Jump to content

Har Mercury Optimax rustfritt undervannshus?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg skrapet borti noe i dag med båten, og det gikk av litt lakk på undervannshuset. Propellen fikk også litt juling, men den skal byttes likevel. Men risikerer jeg at undervannshuset ruster når det er skapet opp, eller er ikke det noe problem? Jeg lakket aldri undervannshuset på den gamle motoren, og den var jo hakket og skrapet opp både her og der. Er det aluminium, eller er det sånn at jeg bør ta opp båten og få på litt svart hammerlakk så fort som mulig?

Den er grei, takk! Her var det mest det at jeg kjørte et sted jeg ikke har vært på mange år, og så var det et undervannsskjær som hadd "vokst" litt... :wink:

Edit: Og propellen fikk slått ut et stykke på størrelse med et kronestykke og ble litt bøyd, jeg er forbauset over hvor lite den tålte. Jeg hadde atskillig hardere smeller med min gamle Yamaha 55, og det ble mye mindre skader på propellen da. Men det beskytter vel også propellakselen en del. Regner med at det skal mer enn det til for å slå den skjev. Det ble vibrasjoner i båten, men det er nok propellen.

Edit 2: Forresten, så lenge det ikke vibrerer noe særligi planingsfart (det vibrerer bare i langsom hastighet, og jeg gikk på skjæret i dorgefart, så det var ikke noe voldsomt) går det vel an å kjøre med den fram til jeg får ny propell? Eller risikerer jeg å skade aksling eller lignende?

Redigert av Mastiff (see edit history)

Nei og nei hvordan er det dere kjører :worry:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Edit 2: Forresten, så lenge det ikke vibrerer noe særligi planingsfart (det vibrerer bare i langsom hastighet, og jeg gikk på skjæret i dorgefart, så det var ikke noe voldsomt) går det vel an å kjøre med den fram til jeg får ny propell? Eller risikerer jeg å skade aksling eller lignende?

Jeg ville byttet propellen så fort som mulig om den lager vibrasjoner, den må byttes uansett, best å gjøre det med en gang. Om du får motoren såpass opp at ikke undervannshuset dupper nedi vannet skader det ikke å ta med en sprayboks og lakke over midlertidig heller.

Nei og nei hvordan er det dere kjører :worry:

Fort og gæli :lol: Hehe, neida, de fleste grunnberøringene jeg har handler om hvor og ikke hvordan, liker å presse meg inn på ukjente plasser, og da må man tåle å skrape nedi noen ganger. Sjeldent jeg går på i noe særlig fart, og da utelukkende på skjær som aldri har vært der før!!! :headbang:

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Vel, det pinligste var jo at det var første turen sammen med fruen i den (for oss) nye båten! :blush: Men det var virkelig dorgefart. Når det gjelder propell, skal jeg absolutt bytte så snart jeg har den nye. Eller de nye. Jeg har to nye propeller på vei fra Deep Blue Yacht Supply (4-bladers med 21" stigning og 3-bladers med 23" for å se hva som fungerer best på motoren), og de bør være her om et par uker. Så det er bare snakk om å få kjørt et par timer, maksimalt. Den skal uansett på land for å bli polert av sønnen min neste helg, så det er ikke snakk om å kjøre langt med den i denne tilstanden. Jeg går ut fra at når jeg ikke merker noen vibrasjoner (men har fått redusert turtall, som nettopp er poenget med de nye propellene...) er det ikke sånn at jeg skader noe i et par timers kjøring. Eller risikerer jeg virkelig det?

Jeg driver med helikoptre, store sådan og en ting som er helt sikkert er at vibrasjoner kan kjennes voldsomt et sted i skroget og ikke i det hele tatt et annet sted. Derfor tuner vi vibrasjonsnivået til å være lavest i den konfigurasjonen og den hastigheten, på det turtallet som vi holder oss i meste av tiden. Og med akselerometrene festet til instrumentbrettet. Energien i vibrasjonene øker med kvadratet av turtallet og det er det eneste som har noen nytteverdi for deg. Ja, i lavere fart vil slippvinkelen på propellen være høyere og turbulensen kraftigere så da kjennes det værre samt at lavere frekvenser kjennes tydligere. Antagelig går det bra men belastningen er mye større ved cruisingfart enn ved dorgefart. Du velger selv.

slip av like mye fra hvert propellblad så blir det balanse :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

mercury alupropeller bør det da ligge svære hauger av, etter alle som bytter til stål. men hvor?

Aner ikke. Men det er ikke noe å bruke energi på. Guttungen kan ta sin første tur i den nye båten i 5 knops fart. Så henter jeg ham med hengeren og vipper opp båten, og så hiver vi den uti igjen når den er ferdig polert og propellen er byttet. Jeg hadde også et stereoanlegg som må monteres og en tiltindikator med dårlig kontakt i som jeg må skru ut og sjekke. Den slutter å virke stadig vekk, men et slag med håndflaten på glassfiberen over instrumentene får liv i den igjen. Typisk dårlig kontakt, håper det bare er i tilkoblingen.

Edit: Jeg er forresten glad for at ikke jeg satset på stålpropell! Da ville jeg sannsynligvis hatt en solid regning foran meg nå... Jeg snakket med en av de lokale båtsjappene, og der sa de at for deres del skulle de ønske at alle brukte stålpropeller, for da ville de fått så mye jobb som de kunne klare å få unna! :lol:

Redigert av Mastiff (see edit history)

Hehe... ja det er kanskje noe i det da. selv om de fleste propellene vel har et gummi eller plastnav som skal gi etter.

Men til syvende og sist er nok stål beregnet for oss som ikke berører grunn (bank i bordet) :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Oi, der jinxa du deg selv! :lol: Det er faktisk nærmere ti år siden sist jeg var borti noe, det var like etter at jeg hadde fått den forrige båten...og bare noen hundre meter fra der det smalt nå. Føler meg passe dum, men hvis det bare ikke er mer skader på den enn jeg tror, tar jeg det som min tiårlige påminnelse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...