Kildal Startet 10.Mai.2013 Del på Facebook Startet 10.Mai.2013 Hei Har en Riviera 925 som har flybridge, er vanskelig å lufte styringen/tar lang tid. Motoren er en VP 350 DPH med servoassitert hydraulisk styring. Når jeg ser på lufteskruen på toppen av rattpumpen så er den uten luftehull både oppe og nede. Skal det være sånn eller skal det stå en med luftehull øverst (flybridge) ? Ole Kommentar fra moderator: Nå har jeg aldri hatt båt med hydraulisk styring, men den opprinnelige tittelen, "Luftenippel seastar med ventil eller ikke Volvo Penta" virket så kryptisk at jeg har rettet den til noe som forhåpentligvis sier mer Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
TDV Svart 11.Mai.2013 Del på Facebook Svart 11.Mai.2013 hei eg og har en riviera med d6. dog 310. sliter og med luft i systemet. har spekkulert i volvos tegninger. og etter det eg kan forstå skal det være luftenippel på den øverste førerposisjon. eg har ikkje fått montert å prøvd på min endå. Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Det må være lufting på rattpumpen på flybridge, men dersom det er montert en tank tilkoblet den øvre så skal denne være luftet. Har du ikke denne tanken skal det alså være lufting i lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Ok, sitter nå å bestiller luftenippel nå, har kun en ekspansjonstanke(orginal VP) som står litt høyere enn motoren. Vi tro at eneste vei luften kan komme ut er på den øverste posisjonen.(flybridge). Takker for innspill Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Det er helt riktig at lufta bare kan komme ut på det øverse punktet. Siden beholderen i motorrommet sitter lavere enn rattpumpen er altså "ventilasjonen" av denne tilkoblet rattpumpenes innebygde reservoar. Disse er sammenkoblet oppe og nede derfor må den nedre ha tett lokk. Når jeg nevner ekstra beholder oppe er det fordi rattpumpene har en ekstra tilkobling for å kunne ha større ekspansjonsvolum. Denne beholderen vil da kunne sitte gjemt i nærheten av den øvre rattpumpen. Har du sett inne i øvre styrekonsoll om det sitter en beholder der? Grunnen til at jeg spør er at det virker rart at dette er feil satt sammen av verftet, og hvis du endrer på noe kan det hende at væsken renner ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Var nok jeg som satt sammen båten i 2006(byggesett), da ble det montert de ventilene/nippel som fulgte med og de var uten lufting. Fikk til styringen (helt utrolig) da og har funket fint fram til nå jeg måtte bytte styresylindere (kjent vp problem) . Nå klarer jeg ikke å få ut all luft , naturlig nok når jeg ikke har lufting på toppen. sjønner ikke hvordan dette kunne ha virket fram til i dag.flaks? har opplevd at ekspansjonstanken har runnet over en par ganger. Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Kildal Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Nå har jeg fyllt opp begge rattpumpene samt ekspansjonstanken med olje og montert lufte nippel på fly , så nå ser det endelig ut for at lufta går ut - begynte nede med å sveive fra borde til borde ,skal ta i morgen å sjekke nivået på fly og sveive der også. Dette krever litt tålmodighet Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.