Jernbåten Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Enig i det. Skulle vi kjøpt i dag, ville det blitt 1500 rpm. Vi seiler jo ikke akkurat rundt i joller. Vi har Mase 8000. Det mange tror, er at eks. '8000' er maks. kontinuerlig effektuttak. Motoren greier ikke mer enn maks. 6 kW over tid. Aggeregatet vårt er sikkert 20 år gammelt. Vi har hatt problemer med lekkasje av 'grønt vann' fra varmeveksleren. Ikke mer deler å få til Ruggerini. For 5 år siden tømte jeg to poser kanel ned i kjøleren. Siden har den holdt kjeften på seg, starter samarbeidsvillig og momentant. Men når den en eller annen gang i fremtiden tar kvelden, så blir det 1500 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Er det noen som har eksempel på størrelse og pris på en rundt 3-4000w 1500omr gen ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Og brencelcelle pluss eber til varmtvann er ikke et alternativ? Veier lite og koster mindre, lager ikke støy og irriterer ikke naboer. Når mitt aggregat ryker vil jeg nok vurdere det, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Det må da bli alt for pinglete hvis du ønsker å ta ibruk 220V ombord. Ei brenselcelle vil vel ikke gjøre annet enn å utsette tiden før du allikevel må inn til sivilisasjonen å lade? Ett batteri eller to ekstra vil vel gjøre samme nytten? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jernbåten Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Enig REM, ikke bare det, men jeg skal aldri i verden ha en eneste skvett metonol ombord. Etanol/metanol er det eneste jeg vet om som lettantennlig brenner uten å avgi synlig flamme/røk/lukt. Her offshore er det strenge restriksjoner på hvordan metanol skal håndteres, nettopp av grunn som nevnt. Det stoffet der skal aldri ombord i jernbåten min. Hadde jeg hatt plastbåt, ville lysten vært enda mindre. Og en skikkelig Efoy koster såpass at jeg uansett ville være langt på vei til et nytt aggeregat. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 I og for seg enig idet, REM. Men skulle trådstarter bruke mye 230 V, eller var det mest lading i utgangspunktet? Dette med lett antennelig fludium er jo et argument i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 (redigert) Mest for ladingens skyld saa slipper vi aa tenke paa den biten men heller kan ligge saa lenge vi orker eller slipper lade med motor underveis. Samtidig er det kjekt med 230V i kontaktene hele tiden fra inverter og da maa man ha effektiv lading i enden. Angaaende brenselcelle sa har vi ikke noe i mot metanol men kan en brenselcelle staa i et motorrom der vi nsker a ha den ? Og driftskostnadene blir vel rimelig hoye, en slik 210 bruker vel 1,8liter metanol pa 24t, en 10liter koster en femhundrings og da far vi en enhet som gar konstant istedet for en enhet vi starter 2 timer av gangen som samtidig kan fylle opp batteriene i MACene og alle andre 230avhengige dingser som varmtvann osv Redigert 16.Mai.2013 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Jeg har Cummins Onan 7 kW / 1500 rpm med Halyard Exhaust silencer. Ikke bråker aggregatet nevneverdig og det krever definitivt ikke mye vedlikehold (4 liter sm.o. sump) eller gjør særlig mye annet av seg. Jeg kan bruke 230V anlegget som jeg vil når det kjører og trenger ikke prioritere mellom ulike forbrukere. Velger å tro at Cummins er noe av det absolutt beste i denne klassen. Ekstra inverter er fint men den vil aldri kunne forsyne særlig mer enn stikkuttakene gjennom "main ringline" uansett. I praksis blir det landstrøm eller generator som gjelder når man skal til med noe særlig som trekker strøm av de faste installasjonene ombord som for min del alle er på 230V. (Ismaskin, kjøleskaper, grill, varmtvannsbereder, ovn, kokeplater, batterilader etc.) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Den eneste gangene jeg trenger å kjøre agregat er når jeg skal lade batteriene. Samtidig som jeg lader batteriene benytter jeg anledningen til også å piffe opp varmtvannet. Jeg har nå begynt å gjøre dette hver ettermiddag, ca 1,5time hver gang. Dette holder meg med strøm og varmtvann kontinuerlig. Alt annet går på inverter med ett unntak, og det er når vi kjører vaskemaskin og trommel. Dette skjer normalt bare noen ganger ila. ferien, når vi ligger lenge utpå. Allt annet kjøres som sakt vha. inverter, og alt vi har av forbrukere ombord er på 220V. Utenkelig for meg å ha agregat uten inverter, og måtte være avhengig av å starte agregaten bare en skulle ha seg en kaffekopp. Escada har 9kW Kohler med Helyard separator, 130A lader og 3000W inverter Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Vedvards Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Ren hvor stor batteribank har du til forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Ønsker man god utnyttelse av generator instalasjon mener jeg det er et must med en smart lader/inverter med god nok kapasitet , samt en stor nok forbruksbank. Kystfareren har en Northern Lights 16kw/1500rpm med separator og en Victron Multi Plus 120A/2500W samt en forbruksbank på 864Ah . Da er det som REM sier bare behov for å kjøre generator en time eller to når forbruksbanken begynner å bli sulten . Underveis kan vi godt kjøre oppvaskmaskin eller vask/tørk via inverter og ha full forbruksbank ved ankomst uten å kjøre gen.set.Går gjerne fire, fem timer mellom hver havn . Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Utenkelig for meg å ha agregat uten inverter, og måtte være avhengig av å starte agregaten bare en skulle ha seg en kaffekopp. Escada har 9kW Kohler med Helyard separator, 130A lader og 3000W inverter Har du koplet inn inverteren i el-anlegget på samme plass som generatoren? Mao. er du nødt til å drive å slå ut 230V ladere og andre forbrukere som raskt gjør at du tripper inverteren om du f.eks. skal støvsuge med en 2kW støvsuger eller lage vann med en vannkoker samtidig? En 3kW inverter holder jo ikke om varmtvannsberederen, kjøleskap og div. andre forbrukere kommer inn samtidig som en 2kW forbruker på stikk. Jeg ser ofte rundt 16A belastning på min 230V fordeling. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Sitter og ser på disse kombiene. På sparelys så koster forresten en 12/16/70-16 Victron 12400.- som er 25% under veil pris hos Farco. Der står det følgende data Kombinert lader og inverter til bruk i båt, hytte og caravan. Tekniske spesifikasjoner Effekt ved kontinuerlig belastning ved 25°C: 1600 (VA) Effekt ved kontinuerlig belastning ved 25°C: 1300 Watt Effekt ved kontinuerlig belastning ved 40°C: 1200 Watt Maksimalbelastning (startstrøm): 3000 Watt Effekt ved asymetrisk last: inntil 530 Watt Egetforbruk ved ingen last: 8 Watt Egetforbruk ved søkemodus: 2 Watt Virkningsgrad: 93% Batteriladingsstrøm: 70A Utspenning: 220Volt AC Sinus: Ekte sinus (ikke firkantpuls eller "modifisert sinus" som i billigere omformere) Frekvens: 50Hz Innspenning fra batteri: 9,5V - 17Volt DC Led indikerer status Vekt: 10 Kg Dimensjon: 375x214x110mm Brukermanual på engelsk _________Egetforbruk ved ingen last 8Watt_________ Betyr dette at kombien bruker 18ah pr døgn uten å enang være i bruk, det virker voldsomt. Jeg trodde de kombiene bare var å koble til så har man 230V i alle kontakter i båten 24/7 og forbruket var null inntil man plugger ett eller annet i en kontakt. Sitter og ser på disse kombiene. På sparelys så koster forresten en 12/16/70-16 Victron 12400.- som er 25% under veil pris hos Farco. Der står det følgende data Kombinert lader og inverter til bruk i båt, hytte og caravan. Tekniske spesifikasjoner Effekt ved kontinuerlig belastning ved 25°C: 1600 (VA) Effekt ved kontinuerlig belastning ved 25°C: 1300 Watt Effekt ved kontinuerlig belastning ved 40°C: 1200 Watt Maksimalbelastning (startstrøm): 3000 Watt Effekt ved asymetrisk last: inntil 530 Watt Egetforbruk ved ingen last: 8 Watt Egetforbruk ved søkemodus: 2 Watt Virkningsgrad: 93% Batteriladingsstrøm: 70A Utspenning: 220Volt AC Sinus: Ekte sinus (ikke firkantpuls eller "modifisert sinus" som i billigere omformere) Frekvens: 50Hz Innspenning fra batteri: 9,5V - 17Volt DC Led indikerer status Vekt: 10 Kg Dimensjon: 375x214x110mm Brukermanual på engelsk _________Egetforbruk ved ingen last 8Watt_________ Betyr dette at kombien bruker 18ah pr døgn uten å enang være i bruk, det virker voldsomt. Jeg trodde de kombiene bare var å koble til så har man 230V i alle kontakter i båten 24/7 og forbruket var null inntil man plugger ett eller annet i en kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Kombien vår drar ca 1.5A når den står på og ikke er i bruk Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Men man kan altså slå den av ? Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Ja, den har tre posisjoner . På-Av-Lading Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 (redigert) En 3kW inverter holder jo ikke om varmtvannsberederen, kjøleskap og div. andre forbrukere kommer inn samtidig som en 2kW forbruker på stikk. Jeg ser ofte rundt 16A belastning på min 230V fordeling.Jeg unngår å sette på de tyngstet brukerne samtidig. Varmtvannsbereder feks. Kjører jeg normalt ikke via inverter. Glemte å nevne at jeg har en 870A forbruksbank Som en test satte jeg på inverterkjøring av berederen nå. Forbruket steg fra 12 til 88A. Skal la den stå på en times tid. Må vel ha in bakhodet at jeg ikke bør kopler inn flere tunge forbrukere, eller hvordan var nå det der med han derre Ohm og forholdet mellom Ampere og Watt? Lakt til: Spenningen sank forøvrig fra 12,2 til 11,9V da jeg koplet inn berederen Redigert 17.Mai.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 eller hvordan var nå det der med han derre Ohm og forholdet mellom Ampere og Watt? Jeg ville tro at beste er kanskje å holde Ohm utenfor i størst mulig grad og overlate til Volt å ta seg av forholdet mellom Ampere og Watt. Men jeg er ingen elektriker..... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 Formelen er P=RI(squ)Cos(fi) i mangel av matteformler.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 Jeg unngår å sette på de tyngstet brukerne samtidig. Varmtvannsbereder feks. Kjører jeg normalt ikke via inverter. Glemte å nevne at jeg har en 870A forbruksbank Jeg så litt inn i denne løsningen da den installasjonsmessig er den absolutt enkleste. Men valgte den bort pga. at jeg ikke ville være tvunget til å gå i sikringsfordelingen og slå ut 230V lader, varmtvannsbereder etc. om jeg vil bruke eks. støvsuger over inverter. Landstrømslader vil jo starte umiddelbart så snart den får tilgang på 230V fra inverter og (ut)lade de samme batteriene den tapper fra. Sikringsfordeling står i gjestelugar. Derfor ble inverter kun lagt over stikkene (main ringline) da det er der jeg anser at inverterbehovet er størst. Nettpriorierting og fjernkontroll på inverter som std. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 Her kommer powersharing inn i bildet. I vårt Mastervolt system reduserer laderen sitt forbruk til fordel for andre 230 v brukere. Kjøres micro på 900 w går ladespenningen ned. 230 v kolbe i vv er koblet utenom inverter. All annen 230 v via inverter. Hvor mye laderen går ned avhenger av innstilling av hvor mange A 230 v som er inn i systemet. Dette settes manuelt. De mest brukte innstillingene er 10A eller 16A på landstrøm og 13A på generator Vi har 670 Ah forbruksbank Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Følger denne tråden med interesse. Jeg har våte drømmer om en generator i trawleren. Primært for lading da vi ligger på bøye, samt mulighet for 220v til støvsuging, verktøy etc. Hos oss er alt basert på 12v eller gass. Lommebok, plass (høyde) og vekfordeling (må ha den ute på ene siden av lasterommet) tilsier 3000 rpm. Har ingen eller liten begrensning på størelse av batteribank. Har planer om og utvide banken betraktelig. Noen forslag til generatorer på 2-4 kw som er så støysvake som mulig? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Enzo Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Angående EFOY brenselcelle. Ordet på gata sier at det finnes en "militær" versjon og der må man ikke bruke efoy sin metanol, derimot bruker man et filter fra Efoy istedet som garanterer ren metanol, ergo kan man bruke hvilkensomhelst metanol. Og dette filteret gjør at garantien på apparatet vedvarer uten å måtte bruke den dyre originalmetanolen. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Noen forslag til generatorer på 2-4 kw som er så støysvake som mulig? Jeg har en Fischer Panda 4kW (3000RPM). Overraskende stille, synes jeg. Det som høres best på utsiden er prusting/plasking fra eksosutløpet som er rett over vannlinjen. Ellers er størrelsen veldig fin for vårt bruksmønster. Kjører bereder, lader og vannkoker samtidig uten at den gir inntrykk av å slite noe. Det jeg liker aller best er at den tar så lite plass. Båten ligger i Sandebukta, så det er bare å si i fra hvis du er i nærheten og vil lytte. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Enzo, sjekk cruisers forum og erfaringene med ulike merker generatorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.