eehgil Startet 12.Mai.2013 Del på Facebook Startet 12.Mai.2013 (redigert) Ønsker tips til valg av seletøy/flytevest. Må ha meg en ny oppblåsbar flytevest med skikkelig opplegg for feste av sikkerhetsline. Det viktigste er at seletøyet er solid, skikkelig og sitter godt når du virkelig trenger det. Hadde også vært fint hvis prisen hadde vært overkommelig :-) Vurderer denne, men den er i dyreste laget: http://www.marineshop.no/Sikkerhet/Redningsvest-/-Flytevest/Oppbl%C3%A5sbar-vest/SPINLOCK-Deckvest-Harness-str-2-Automatic-Lifejacket-115021-p0000165063.aspx På forhånd takk. Redigert 12.Mai.2013 av eehgil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Hvis du skal ha en vest hvor sikkerhetslinen skal ha noen funksjon må du ha en vest hvor skrittstroppen tåler at du løftes etter den. De skrittstroppene med plastikkspenner som leveres med vanlige vester tåler ikke vekten din og vil ødelegges hvis du må løftes fra vannet. Dermed risikerer du i verste fall å skli ut av vesten og forsvinne. Bruk penger og kjøp kvalitet. Det er flere vester med skikkelige skrittstropper (lårstropper), og du bør vurdere disse. Penger brukt på sikkerhet er vel brukte penger. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Hvordan klarer man å produsere en vest til flere tusen kroner og så komme på den geniale ideen å spare to kroner ved å bruke plastspenner? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Gikk ISAF sikkerhetskurs i fjor vinter, og tror de aller fleste hadde skrittstropp med plastspenne. Hadde mange øvelser i basseng der folk ble dratt opp i flåter osv uten at en eneste spenne gikk i stykker. Føles bedre med metallspenne synes jeg. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Jeg har selv sett plastspennene gi etter, og det er ikke betryggende. Det er helt sikkert forskjeller i kvalitet også her, men jeg føler meg ikke trygg med min vest som har plastspenne. En ting er å dra opp fra basseng i en kontrollert manøver, noe annet er i åpen sjø med bølger og vind som gjør at strippet og spenne belastes over lenger tid og med større krefter. Min neste vest blir en med skikkelig skrittstropp/lårstropper. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 spenna for å justere rundt livet er metall på min spinlock. burde være en smal sak å bytte ut de andre. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Jeg kjenner Spinlocks nyeste vester som varer fra øverste hylle - mitt førstevalg når jeg kommer dit i budsjettet. Har sett på den du vurderer Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
eehgil Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Takk for svar. Er enig i at plastspenner virker i spinkleste laget. Noen som har tips til konkrete modeller som har metallspenner på alt? At den er lett å justere slik at den sitter godt er er vel også rimelig viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 På ISAF sikkerhetskurs lærte jeg at festepunktet for sikkerhetsline ikke er laget for å kunne heise folk ut av vannet. Festepunktet er lagte for bruk av sikkerhetslinen ombord. Dette gjelder alle typer vester. På kurset ble det sterkt anbefalt å bruke annen løfteredskap, for eksemple Life Sling eller tilsvarende. Skrittstroppene er likevel veldig viktige når det gjelder flytestillingen i vannet. Med riktig justerte skrittstropper flyter man høyere og mer behagelig i vannet. Det erfarte vi alle som var på kurset. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.