Mastiff Startet 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2013 Jeg skrapet borti noe i dag med båten, og det gikk av litt lakk på undervannshuset. Propellen fikk også litt juling, men den skal byttes likevel. Men risikerer jeg at undervannshuset ruster når det er skapet opp, eller er ikke det noe problem? Jeg lakket aldri undervannshuset på den gamle motoren, og den var jo hakket og skrapet opp både her og der. Er det aluminium, eller er det sånn at jeg bør ta opp båten og få på litt svart hammerlakk så fort som mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Ingen grunn til bekymring, det er aluminium støpegods i undervannshuset og det korroderer ikke bort uten videre. Men du bør prime og lakke over skadene alikevel slik at den restrerende lakken ikke tar skade pga vannintrenging ved de skadede områdene. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Høres bra ut, takk! Bør jeg få gjort den lakkeringen nå, eller kan jeg vente til sesongen er slutt? Har liksom en anelse om at det kan komme en dult til eller to i løpet av sommeren, for stort sett hele familien skal bruke båten... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Jeg får alltid litt skraper og riper i undervannshuset(har utrolig dårlig stedsans), fikser aldri det før høsten, og har ikke bemerket meg alvorlig tæring. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Mastiff Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 (redigert) Den er grei, takk! Her var det mest det at jeg kjørte et sted jeg ikke har vært på mange år, og så var det et undervannsskjær som hadd "vokst" litt... Edit: Og propellen fikk slått ut et stykke på størrelse med et kronestykke og ble litt bøyd, jeg er forbauset over hvor lite den tålte. Jeg hadde atskillig hardere smeller med min gamle Yamaha 55, og det ble mye mindre skader på propellen da. Men det beskytter vel også propellakselen en del. Regner med at det skal mer enn det til for å slå den skjev. Det ble vibrasjoner i båten, men det er nok propellen. Edit 2: Forresten, så lenge det ikke vibrerer noe særligi planingsfart (det vibrerer bare i langsom hastighet, og jeg gikk på skjæret i dorgefart, så det var ikke noe voldsomt) går det vel an å kjøre med den fram til jeg får ny propell? Eller risikerer jeg å skade aksling eller lignende? Redigert 12.Mai.2013 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Nei og nei hvordan er det dere kjører Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
steelcontax Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Bytt propell snarest mulig, gjerne lakker samtidig! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 (redigert) Edit 2: Forresten, så lenge det ikke vibrerer noe særligi planingsfart (det vibrerer bare i langsom hastighet, og jeg gikk på skjæret i dorgefart, så det var ikke noe voldsomt) går det vel an å kjøre med den fram til jeg får ny propell? Eller risikerer jeg å skade aksling eller lignende? Jeg ville byttet propellen så fort som mulig om den lager vibrasjoner, den må byttes uansett, best å gjøre det med en gang. Om du får motoren såpass opp at ikke undervannshuset dupper nedi vannet skader det ikke å ta med en sprayboks og lakke over midlertidig heller. Nei og nei hvordan er det dere kjører Fort og gæli Hehe, neida, de fleste grunnberøringene jeg har handler om hvor og ikke hvordan, liker å presse meg inn på ukjente plasser, og da må man tåle å skrape nedi noen ganger. Sjeldent jeg går på i noe særlig fart, og da utelukkende på skjær som aldri har vært der før!!! Redigert 12.Mai.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Har dere ikke beach mode eller? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Vel, det pinligste var jo at det var første turen sammen med fruen i den (for oss) nye båten! Men det var virkelig dorgefart. Når det gjelder propell, skal jeg absolutt bytte så snart jeg har den nye. Eller de nye. Jeg har to nye propeller på vei fra Deep Blue Yacht Supply (4-bladers med 21" stigning og 3-bladers med 23" for å se hva som fungerer best på motoren), og de bør være her om et par uker. Så det er bare snakk om å få kjørt et par timer, maksimalt. Den skal uansett på land for å bli polert av sønnen min neste helg, så det er ikke snakk om å kjøre langt med den i denne tilstanden. Jeg går ut fra at når jeg ikke merker noen vibrasjoner (men har fått redusert turtall, som nettopp er poenget med de nye propellene...) er det ikke sånn at jeg skader noe i et par timers kjøring. Eller risikerer jeg virkelig det? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 På lavt turtall er det ingen fare. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Hva med på rundt 5000? Da går den veldig pent i plan i rundt 30 knop, det gjorde den tilbake fra smellen, før jeg fikk oversikt over skadene. Det ristet mye mer under planingsterskelen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Jeg driver med helikoptre, store sådan og en ting som er helt sikkert er at vibrasjoner kan kjennes voldsomt et sted i skroget og ikke i det hele tatt et annet sted. Derfor tuner vi vibrasjonsnivået til å være lavest i den konfigurasjonen og den hastigheten, på det turtallet som vi holder oss i meste av tiden. Og med akselerometrene festet til instrumentbrettet. Energien i vibrasjonene øker med kvadratet av turtallet og det er det eneste som har noen nytteverdi for deg. Ja, i lavere fart vil slippvinkelen på propellen være høyere og turbulensen kraftigere så da kjennes det værre samt at lavere frekvenser kjennes tydligere. Antagelig går det bra men belastningen er mye større ved cruisingfart enn ved dorgefart. Du velger selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Greit, takk! Da tror jeg jammen jeg skal ta det med ro... Tror jeg sender sønnen min for å kjøre den inn i elva, der den skal tas opp. Jeg blir bare frustrert av å kjøre langsomt. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Sjekk gearoljen samtidig, er den ren, så har vel simmerringene på akslingen berget. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Jo takk, det skal jeg gjøre. Den er nettopp byttet også. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 slip av like mye fra hvert propellblad så blir det balanse Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Det er ikke så lett, Teerex. Det er slått ut en kronestor bit av det ene bladet, omtrent som om det er brukt en hullemaskin på kanten av bladet! Uansett gidder jeg ikke kaste bort tid på den propellen når jeg har to på vei og bare skal flytte båten bort så jeg kan få den på hengeren for polering. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 mercury alupropeller bør det da ligge svære hauger av, etter alle som bytter til stål. men hvor? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 (redigert) Aner ikke. Men det er ikke noe å bruke energi på. Guttungen kan ta sin første tur i den nye båten i 5 knops fart. Så henter jeg ham med hengeren og vipper opp båten, og så hiver vi den uti igjen når den er ferdig polert og propellen er byttet. Jeg hadde også et stereoanlegg som må monteres og en tiltindikator med dårlig kontakt i som jeg må skru ut og sjekke. Den slutter å virke stadig vekk, men et slag med håndflaten på glassfiberen over instrumentene får liv i den igjen. Typisk dårlig kontakt, håper det bare er i tilkoblingen. Edit: Jeg er forresten glad for at ikke jeg satset på stålpropell! Da ville jeg sannsynligvis hatt en solid regning foran meg nå... Jeg snakket med en av de lokale båtsjappene, og der sa de at for deres del skulle de ønske at alle brukte stålpropeller, for da ville de fått så mye jobb som de kunne klare å få unna! Redigert 12.Mai.2013 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 (redigert) Hehe... ja det er kanskje noe i det da. selv om de fleste propellene vel har et gummi eller plastnav som skal gi etter. Men til syvende og sist er nok stål beregnet for oss som ikke berører grunn (bank i bordet) Redigert 12.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Oi, der jinxa du deg selv! Det er faktisk nærmere ti år siden sist jeg var borti noe, det var like etter at jeg hadde fått den forrige båten...og bare noen hundre meter fra der det smalt nå. Føler meg passe dum, men hvis det bare ikke er mer skader på den enn jeg tror, tar jeg det som min tiårlige påminnelse! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.