Jump to content

VP 350 DPH med servostyring, skal det være luftenippel på flybr.?


Kildal

Recommended Posts

Hei

 

Har en Riviera 925 som har flybridge, er vanskelig å lufte styringen/tar lang tid.

 

Motoren er en VP 350 DPH med servoassitert hydraulisk styring.

 

Når jeg ser på lufteskruen på toppen av rattpumpen så er den uten luftehull både oppe og nede.

 

Skal det være sånn eller skal det stå en med luftehull øverst (flybridge) ?

 

 

Ole

Kommentar fra moderator: Nå har jeg aldri hatt båt med hydraulisk styring, men den opprinnelige tittelen, "Luftenippel seastar med ventil eller ikke Volvo Penta" virket så kryptisk at jeg har rettet den til noe som forhåpentligvis sier mer

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post

hei

eg og har en riviera med d6. dog 310. sliter og med luft i systemet. har spekkulert i volvos tegninger. og etter det eg kan forstå skal det være luftenippel på den øverste førerposisjon. eg har ikkje fått montert å prøvd på min endå.

 

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk HD

Link to post

Det er helt riktig at lufta bare kan komme ut på det øverse punktet. Siden beholderen i motorrommet sitter lavere enn rattpumpen er altså "ventilasjonen" av denne tilkoblet rattpumpenes innebygde reservoar. Disse er sammenkoblet oppe og nede derfor må den nedre ha tett lokk. Når jeg nevner ekstra beholder oppe er det fordi rattpumpene har en ekstra tilkobling for å kunne ha større ekspansjonsvolum. Denne beholderen vil da kunne sitte gjemt i nærheten av den øvre rattpumpen. Har du sett inne i øvre styrekonsoll om det sitter en beholder der? Grunnen til at jeg spør er at det virker rart at dette er feil satt sammen av verftet, og hvis du endrer på noe kan det hende at væsken renner ut.

Link to post

Var nok jeg som satt sammen båten i 2006(byggesett), da ble det montert de ventilene/nippel som fulgte med og de var uten lufting. Fikk til styringen (helt utrolig) da og har funket fint fram til nå jeg måtte bytte styresylindere (kjent vp problem) .

Nå klarer jeg ikke å få ut all luft , naturlig nok når jeg ikke har lufting på toppen. sjønner ikke hvordan dette kunne ha virket fram til i dag.flaks? har opplevd at ekspansjonstanken har runnet over en par ganger.

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post

Nå har jeg fyllt opp begge rattpumpene samt ekspansjonstanken med olje og montert lufte nippel på fly , så nå ser det endelig ut for at lufta går ut - begynte nede med å sveive fra borde til borde ,skal ta i morgen å sjekke nivået på fly og sveive der også.

Dette krever litt tålmodighet :wink:

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...