Jump to content

Feil på Clas Ohlson gassalarm - gir falsk alarm

Barbaria

Recommended Posts

I natt gikk gassalarmen. Alle mann opp av sengen, ovner slås av. Jeg merker ingen lukt og blir mistenksom. Alarmen sitter nær bunnen av båten, jeg løfter forsiktig på dørken og stikker nesen ned. Ingen lukt. Alarmen resettes, men går av på nytt etter 1 minutt. Vi kan ikke merke noe lukt i båten og gassen er avstengt. Vi konkluderer med falsk alarm. I dag morges kobler vi den på igjen, men den går etter 1 minutt. Jeg tenkte først på at den kanskje kan detektere knallgass fra batteriene, men den gassen er vel lettere enn luft og trekker opp i båten?

For orden skyld så er det denne alarmen vi har: http://www.clasohlson.com/no/Propan--Butanalarm/32-8624

Den er koblet mot 220v.

Er den noen som vet om andre årsaker til at en gassalarm kan gå i båten foruten propangass? Det er Ingen hyggelig opplevelse at gassalarmen går på natten uten at vi finner en årsak.

Redigert av Barbaria (see edit history)

Vår gassalarm fra biltema reagerer på mykje forskjellig... Eg har ikkje merket noko falsk alarm. Her er eit par tips som eg har merka løyser ut alarmen...- dersom eg vasker gulv med for sterk såpe, eller bruker vindusspylerveske, så går alarmen. Sitrus-rens på gammel lim løser også ut alarmen.

Eg rekner ikkje med at nokon driv med vindusvask om natta.... men sjekk at ikkje det står noko kanner med noko i nærheten som kanskje lekker litt gass :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har også en gassalarm av samme merke i båten. Endte opp med å montere bryter på alarmen, så skrur jeg den på før og etter bruk av gass. Ikke en ideell løsning, men så lenge jeg bor i båten orker jeg ikke å sjokkvåkne av en alarm som av og til går, til og med når gassflaskene står på land :nonod: . Har klistret en lapp i kassen der gassflaska står for å minne meg på at jeg må huske å skru på alarmen før gassen blir koblet til. Kobler da gasslangen helt fra flaska hver gang. Mulig en annen type alarm hadde vært bedre, for klart, man begynner jo å lure på om alarmen vil fungere skikkelig når den fungere når den trøbler slik med ujevne mellomrom.

Ellers, den har flere ganger gått av ved bruk av kontaktlim og aceton i båten, selv om dette har foregått i andre enden av båten.

Takk for svar, det kan høres ut som denne alarmen ikke er egnet i båten. Falske alarmer er noe dritt for sikkerheten, da man ender med å ikke stole på den. Jeg ser nå at det er flere som klager på falske alarmer fra "billige" gassalarmer som utløses bare man slepper en "due" når man går forbi de. Jeg ønsker meg en Gassalarm og ikke en Assalarm :-)

Redigert av Barbaria (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...