Latitude Startet 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2013 Hei Har tenkt å rengjøre/ smøre opp vinsjene på min seilbåt. Hva skal jeg bruke som avfettings middel ? Hvilken type fett skal jeg bruke etter rengjøring ? Er det ellers noe jeg bør sjekke i den sammenheng ? Vinsjene er av merke Selden. Har ikke gjort dette før. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 (redigert) Rengjøring og smøring av vinsjene bør gjøres minst en gang i året. Jeg brukte whitespirit til avfettingen fordi det var det jeg hadde, mange bruker diesel. Det viktigste er at pawlene(tappene som griper i tannhjulene) går lett og fint, om disse henger seg opp har du potensiellt et stort problem da vinsjen snurrer fritt begge veier. Vær veldig forsiktig når du demonterer vinsjen, er veldig lett å miste fjærene til pawlene når du fjerner disse, om du gjør dette på vannet, sett opp f.eks. en plate eller liknende mellom vinsjen og vannet som kan fange opp smådeler. "Winch grease" fås kjøpt på båtutstyrsbutikker, men annet grease med samme egenskaper er like bra, og billigere. Her er en video som viser service på lewmar vinsj, ikke helt likt som dine, men prinsippene er de samme: Redigert 12.Mai.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Latitude Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Takk for tipsene! Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Denne brukte jeg da jeg gikk over vinsjene tidligere i vår... Veldig ren og fin grease, vaselinaktig konsistens. Mye bedre enn oljebasert grease. Jeg brukte to tuber på sju vinsjer. White spirit er fint til avfetting, fyll i et kar, legg delene oppi og gå løs med tannbørste. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Noen som bruker en spesifikk type grease som tilsvarer f. eks Lewmar sin "winch grease"? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 Jeg har Andersen wincher….så jeg bruker dette https://www.maritim.no/andersen-winchfett men det finnes sikkert noe på Biltema som også går fint ! det har jeg brukt tidigere…. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.