Jump to content

Luft i dieselfilteret til Sabb G


Echo

Recommended Posts

Hei! Jeg har i lang tid slitt med opphoping av luft i dieselfilteret til min sabb 10 hk dieselmotor, når det kommer nok luft inn, blir dette selvsagt med ned til trykkpumpa og opp i dysa. Da stopper motoren og jeg må lufte filteret, samt sveive svinghjulet til blod, svette og sinte gloser tar fullstendig overhånd, før jeg omsider klarer å få motoren til å gå fint igjen. til nå har jeg sjekket:

 

- slange og slangeklemmer fra dieseltank til dieselfilter

- rør og pakninger fra dyse til filter på "returen"

- pakning mellom dieselkoppen(der hvor dieselfilteret ligger) og toppen av dieselfilteret

- pakninger hvor langen går ut fra dieselfilteret og ned til høytrykkpumpa

 

er det noen her på forumet som har vært plaget med det samme? eller har god kjennskap til disse motorene som kan si meg hvor luften kommer fra?

 

Takker for all hjelp jeg kan få, kjedelig å ikke kunne bruke båten.

Link to post

Hei. Eg rekner med du har kontrolert slangen frå tanken til motoren, filteret er vel også iorden. Om det likavell kjem luft i systemet under gange kan det hende at høgtrykkspumpa skulle hatt ein kontroll (denne pumpa bruker å vare, så eg tviler litt på om det er den). Om ikkje er det vel berre ein grundig kontroll og lufting av heile anlegget igjen som eg kan anbefale.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Dersom motoren ikke har fødepumpe montert så er de ofte vanskelige å lufte da tanken ofte sitter lavt i forhold til filteret. Da må man gjør som "M/S Kobben" nevner å sette trykk på tanken. Åpne lufteskruen, trykkluft og blåsespiss i påfyllingen og tette med ei fille rundt. Dette er tilstrekkelig til å få lufta ut av filteret.

Link to post

Eg har eit spørsmål til om dette: er tankutløpet og slangen derfra og til motoren heilt open? Eg meiner, at der ikkje er noko drit eller kaup, som stenger delvis? Slikt kan føra til at når motoren går med full kraft, so drar den vakuum i filteret, og heile brennstoffsystemet fram til pumpa. Og vakuum - den finn lekkasje uansett om der er lekkasje, eller ikkje - og syg inn luft. Dette er slikt som du kan leita til du blir gal etter.

 

Magne

Link to post

Takker for svar! Da har jeg et par punkter til jeg kan sjekke! Filteret får jeg luftet greit med trykk fra tanken, bobler i ca 30 sek før det renner ren diesel ut, har tenkt på å bytte til gjennomsiktige slanger, men tror dere det kan være lekkasje oppe ved dysa? Har skjekket returen, glødet kobberlagerene på returen, men ikke der hvor røret går inn i dysa..?

Link to post

Antar at du har dieseluttaket under tanken og fall til føde pumpa har den en sil grovfilter, som kan strupe tilgangen til nok diesel?

 

Går returen til bake til filteret og så til tanken?

I så fall la returen gå direkte til tanken som et forsøk.

Får du luft i systemet med 1/2 fart også?

 

Ps. du har greid å få inn 2 gummipakninger sist du skiftet filter.

 

Hva hva var det du gjorde før luft problemet begynte.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

dieseluttatet er under tanken ja, fra dieseluttatet går slangen direkte til dieselfilteret, returen fra dysa går bare direkte til toppen av dieselfilteret igjen.

 

2 gummipakninger? skal det være to stykker?

 

problemet oppsto første gang ca 10 driftstimer etter jeg kjøpt båten,

 

problemet oppstår uavhengig av turtall og belastning.

 

hva med fall fra tanken til dieselfilter? kan tanken sitte for lavt? hele tanken er over dieselfilteret, men burde den vært feste enda høyere?

 

takk for alle svar!

Link to post

Hvis det er tanken på bildet ditt, er den høyt nok. Jeg har vært borti tilsvarende problem, som var vanskelig å finne ut av. For oss ble det etterhvert klart at lufta kom fra avtappingsjuret under org. tanken. Avtapping sitter i bunn av juret, mens uttaket er i toppen av juret. Hullet fra tank og ned i juret, er bare en brøkdel av diameteren på juret. Teorien er at det på noe vis samlet seg luftlomme ved uttaket. Hvis du har samme problem, vil det gå fint hvis du kjører fra prov tank/kanne. Vårt problem dukket opp etter 20 år, og alt av filter og slanger ble byttet uten at det hjalp. Ny tank, og problemet var borte.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

byttet til gjennomsiktig slange, åpnet dieseltilførselen, dieselen rannt svært sakte ned i slangen, luftet ut luften gjennom dysa til slangen var full og uten bobler, luftet banjonskrua/nippelen nede vad høytrykkspumpa. startet motoren og lot den gå med et turtall litt over tomgang en times tid. da jeg stoppet motoren så jeg det kom luftbobler ut fra dieselfilteret og la seg i slangen mellom dieselfilteret og motoren. tenkte da at det var for dårlig tilsig fra tanken til dieselfilteret, så jeg løsnet slangen fra tanken og åpnet kranen på tanken, men det kom en jevn stråle ut. så da er jeg ganske blank på hva det kan være..

 

ja, returen tilbake til tanken høres ut som en mye bedre løsning, så slipper jeg hvertfall å få den samme luften gjennom dysa flere ganger.. så var det å finne en patent på det da.. :pray:

Redigert av Echo (see edit history)
Link to post

Det er eliminasjonsmetoden som gjelder når man skal bruke vakuum og gjennomsiktig slange. Man må begynne nærmest tanken og gå trinnvis frem og sette vakuum på ved utgangen på filteret. Hverken bobler eller skum kan aksepteres. Utfordringen er få koblet seg til og man må nok ha en del banjoer og nipler/ slangesokler. Man må heller ikke være gnien å bruke opp igjen brukte kobberringer. De kan riktignok glødes så de blir myke, men er fortsatt like deformerte og sammenpresset. Typisk nødløsning.

Link to post

Man må heller ikke være gnien å bruke opp igjen brukte kobberringer. De kan riktignok glødes så de blir myke, men er fortsatt like deformerte og sammenpresset. Typisk nødløsning.

 

Kopperpakninger som glødes og slippes i en kopp med vann blir som nye.

Det hender at noen trekker til med 200% overtrekk og da kan de bli romslige da er det på tide å bytte.

Vær obs. på at gamle nye kopperpakninger blir harde med tiden, det er lurt å gløde nye pakningene før bruk.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Skvisa/overtrekte kobberringer er ikke noe å gløde på. Da er det like godt å kjøpe nye. Ofte har tidligere mekkere operert med Man Tager Vad Man Haver metoden når det gjelder kobberringer. Er viktig at innerdiameteren er nogenlunde riktig i forhold til banjonipler etc. En ring som har for stor innerdiameter kan tette dårlig.

Link to post

Om du har en plugg du kan sette i filteret i stedet for returrøret så kan du prøve om det løser problemet. Sabben har uansett knapt returdiesel fra dysa, en forhandler oppga til meg en teskje eller to i uka. Så om du lar den gå med returrøret løst noen dager gjør det absolutt ingenting...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...