Jump to content

Spiler i rulleseil - en sikkerhetsrisiko?

Barbaria

Recommended Posts

Nå jeg er forbannet på de helv$#%^^ vertikale spillene som ramler ut av lommene sine. Det er en forbannet sikkerhetsrisiko når man ikke kan reve seilet fordi spilene henger ut av lommene og blokkerer revingen. Mulig at våre seil er slitt slik at de kommer ut fortere, men uansett vær obs på skiten når du har rulleseil. Nå forsvinner alt som heter spiler til sjøs, og heretter blir det spilefri seil som tåler vind og kan seiles trygt med. Hvem pokker er det som vil ha seil som ikke tåler litt vind uten at de ramler i stykker?

Hele spilelomme konstruksjonen med borrelås..bærer preg av en Reodor felgen oppfinnelse.

Jeg måtte bare ha det ut...

Jeg tenkte tanken på å sy de inn, men i 13 m/s syntes tanken på å hive de overbord fristende. Seilene er ettersett av seilmaker for et par år siden.

Syr jeg de inn har jeg fremdeles problemet jeg hadde i fjor, med at det er trangt og vanskelig å få inn og ut seilet pga. plassmangel.

Jeg ønsker meg et skikkelig bra seil uten spiler, og som tåler mye vind, røff behandlig og blafring av og til uten at det går i oppløsning på 15 sekunder. Hva velger man da?

Redigert av Barbaria (see edit history)

Vi sydde igjen spileposene på vårt rulleseil i fjord. Nå er vi i USA og seilt over 8000 mil siden vi dro fra Norge (hvor vi forøvrig daglig hadde vindstyrker på mellom 30-50 knop i mot i 2 uker i strekk). Spilene holder seg fortsatt på plass og seilene (iflg. elvstrøm de dyreste seilene en fikk tak i i 2007) holder seg fortsatt utrolig bra og båten seiler godt (rundt 170 nm i døgnet i snitt med kun to ombord, null håndstyring og minimalt med seiltrim). Vi har ikke hatt noen problemer med at seilet låser seg el.li. og savner over hodet ikke den gamle dacronseilet uten spiler som vi hadde på forrige båt. Oppsettet vi har i dag synes jeg fungerer tilnærmet optimalt og selv med kun en meter rullet ut holder seilet fortsatt perfekt fassong. Savner riktignok elektriske genoavinsjer eller en selvslående kryssfokk, men det er en annen sak... Tror det er ganske vanlig praksis å sy igjen disse lommene. Det bør forøvrig gjøres under rolige omstendigheter... :thumbsup:

[...]

Jeg ønsker meg et skikkelig bra seil uten spiler, og som tåler mye vind, røff behandlig og blafring av og til uten at det går i oppløsning på 15 sekunder. Hva velger man da?

Er nok redd de to første betingelsene er gjensidig utelukkende; du får ikke et skikkelig bra storseil uten spiler, er jeg redd.

Tipper det beste valget er et vanlig storseil i et eller annet cruising/polyester-laminat (tåler blafring bedre enn typiske aramid/carbon-duker) med full-lengde liggende spiler (gir mindre voldsom blafring) og lazy-jacks/lazy-bag (lett å sette og berge). Vet ikke om dette er mulig når du allerede har rullemast. Hva slags rullestorseil du skal velge, vet jeg ikke. Tipper det beste er noe high-tech-greier med stående spiler. High-tech trengs for å få tynn nok duk du til at du får plass i masten. Spiler må du ha for at seilet skal bli stabilt nok. Dette tåler ikke blafring like godt, men blafring er vel også lettere å unngå når du har rulle?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

• 1 måned senere...

Vel, nå har jeg roet meg ned å sydd inn spilene. Amatøren som har rigget opp seilet har bruk elektriker teip på splintene som holder spilene sammen, slik teip holder ikke i sola og splintene ramler u,t og dermed også spilene. Takk til Elvstrøn på Valle for skikkelig teip og nye splinter.

Takk også for at jeg fant ut at nebbtang er bedre å sy med, etter å ha tredd nåla tversi gjennom fingeren.

Lærdommer i seilbåt på løpende bånd...det takker vi for.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...