Echo Startet 12.Mai.2013 Del på Facebook Startet 12.Mai.2013 Hei! Jeg har i lang tid slitt med opphoping av luft i dieselfilteret til min sabb 10 hk dieselmotor, når det kommer nok luft inn, blir dette selvsagt med ned til trykkpumpa og opp i dysa. Da stopper motoren og jeg må lufte filteret, samt sveive svinghjulet til blod, svette og sinte gloser tar fullstendig overhånd, før jeg omsider klarer å få motoren til å gå fint igjen. til nå har jeg sjekket: - slange og slangeklemmer fra dieseltank til dieselfilter - rør og pakninger fra dyse til filter på "returen" - pakning mellom dieselkoppen(der hvor dieselfilteret ligger) og toppen av dieselfilteret - pakninger hvor langen går ut fra dieselfilteret og ned til høytrykkpumpa er det noen her på forumet som har vært plaget med det samme? eller har god kjennskap til disse motorene som kan si meg hvor luften kommer fra? Takker for all hjelp jeg kan få, kjedelig å ikke kunne bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Hei. Eg rekner med du har kontrolert slangen frå tanken til motoren, filteret er vel også iorden. Om det likavell kjem luft i systemet under gange kan det hende at høgtrykkspumpa skulle hatt ein kontroll (denne pumpa bruker å vare, så eg tviler litt på om det er den). Om ikkje er det vel berre ein grundig kontroll og lufting av heile anlegget igjen som eg kan anbefale. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
M/S Kobben Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Er ingen ekspert, men kan det være problemer med utett filter? At lufteskruen lekker eller noe. Jeg hadde problem med røret fra filteret og til pumpa. Fikk luftet skikkelig fra tanken og ned til pumpa, ved å sette litt trykk på tanken, og hadde åpen banjonippelen på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Dersom motoren ikke har fødepumpe montert så er de ofte vanskelige å lufte da tanken ofte sitter lavt i forhold til filteret. Da må man gjør som "M/S Kobben" nevner å sette trykk på tanken. Åpne lufteskruen, trykkluft og blåsespiss i påfyllingen og tette med ei fille rundt. Dette er tilstrekkelig til å få lufta ut av filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Eg har eit spørsmål til om dette: er tankutløpet og slangen derfra og til motoren heilt open? Eg meiner, at der ikkje er noko drit eller kaup, som stenger delvis? Slikt kan føra til at når motoren går med full kraft, so drar den vakuum i filteret, og heile brennstoffsystemet fram til pumpa. Og vakuum - den finn lekkasje uansett om der er lekkasje, eller ikkje - og syg inn luft. Dette er slikt som du kan leita til du blir gal etter. Magne Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Gjennomsiktig plastslange og vakuumpumpe/oljesuger er veldig OK til feilsøking om man er plaget med luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Echo Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Takker for svar! Da har jeg et par punkter til jeg kan sjekke! Filteret får jeg luftet greit med trykk fra tanken, bobler i ca 30 sek før det renner ren diesel ut, har tenkt på å bytte til gjennomsiktige slanger, men tror dere det kan være lekkasje oppe ved dysa? Har skjekket returen, glødet kobberlagerene på returen, men ikke der hvor røret går inn i dysa..? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 (redigert) Antar at du har dieseluttaket under tanken og fall til føde pumpa har den en sil grovfilter, som kan strupe tilgangen til nok diesel? Går returen til bake til filteret og så til tanken? I så fall la returen gå direkte til tanken som et forsøk. Får du luft i systemet med 1/2 fart også? Ps. du har greid å få inn 2 gummipakninger sist du skiftet filter. Hva hva var det du gjorde før luft problemet begynte. Redigert 13.Mai.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Echo Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 dieseluttatet er under tanken ja, fra dieseluttatet går slangen direkte til dieselfilteret, returen fra dysa går bare direkte til toppen av dieselfilteret igjen. 2 gummipakninger? skal det være to stykker? problemet oppsto første gang ca 10 driftstimer etter jeg kjøpt båten, problemet oppstår uavhengig av turtall og belastning. hva med fall fra tanken til dieselfilter? kan tanken sitte for lavt? hele tanken er over dieselfilteret, men burde den vært feste enda høyere? takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Hvis det er tanken på bildet ditt, er den høyt nok. Jeg har vært borti tilsvarende problem, som var vanskelig å finne ut av. For oss ble det etterhvert klart at lufta kom fra avtappingsjuret under org. tanken. Avtapping sitter i bunn av juret, mens uttaket er i toppen av juret. Hullet fra tank og ned i juret, er bare en brøkdel av diameteren på juret. Teorien er at det på noe vis samlet seg luftlomme ved uttaket. Hvis du har samme problem, vil det gå fint hvis du kjører fra prov tank/kanne. Vårt problem dukket opp etter 20 år, og alt av filter og slanger ble byttet uten at det hjalp. Ny tank, og problemet var borte. Redigert 14.Mai.2013 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Echo Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Konge! da regner jeg med at jeg vil kunne se luftbobler i slangen fra tanken til dieselfilteret dersom jeg skifter til en gjennomsiktig slange? skal gjøre dette idag og deretter la motoren svive noen timer! takk for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Det er viktig at en bare prøver ut en ting om gangen. Har aldri likt den løsningen med retur til filteret, returen skal tilbake til tanken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Echo Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) byttet til gjennomsiktig slange, åpnet dieseltilførselen, dieselen rannt svært sakte ned i slangen, luftet ut luften gjennom dysa til slangen var full og uten bobler, luftet banjonskrua/nippelen nede vad høytrykkspumpa. startet motoren og lot den gå med et turtall litt over tomgang en times tid. da jeg stoppet motoren så jeg det kom luftbobler ut fra dieselfilteret og la seg i slangen mellom dieselfilteret og motoren. tenkte da at det var for dårlig tilsig fra tanken til dieselfilteret, så jeg løsnet slangen fra tanken og åpnet kranen på tanken, men det kom en jevn stråle ut. så da er jeg ganske blank på hva det kan være.. ja, returen tilbake til tanken høres ut som en mye bedre løsning, så slipper jeg hvertfall å få den samme luften gjennom dysa flere ganger.. så var det å finne en patent på det da.. Redigert 14.Mai.2013 av Echo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Det er eliminasjonsmetoden som gjelder når man skal bruke vakuum og gjennomsiktig slange. Man må begynne nærmest tanken og gå trinnvis frem og sette vakuum på ved utgangen på filteret. Hverken bobler eller skum kan aksepteres. Utfordringen er få koblet seg til og man må nok ha en del banjoer og nipler/ slangesokler. Man må heller ikke være gnien å bruke opp igjen brukte kobberringer. De kan riktignok glødes så de blir myke, men er fortsatt like deformerte og sammenpresset. Typisk nødløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Man må heller ikke være gnien å bruke opp igjen brukte kobberringer. De kan riktignok glødes så de blir myke, men er fortsatt like deformerte og sammenpresset. Typisk nødløsning. Kopperpakninger som glødes og slippes i en kopp med vann blir som nye. Det hender at noen trekker til med 200% overtrekk og da kan de bli romslige da er det på tide å bytte. Vær obs. på at gamle nye kopperpakninger blir harde med tiden, det er lurt å gløde nye pakningene før bruk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Folk I Båt Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Skvisa/overtrekte kobberringer er ikke noe å gløde på. Da er det like godt å kjøpe nye. Ofte har tidligere mekkere operert med Man Tager Vad Man Haver metoden når det gjelder kobberringer. Er viktig at innerdiameteren er nogenlunde riktig i forhold til banjonipler etc. En ring som har for stor innerdiameter kan tette dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Om du har en plugg du kan sette i filteret i stedet for returrøret så kan du prøve om det løser problemet. Sabben har uansett knapt returdiesel fra dysa, en forhandler oppga til meg en teskje eller to i uka. Så om du lar den gå med returrøret løst noen dager gjør det absolutt ingenting... Redigert 14.Mai.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Echo Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Jøss! dette var nytt stoff for meg! takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.