pero Startet 3.Mars.2005 Del på Facebook Startet 3.Mars.2005 Skal til med en relativt omfattende renoveringsjobb innvendig. Lakkering altså. Er ute etter "satin" finish, dvs. matt med "dybde" På markedet finnes det et utall av muligheter og merker. Den jungelen vet jeg ikke om jeg har ork til å orientere meg i. Hvis noen kan anbefale noe vil jeg være takknemlig. Har en ide om at Epifanes er noe av det bedre man kan bruke, men da kreves det muligens en epoxy-grunning først? (har forsøkt å forstå det som står på West-systems sider) Og er tilgjengeligheten god? (er det kun west som fører Epifanes?) Hva i all verden skal jeg bruke? 1-komponent/2-komponent? Merke? Påføring? Kunne tenkt meg å sprøyte, men tror ikke jeg tar meg tid til å skru ut alt og ta det med hjem. Da blir det i stedet flere strøk som må påføres ombord. Hvor mange? Og hvor ofte? HJELP!! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Innvendig så bruker jeg tre-stjerners gulvlakk (blank), med toppstrøk samme lakk i "silkematt". Foreløpig er jeg veldig fornøyd. Lett å få til et bra resultat. Etter tips fra trebåtbygger faktisk. Epifanes er etter min mening ikke så enkel å få et godt resultat med. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Lerka Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Skal til med en relativt omfattende renoveringsjobb innvendig. Lakkering altså. Er ute etter "satin" finish, dvs. matt med "dybde" På markedet finnes det et utall av muligheter og merker. Den jungelen vet jeg ikke om jeg har ork til å orientere meg i. Hvis noen kan anbefale noe vil jeg være takknemlig. Har en ide om at Epifanes er noe av det bedre man kan bruke, men da kreves det muligens en epoxy-grunning først? (har forsøkt å forstå det som står på West-systems sider) Og er tilgjengeligheten god? (er det kun west som fører Epifanes?) Hva i all verden skal jeg bruke? 1-komponent/2-komponent? Merke? Påføring? Kunne tenkt meg å sprøyte, men tror ikke jeg tar meg tid til å skru ut alt og ta det med hjem. Da blir det i stedet flere strøk som må påføres ombord. Hvor mange? Og hvor ofte? HJELP!! <{POST_SNAPBACK}> Heisann. Har selv platgatter som jeg lakket opp når den var ny for 4 årsiden. Den ble først behandlet med Owatrol, vasket så med rødsprit. Deretter bygd jeg opp med Epifanes klar blank lakk, 5-7 strøk. Legg på med rulle og stryk ut med skumfordriver, det blir kjempe resultat. Odd Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 (redigert) Skal til med en relativt omfattende renoveringsjobb innvendig. Lakkering altså. Er ute etter "satin" finish, dvs. matt med "dybde" På markedet finnes det et utall av muligheter og merker. Den jungelen vet jeg ikke om jeg har ork til å orientere meg i. Hvis noen kan anbefale noe vil jeg være takknemlig. Har en ide om at Epifanes er noe av det bedre man kan bruke, men da kreves det muligens en epoxy-grunning først? (har forsøkt å forstå det som står på West-systems sider) Og er tilgjengeligheten god? (er det kun west som fører Epifanes?) Hva i all verden skal jeg bruke? 1-komponent/2-komponent? Merke? Påføring? Kunne tenkt meg å sprøyte, men tror ikke jeg tar meg tid til å skru ut alt og ta det med hjem. Da blir det i stedet flere strøk som må påføres ombord. Hvor mange? Og hvor ofte? HJELP!! <{POST_SNAPBACK}> På vei til din hjemmehavn kjører du forbi Holmensenteret. Maxbo ? tror jeg det er, fører Epifanes. Har brukt den på Astor, matt nede i kabinen og blank ute. Har lakket endel i vinter med varmeovn påslått. (17-20 grader) Lett å jobbe med og ser bra ut. Har også brukt blank i kabinen som understrøk og matt som toppstrøk. Det samme på dørken. Redigert 3.Mars.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Majali Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 (redigert) Helt enig med "lerka" anng metode for påføring. jeg bruker Ravilakk og er fornøyd med det. Men uansett så må det mange lag til, Trikset er å pusse så mye at det ikke er igjen noen synlige blanke felter eller små groper/prikker. først da bler det helt spelblankt. på bildet ser du en dør som jeg holder på med nå. den har 10 lag lakk er ikke helt bra enda. på skroget så jeg tydelig forskjell fra 10ende laget og 12 laget..... husk å pusse med 320 papir eller finere og vask med rødsprit Redigert 3.Mars.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
citroen Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Rødsprit og pussing mellom hvert strøk? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Hva i all verden skal jeg bruke? 1-komponent/2-komponent? Merke? Påføring? Hvor mange? Og hvor ofte? Uretan Classic Boneglans, enkomponent. 3 strøk og bortkasta tid med pussing og rensing mellom strøka. Hvor ofte? Tja, kommer vel an på bruken. Hvert 6-10 år på dørken hos meg tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 (redigert) jeg pusser ikke i de 4-5 første strøkene pga faren for å pusse meg ned i mahoganybeisen. men da bør man passe på at det ikke blir for lang tid mellom strøkene (nytt strøk etter oppgitt tørketid.) Så begynner jeg å pusse for å glatte ut overflaten. Jeg tenkte jeg skulle lære meg de gamle teknikkene som gikk på "sikling" ettersom jeg har forstått så varmet de opp harpiks og nærmest sparklet det på med en sylskarp slålsparkel. på den måten fikk man etter noen lag en speilblank overflate... noen som har prøvd? Redigert 3.Mars.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Majali Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 (redigert) 3 strøk og bortkasta tid med pussing og rensing mellom strøka. <{POST_SNAPBACK}> ??? det er vel opp til hver enkelt sitt krav til utseende og holdbarhet skulle jeg tro. men tre lag er litt lite etter de fleste fabrikanters annbefaling. da må du legge på tykt og det er ikke bra på lakk som er oksydativt herdene (enkomp.) siden de tørker fra utsiden og inn og når den har tørket på utsiden tar det laaang tid for å gjennomherde. så flere tynne strøk uansett krav til overfalte. (med eller uten støv, groper og nupper i lakken....) Redigert 3.Mars.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Hvis det er ubehandlet treverk så pleier jeg å tynne lakken litt de første strøkene, mens treverket suger veldig. Pleier å lakke minst 3 strøk før jeg begynner å pusse slik "majali" sier. Deretter matter jeg ned ujevnhetene mellom hvert strøk med finkornet sandpapir og vasker med rødsprit og ren ny fille, før neste strøm tas. Som majali sier, hvis du forventer et perfekt eller nær perfekt resultat må det mange strøk til hvis treverket er ubehandlet. Mange nye (og gamle) båter jeg har vært ombord i har for få lakkstrøk fra verftet, du kan se porene i treverket gjennom lakken. Jeg har forsøkt tre-stjerners gulvlakk oppå Epifanes en gang, men det sitter veldig dårlig selv om det ble mattet ned og vasket med rødsprit. Så det frarådes. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Noen som har prøvd "Shooner" fra International? Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Hvis det er ubehandlet treverk så pleier jeg å tynne lakken litt de første strøkene, mens treverket suger veldig. Pleier å lakke minst 3 strøk før jeg begynner å pusse slik "majali" sier. Deretter matter jeg ned ujevnhetene mellom hvert strøk med finkornet sandpapir og vasker med rødsprit og ren ny fille, før neste strøm tas. Som majali sier, hvis du forventer et perfekt eller nær perfekt resultat må det mange strøk til hvis treverket er ubehandlet. Mange nye (og gamle) båter jeg har vært ombord i har for få lakkstrøk fra verftet, du kan se porene i treverket gjennom lakken. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig Geir. De første 3-4 lagene noe uttynnet gir grunnlaget, men dekker dårlig. Først etter disse lagene begynner det å dekke skikkelig å du kan begynne med finere sandpapir for å oppnå bedre finish. Skal du ha mattere hinne/finish har jeg hjemme brukt og blande i noe matt lakk i Ravilakk på siste strøkene, noe som gir fin dybde i lakken, og et matt overflate som du ønsker. Gjorde det på kjøkkenbord m/stoler nå i vinter. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 greia med matt lakk i siste strøker er at matteringsstoffet i lakken er ikke gjennomsiktig. . så hvis en bruker matt lakk i alle strøkene blir hele hinna lite gjennomsiktig og veldig kjedelig. I tidligere tråder har jeg forfektet trikset å blande inn noen % Owatrol olje i siste strøket. Dette gjør lakken lit mer fleksibel og den får noe lenger åpen-tid. så den flyter bedre ut. Jeg syntes dette virket meget bra på min båt, men er usikker på om det foringer slitestyrken. ( noe som ikke bryr meg siden jeg pusser ned og lakket opp igjen et strøk hvert år, så beholder jeg uv- filteret effektivt og det er jo viktig spesielt på mahogany. ) men som sagt, dette avhenger jo av hvorledes man bruker båtenog hvlike tanker man har om det. Det skal bli slikt utseende en gang: Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
enter4u Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Jeg bruker kun Owatrol Edel Olje på finish innvendig. Det holdt med 4 strøk i fjor. Oljen har jo den egenskapen at den sprekker ikke, i motsetning til hva lakk kan gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 jeg pusser ikke i de 4-5 første strøkene pga faren for å pusse meg ned i mahoganybeisen. men da bør man passe på at det ikke blir for lang tid mellom strøkene (nytt strøk etter oppgitt tørketid.) Så begynner jeg å pusse for å glatte ut overflaten. Jeg tenkte jeg skulle lære meg de gamle teknikkene som gikk på "sikling" ettersom jeg har forstått så varmet de opp harpiks og nærmest sparklet det på med en sylskarp slålsparkel. på den måten fikk man etter noen lag en speilblank overflate... noen som har prøvd? <{POST_SNAPBACK}> Mulig de gjorde sånn i gamle dager når de brukte politur og celluloselakk, men sikling i dag er meget enkelt. Brukes når man vil porefylle emne. Man legger på en 5-6 strøk med mellommatting, lar emne ligge i ca 14 dager, sikler ned til alle porer er borte, gjerne diagonalt over emne, sliper med 500-800 papir, vasker med rødsprit, blåser over, og legger på 2 finish strøk. Dette er den eneste metoden for en psyko-resultat. Dette måtte jeg gjøre når jeg tok svennestykket som møbelsnekker.. men pr idag må lærlinger kun bevise at de skjønner ei lakksprøyte da... Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Noen som har prøvd "Shooner" fra International? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har benyttet Shooner og var forsåvidt fornøyd. Gikk likevel over til Ravilakk og foretrekker nå denne. Lett å påføre og god holdbarhet. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Man legger på en 5-6 strøk med mellommatting, lar emne ligge i ca 14 dager, sikler ned til alle porer er borte, gjerne diagonalt over emne, sliper med 500-800 papir, vasker med rødsprit, blåser over, og legger på 2 finish strøk. Dette er den eneste metoden for en psyko-resultat. <{POST_SNAPBACK}> Takk Jeg er passe psyko så dette er noe for meg ja... Må prøve det på noe smått, men tror ikke jeg orker hele skroget på denne måten. ..Jeg har også forstått det slik at for å få det perfekte resultat så må man "langpusse" med en finerremse på ca en meter med sandpapir under. dette for å få så lite dønninger som mulig på skroget, og da er det jo ikke mange båter som er "bra" nok til å få så slette... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.