Jump to content

Valg av seletøy for feste til sikerhetsline, med flytevest

eehgil

Recommended Posts

Ønsker tips til valg av seletøy/flytevest.

Må ha meg en ny oppblåsbar flytevest med skikkelig opplegg for feste av sikkerhetsline. Det viktigste er at seletøyet er solid, skikkelig og sitter godt når du virkelig trenger det.

Hadde også vært fint hvis prisen hadde vært overkommelig :-)

Vurderer denne, men den er i dyreste laget: http://www.marineshop.no/Sikkerhet/Redningsvest-/-Flytevest/Oppbl%C3%A5sbar-vest/SPINLOCK-Deckvest-Harness-str-2-Automatic-Lifejacket-115021-p0000165063.aspx

På forhånd takk.

Redigert av eehgil (see edit history)

Hvis du skal ha en vest hvor sikkerhetslinen skal ha noen funksjon må du ha en vest hvor skrittstroppen tåler at du løftes etter den. De skrittstroppene med plastikkspenner som leveres med vanlige vester tåler ikke vekten din og vil ødelegges hvis du må løftes fra vannet. Dermed risikerer du i verste fall å skli ut av vesten og forsvinne.

Bruk penger og kjøp kvalitet. Det er flere vester med skikkelige skrittstropper (lårstropper), og du bør vurdere disse. Penger brukt på sikkerhet er vel brukte penger.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har selv sett plastspennene gi etter, og det er ikke betryggende. Det er helt sikkert forskjeller i kvalitet også her, men jeg føler meg ikke trygg med min vest som har plastspenne.

En ting er å dra opp fra basseng i en kontrollert manøver, noe annet er i åpen sjø med bølger og vind som gjør at strippet og spenne belastes over lenger tid og med større krefter.

Min neste vest blir en med skikkelig skrittstropp/lårstropper.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

På ISAF sikkerhetskurs lærte jeg at festepunktet for sikkerhetsline ikke er laget for å kunne heise folk ut av vannet. Festepunktet er lagte for bruk av sikkerhetslinen ombord. Dette gjelder alle typer vester. På kurset ble det sterkt anbefalt å bruke annen løfteredskap, for eksemple Life Sling eller tilsvarende. Skrittstroppene er likevel veldig viktige når det gjelder flytestillingen i vannet. Med riktig justerte skrittstropper flyter man høyere og mer behagelig i vannet. Det erfarte vi alle som var på kurset.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...