Jump to content

Hvor kjøpe svart halgatt

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Tidligere i vår da båten lå på lånt ubeskyttet plass i hjemmehavnen kom det en natt noen ekstremt kraftige vindkast som slet løs et halgatt akter. Nå må jeg støpe opp litt med epoxy for å reparere skaden før jeg setter på nytt halgatt. Men jeg finner ikke noe som er likt det på andre siden. Er det noen som har sett slik type i noen katalog eller butikk? De jeg finner er kun blanke.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det du henviser til dobbaen ser ut til å være en løsning, men jeg får ikke opp hjemmesiden vap.no til firmaet VEV-AL PLAST AS.
Jeg fikk den opp i går, men ikke nå lenger. Jeg finner de på Gule sider, så dersom ikke hjemmesiden dukker opp igjen, er det jo noe som heter telefon.

Og til JRK: Får jeg ikke tak i slikt svart halegat, er jeg ikke "så fin på det" at jeg ikke kan bruke noe i blankt metall. Jeg kan jo også bytte på styrbord side dersom slikt kun selges i par (som jeg tror er regelen).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er fordi jeg har to svarte fremme og da hadde det jo vært greit å kun erstatte det manglende svarte akterut. Og at noe blankt syrefast egentlig skulle bli en oppgradering, ser jeg ikke. Jeg foretrekker å ha min Saga27 i mest mulig original stand.

Jeg glemte visst å sjekke en av de store båtutstyrsjappene, SeaSea, og de hadde rett type halgatt. Så nå er halgatt bestilt.

Ser ut til at Saga Boat har gjort dårlig jobb med montering av halegattet. Innfesting med karosseriskruer ned i laminatet er for dårlig. Skal ikke rare rykket til før halegattet slites løst med en slik løsning. Her bør det være gjennomgående bolter med store skiver på undersiden, eller bedre en felles plate for begge boltene.

Lignende dårlig løsning fant jeg på min Viksund Columbi. Der var pullerten på fordekket festet med 2x solide bolter fra undersiden. Riktignok var der noen skiver under, men boltene gikk max. 2 til 3 gjenger opp i pullerten som attpåtil var av aluminium. Et skikkelig rykk og pullerten hadde blitt slitt løs.

Redigert av TMe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...