Jump to content

Trenger tips til kjøp av en god havfiskesnelle


mah

Recommended Posts

må ha en som jeg kan bruke på 300 meter,

 

En dimensjon opp; Accurate BX2 500. Det svarer seg å legge litt kroner i en snelle når du først kjøper, men det kommer selvsagt litt an på hvor mye bruk utstyret får.

 

 

 

Shimano Tekota 700 LC. Ellers anbefaler jeg deg å ta en titt på www.fiskersiden.no . I forumet finnes det mye ekspertise innen havfiske mm

 

Enig, fiskersiden.no er plassen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

300 meter er uansett snelle ganske slitsomt fiske. Stor fordel å ha en app som viser tidevannet slik at du ikke prøver å gå ned til 300 når strømmen går som verst. Du trenger søkker i diverse vekter, dårlige forhold med strøm osv som gjør at snøret driver mye krever større lodd. Jeg makser ut på 500 gram, mer enn det gir nær null følelse med agnet og det er uansett tungt nok å sveive opp. Jeg sveiver med en gammal og svær Okuma, men andre med andre sneller, også større, sliter i grunnen like mye.

 

Så om du faktisk skal fiske en del på 300 meter bør du kjøpe størst mulig snelle, og sjekk utvekslinga, særlig om det er snelle med gear. Ingen fordel om den er for tung selv om det teoretisk kan gå raskere opp så blir det slitsomt. Og er den for lett så tar det evigheter. Har selv vurdert el-snelle fra tid til annen...

Link to post
Share on other sites

tror det blir ganske slitsomt å fiske med en Cardinal på 300m.

 

Egentlig trenger du to sett, ett "lett" til fiske ned mot 100m, og ett for dypere fiske.

 

Tekota som nevnt er knallgode sneller til lett havfiske, men de er dyre også.

Samme er Shimano TLD 20, disse finner man ofte i sett med 20-30 stang til ca 2500.

 

Siden du synes det er tungt å sveive opp fisk fra 60m, sveiver du den bare opp? eller pumper du den?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når jeg fisker hele dager på dypet så bruker jeg vest med reimer, dvs reimer som går ned på snella og knipses fast der. Så har jeg en sånn motsatt susp som jeg setter enden av stanga i. Da slipper du å bruke krefter på å holde stanga og du kan pumpe vha hele kroppen ;-) Jada... Uansett, gjør hele fisket mindre krevende fysisk og letter også sveivinga en del.

 

Også ganske hendig da du kan ha en hånd fri til kaffedrikking, røyking eller hva du måtte å ha behov for.

Link to post
Share on other sites

Til lettere fiske bruker jeg med hell Ambassadeur 7000i med stor sveiv og meterteller. På den har jeg XXX meter 0.32 Fireline. Kan gjerne bruke 0.28 også, men tror ikke forskjellen er så stor at det merkes. Har no' digre greier liggende fra en Hitratur også, med 600 meter drittsnøre fra Elbe. Men det er så tungt å dra på så til fiske ned til 150 meter er det Ambassadeur som gjelder. Havfiskesneller i grovt kaliber begynner vel ikke å bli skikkelig bra før prisklasse 4-5.000,- og opp (veil). Skal man fiske kveite på Sørøya er det vel bare å punge ut!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

 

 

Siden du synes det er tungt å sveive opp fisk fra 60m, sveiver du den bare opp? eller pumper du den?

 

 

Sist det beit var det ikke fysisk mulig å sveive, virker som om snella kiler seg.

 

 

Ser det er mange moment jeg ikke har tenkt på. Har lurt litt på en med gir men ser fordelen med to sneller, tror jeg går for en til ca. 2000 til lettere bruk og heller legge lit mer i en til dypvannsfiske seinere. el. snelle frister jo litt :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

 

Sist det beit var det ikke fysisk mulig å sveive, virker som om snella kiler seg.

 

 

Ser det er mange moment jeg ikke har tenkt på. Har lurt litt på en med gir men ser fordelen med to sneller, tror jeg går for en til ca. 2000 til lettere bruk og heller legge lit mer i en til dypvannsfiske seinere. el. snelle frister jo litt :smiley:

 

 

I så fall, Ambassadeur 7000i med telleverk = beste kjøp! Jeg driver i bransjen. Har aldri reklamasjoner på disse. Og dessuten kan du garantert få deler til den om 25 år også.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Den Penn snella så snasen ut, har ikke prøvd den modellen selv men har sveiva en del av den klassiske modellen (som bare het er et tall eller noe) og syns ikke noe særlig om den. Funker jo, og etter hva jeg har skjønt så varer de også men det føles som å kjøre traktor. Uraffinert og kantete. Liker asiatiske/japsesneller mye bedre.

 

Ser den har snørefører og har ikke brukt større multiplikatorer med det før (men det er jo vanlig på småsneller og ikke minst har vel nesten alle billigsneller det). Kjenner jeg er litt kritisk til det. Ser ikke nytta i det på ei stor snelle og en ting mindre som kan kødde det til når det røyner på er en god ting.

 

Kan forøvrig også anbefale Skittfiske.no, har handlet en del der. Godt utvalg, greie priser og kunnskapsrike folk.

Link to post
Share on other sites

Den Penn snella så snasen ut, har ikke prøvd den modellen selv men har sveiva en del av den klassiske modellen (som bare het er et tall eller noe) og syns ikke noe særlig om den. Funker jo, og etter hva jeg har skjønt så varer de også men det føles som å kjøre traktor. Uraffinert og kantete. Liker asiatiske/japsesneller mye bedre.

 

Ser den har snørefører og har ikke brukt større multiplikatorer med det før (men det er jo vanlig på småsneller og ikke minst har vel nesten alle billigsneller det). Kjenner jeg er litt kritisk til det. Ser ikke nytta i det på ei stor snelle og en ting mindre som kan kødde det til når det røyner på er en god ting.

 

Kan forøvrig også anbefale Skittfiske.no, har handlet en del der. Godt utvalg, greie priser og kunnskapsrike folk.

 

 

Jaaa.... Og hvor tror du Penn Fathom level wind 25 er laget hen da? :giggle:

 

Snørefører er greit på mindre sneller til tynn line i hvertfall, men nettopp da må det være kvalitet. Billigsneller med snørefører er det ingen grunn til å kjøpe. Det blir bare tull. Har ikke sjekka prisen på 25'en, men tipper de Penn-modellene som er laget i USA er et par hakk dyrere.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Har hatt penn fathom 25 snella siden i fjor og ikke hatt noe problemer med seneføreren, den er ganske robust og virker til og være av veldig god kvalitet.. bruker 0.40 mono sene ca 300m. Helt nydelig å sveive inn med er den også ;) Kjøpte den i usa for 190$ skittfiske selger den for 2000

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har hatt penn fathom 25 snella siden i fjor og ikke hatt noe problemer med seneføreren, den er ganske robust og virker til og være av veldig god kvalitet.. bruker 0.40 mono sene ca 300m. Helt nydelig å sveive inn med er den også ;) Kjøpte den i usa for 190$ skittfiske selger den for 2000

 

 

0,40 mono på 300 meter?? Lykke til med det... Mono blir strikk på dypere vann enn 30 meter. Du må bruke multifilament, eller helst Fireline.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

 

 

I så fall, Ambassadeur 7000i med telleverk = beste kjøp! Jeg driver i bransjen. Har aldri reklamasjoner på disse. Og dessuten kan du garantert få deler til den om 25 år også.

 

Bruker disse til trolling og lett havfiske, og de er suverene til slikt. På dypet derimot blir de litt pinglete.

 

Telleverket fungerer dårlig på en av snelle etter bare fire år under åpen himmel i båten... :sad::lol:

Link to post
Share on other sites

 

Bruker disse til trolling og lett havfiske, og de er suverene til slikt. På dypet derimot blir de litt pinglete.

 

 

Samme her. Men 7000i er raskere enn den store snella mi, uansett. Og det er NOK snøre på den til dyp ned til 200+, uansett. Bruker som sagt 0.32 Fireline.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...