekstrem til tider. Men Børste er vel knapt "Trondheimsfjorden"?

Nord, nord-vest, kan vel kanskje gi litt tøffe forhold i Børse?

Men kan ikke se noe problem med f.eks. nord-øst, som er det som virkelig tester bølgevern i Trondheim. Er litt artig om sommeren med bris fra nord-øst. Skikkelig fint i sentrum og nede i elven. Så ser man mindre båter som tenker seg ut på fjorden, bare for å gjøre vendereise etter ublidt møte med en vegg av (sinte) bølger i elvemunningen. Omtrent Tønsberg Tønne! :giggle:

Sliter med å finne historiske data for bølgehøyder i dette området. Så det er mulig du har rett. Mener bare å ha hørt at bølgehøyden ikke er så voldsom inni fjorden.

Fjordene i trøndelag er lumske. Kraftig NV og N er nok ganske merkbart ja inni Børsa.. Har kryssa Hemnefjorden etter at det blåste opp.. Samboer og sønn var ganske skeptiske. Bølgene var veldig krappe og uberegnelige. Varierende dybder samt strøm er med på å lage et bra kaos, med bølger.. Grudde meg lit til å gå ut i skipsleia, men der var det til stor forbauselse mye mindre bølger..kunne gå opp i planefart. Man kan kansje tro at dissse fjordene vi har er smule fordi vi er innaskjærs, men faktum er at dem er lumske med ofte ganske lange strekk der vinden får godt tak. Samt at det er en del strøm og store dybder mellom 300-500m. jeg bor på Orkanger, men har ikke båt her fordi Orkdalsfjorden er helt uinteressant, samt at korsfjorden og trondheimsfjorden er kjedelig i lystbåtsammenheng.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er nok litt mye skremsel her, det er i grunnen veldig lunt inne i Børsa i forhold til resten av TR fjorden , men liten molo,såpass lunt der at en såpass stor båt kan også ankres utenfor havna .

Fin lun plass å seile for å bli bedre kjent med båten, og slik som det er tegnet så blir det og fint å komme seg ut å inn.

Dette går nok bra dette om en fortøyer riktig , tar en prat med havnesjefen om fortøyningen og flytter båten før vinterstormene kommer.-

Helt enig fiskebaat! Men fortøyer man båt så må man tenke på værst tenkelig vind strøm og bølger. det kommer før eller siden i løpet av et år som regel... Selv om det sikkert er en del lunere helt inn i Børsa.. pjolter her inne kan jo sikkert mere om de lokale forholdene han har jo båten sin her

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...