Jump to content

Software til AIS proAIS

Redpants

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt brukt-båt med AIS. Det er snakk om en CSB200 fra Comar.

På forrige båten hadde jeg også AIS, og den så nøyaktig lik ut men het noe annet (antakeligvis et lisensprodukt)

For meg ser det ut som om denne boksen selges under flere navn, og i brukermanualen kjenner jeg igjen både tekst og bilder fra set-up softwaren.

Nå ønsker jeg å endre båtnavn og MMSI nummer. Til det trenger jeg software. Det som kan lastes ned fra sidene til Comar nekter å innstallere seg på min Win XP Pro maskin.

Derfor, er det noen der ute som har liggende software for set-up til en AIS ?

Programmet heter antakeligvis noe med "proAIS"

Programmet proAIS2 kan lastes ned fritt og lovlig fra mange steder. Hos Raymarine finner du det her. Med dette programmet kan du endre båtens navn, kallesignal, type osv, men MMSI-nummer er det ikke mulig å endre selv, da må AIS'n til forhandler for endring.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En ting jeg har lurt litt på etter at dette temaet har vært oppe tonnevis av ganger: Hvilke magiske evner har forhandlerne som vi vanlige dødelige ikke har, som gjør at de kan endre MMSI'en? Jeg antar at de har en form for software som kan gjøre dette, men det overrasker meg, så stort miljø av båtfolk som det finnes på internett verden over, at ingen har fått tak i denne teknologien og delt den?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Å endre MMSI en gang? Du mener vel at når det ikke er satt tidligere, kan du selv sette det en gang. Slik er det i hvert fall på det jeg har vært borti, Digital Yacht og Raymarine som jeg har nå.

Vel littmild, det store behovet har kanskje ikke vært der? Men har man en em-trak B100 kan en få tilsendt en config-file og gjøre det selv uten å måtte sende enheten til forhandler. Kanskje litt mer Googling gjør at en finner en slik file på nettet?

If you have an em-trak B100 and for some reason you need to change the MMSI number (typical reasons might be that you've "upgraded" to an international MMSI number, perhaps you've noticed that your MMSI number is wrong, or maybe you've just bought another boat and want to take your beloved em-trak AIS with you!) we now have a solution for you that doesn't involve you having to return your B100 back to the retailer to be reset!

Simply contact us at : support@em-trak.com with the following information:

- Your contact details (name/email minimum)
- The serial number of your B100 (the long number underneath the bardcode on the base of your B100 that begins with 411)
- The MMSI number you want on the unit
- The reason why you need to change the number.

In return, we'll email you a configuration file that you can save to an SD card and then apply to the B100 without you needing to connect it to a PC!
If you would like more information about this service, then email us at support@em-trak.com and we'll be glad to help!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 5 måneder senere...

Kanskje av interesse for andre:

- Kjøpte en brukt AIS transponder som hadde blitt programmert med MMSI nr allerede, og ville gjerne nå endre dette selv. Googlet litt, og fant at de fleste transpondere har samme hovedkort, og kan kobles til PC over en seriell port, med gratis programmet ProAis. I dette programmet er det et terminal-vindu, der du kan skrive inn NMEA kommandoer. Skriv inn/send denne kommando (uten noen mellomrom foran eller bak): $PSRT,012,,,(--QuaRk--)*4B$PSRT,RDP*6F - trykk send, og AIS`en med MMSI nr er resatt og åpent for å legge inn nytt MMSI nr. All annen info er også resatt, og må legges inn på nytt.

- Husk å sette PCèns serielle port til 38400, jeg koblet AISèns RS232 utgang "out-" til pin 2, "in+" til pin 3 og "ground" til pin 5 - på en 9 pin DB9 kontakt. Brukte en Seriell til usb omformer, jeg måtte hake av i pro ais fanen "Optins" - "force connection" for å få dette til å kjøre, litt feilmeldinger dukker opp men det fungerer.

PS: Ikke ha Power Supply i Laptopèn når du kobler til AIS, for sikkerhets skyld mht galvanisk skille / skade på porter) Lykke til!

(Til info: denne info fant jeg åpent tilgjengelig på nett)

• 7 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

løfter denne. skal konfigurere en AIS-transponder, men sliter med å få installert ProAis2 og USB-driver på PC. Ut fra feilmeldingene innbiller jeg meg at dette skyldes at software ikke er kompatibel med Windows 8.1 som jeg har på PCen. Noen som har tips?

Softwaren jeg prøver å installere ligger under "downloads" nederst på høyre side her: http://www.trueheading.se/en/aisctrxgraphene

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

har du en PC med 8.1 der du kan prøve å installere Proais Popeye?. Jeg hadde tenkt å konfigurere denne ved henting av båt, men må da evt låne med meg en bærbar med en eldre versjon av windows. Alternativt kan jeg prøve å konfigurere før turen og ha den med ferdig konfigurert. Men trenger da sette på en VHF-antenne for å unngå skader på transponderen?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 1 år senere...

Kjøpte nylig en brukt Raymarine AIS650 - er det noen som har fått til å nullstille MMSI, eller vet om en forhandler som gjør det rimelig? Synes det er drøyt å betale 500 kroner for at en forhandler skal sende en hemmelig NMEA-setning til den...

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

• 2 år senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...