Barbaria Startet 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2013 Nå jeg er forbannet på de helv$#%^^ vertikale spillene som ramler ut av lommene sine. Det er en forbannet sikkerhetsrisiko når man ikke kan reve seilet fordi spilene henger ut av lommene og blokkerer revingen. Mulig at våre seil er slitt slik at de kommer ut fortere, men uansett vær obs på skiten når du har rulleseil. Nå forsvinner alt som heter spiler til sjøs, og heretter blir det spilefri seil som tåler vind og kan seiles trygt med. Hvem pokker er det som vil ha seil som ikke tåler litt vind uten at de ramler i stykker? Hele spilelomme konstruksjonen med borrelås..bærer preg av en Reodor felgen oppfinnelse. Jeg måtte bare ha det ut... Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Xtian Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Hvor gammelt er seilet ditt, og er det lenge siden en seilmaker fikk se på det sist? Skal du ta vekk spilene, bør du vel uansett få en seilmaker til å skjære inn en negativ akterrunde, så akterliket ikke blir stående å blafre. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sun Flyer Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Det er jo ikke rakettforskning akkurat, dette her. Hva med å bare sy igjen lommene? Eller evt teipe rundt borrelåsen. Forøvrig kan vi som ikke liker rullestorseil bare si det; hva var det vi sa? :-) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kristian_H Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 måtte sy igjen lommene på det eldste storseilet til vår båt, borrelåsen var så slitt at spilene hadde falt ut ved første vindkast. Det tar ikke lang tid å gjøre, og antar at seilet ditt vil stå bedre med spiler. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 (redigert) Jeg tenkte tanken på å sy de inn, men i 13 m/s syntes tanken på å hive de overbord fristende. Seilene er ettersett av seilmaker for et par år siden. Syr jeg de inn har jeg fremdeles problemet jeg hadde i fjor, med at det er trangt og vanskelig å få inn og ut seilet pga. plassmangel. Jeg ønsker meg et skikkelig bra seil uten spiler, og som tåler mye vind, røff behandlig og blafring av og til uten at det går i oppløsning på 15 sekunder. Hva velger man da? Redigert 13.Mai.2013 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sun Flyer Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 En båt uten rullemast.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Tror ikke det er umulig å finne et brukt rulleseil uten spiler. Det var jo gjerne "standard" på alle båter med rullemast. Mange har jo senere skjønt at man fikk mer seilglede med oppgraderte seil, så da ligger det vel noen pent brukte originalseil rundt om tenker jeg. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kaftein ØL Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Vi sydde igjen spileposene på vårt rulleseil i fjord. Nå er vi i USA og seilt over 8000 mil siden vi dro fra Norge (hvor vi forøvrig daglig hadde vindstyrker på mellom 30-50 knop i mot i 2 uker i strekk). Spilene holder seg fortsatt på plass og seilene (iflg. elvstrøm de dyreste seilene en fikk tak i i 2007) holder seg fortsatt utrolig bra og båten seiler godt (rundt 170 nm i døgnet i snitt med kun to ombord, null håndstyring og minimalt med seiltrim). Vi har ikke hatt noen problemer med at seilet låser seg el.li. og savner over hodet ikke den gamle dacronseilet uten spiler som vi hadde på forrige båt. Oppsettet vi har i dag synes jeg fungerer tilnærmet optimalt og selv med kun en meter rullet ut holder seilet fortsatt perfekt fassong. Savner riktignok elektriske genoavinsjer eller en selvslående kryssfokk, men det er en annen sak... Tror det er ganske vanlig praksis å sy igjen disse lommene. Det bør forøvrig gjøres under rolige omstendigheter... Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 [...] Jeg ønsker meg et skikkelig bra seil uten spiler, og som tåler mye vind, røff behandlig og blafring av og til uten at det går i oppløsning på 15 sekunder. Hva velger man da? Er nok redd de to første betingelsene er gjensidig utelukkende; du får ikke et skikkelig bra storseil uten spiler, er jeg redd. Tipper det beste valget er et vanlig storseil i et eller annet cruising/polyester-laminat (tåler blafring bedre enn typiske aramid/carbon-duker) med full-lengde liggende spiler (gir mindre voldsom blafring) og lazy-jacks/lazy-bag (lett å sette og berge). Vet ikke om dette er mulig når du allerede har rullemast. Hva slags rullestorseil du skal velge, vet jeg ikke. Tipper det beste er noe high-tech-greier med stående spiler. High-tech trengs for å få tynn nok duk du til at du får plass i masten. Spiler må du ha for at seilet skal bli stabilt nok. Dette tåler ikke blafring like godt, men blafring er vel også lettere å unngå når du har rulle? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Barbaria Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Vel, nå har jeg roet meg ned å sydd inn spilene. Amatøren som har rigget opp seilet har bruk elektriker teip på splintene som holder spilene sammen, slik teip holder ikke i sola og splintene ramler u,t og dermed også spilene. Takk til Elvstrøn på Valle for skikkelig teip og nye splinter. Takk også for at jeg fant ut at nebbtang er bedre å sy med, etter å ha tredd nåla tversi gjennom fingeren. Lærdommer i seilbåt på løpende bånd...det takker vi for. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.