Four Startet 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2013 Hei. Så litt på denne båten: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41491798 Bak på skroget så er det "steppet", kan sees bedre på dette bildet: http://finncdn.no/mmo/2013/4/vertical-4/27/3/408/753/03_1459185145_xl.jpg Er dette noe fordel? og hvorfor? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 (redigert) Stepping tilfører vel luft under skroget og minsker friksjon, fordel: mindre friksjon = mer fart, ulempe: mindre friksjon = mindre "stabilitet" i fart? Edit: Kan igrunn lite om dette, så håper noen kan utdype litt. Redigert 12.Mai.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
ivar Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 det som flipper har er en slags kombinasjon av step og integrert trimflaps mer info her: http://www.flipperbat.se/006b6992-b92d-47e0-89ef-e1618df11d88-29.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
trulsant Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 På mange steppede båter så er det 2 ønsker som oppfylles ved step: -luftsmøring ved at luft trekkes inn under bunnen i planingsfart - mer ideell vinkel mellom bunn og vann. Når en trimmer ut motor for å oppnå maks fart, er det to ting som skjer; minst mulig våt flate, og rett vinkel mellom båt og vann. Det siste justerer en på en ikke steppet båt med trim på motoren, og en balanserer (enkelt forklart) på en måte på bakre hjørne på båten. På en steppet båt har en flere slike bakre hjørner fremover, og motortrim blir ikke nødvendigvis like kritisk for å ha rett vinkel, da båten i seg selv også har flere "støtter" fremover. Men, forstår det slik at steppede skrog er ikke noen fasit for å oppnå gode skrog. Og forstår det også som det krever erfaring for å utnytte det i konstruksjonen, for å ikke lage "giftige" skrog som ikke tilgir førerfeil eller uforutsette hendelser. TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.