Jump to content

Scan Baltic-hva bør jeg sjekke på motor KAMD 43?


Gabi

Recommended Posts

Masse til og fra med skal/skal ikke kjøpe 1985 Scan Baltic med KAMD 43 motor som har gått ca 1200-1500timer. Det er visstnok en 1998 modell og starter visstnok meget lett. Har dere noen tips til hva jeg burde sjekke på testtur til lørdag?

 

Se etter lekasjer

Høre etter ulyder

Hvordan sjekke når kompressor slår inn/ut?

Hvordan sjekke når turbo slår inn/ut?

Hva bør turtall være på maks guffe?

Driftstemp rundt 85grader?

Hvor mye bør den ryke ved kaldstart og varmstart?

Hvor mye skal den vibrere og bråke i Balticen?

 

etc...?

 

Jeg blir veldig glad for tips og eventuelle linker om temaet!!!!

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Er prisen noenlunde rett i forhold til tilbudet om dagen er det vel bare å hoppe i det :) Jeg har ingen erfaring selv med KAMD 43, men siden jeg har vurdert noen Baltic´er i det siste høres det ut som en fin kombinasjon når motoren er såpass ny.

 

Denne motororen står også i Balticer helt opp til 2003/2004. Står mye om denne VP motorserien TAMD 40/41 KAMD 42/43 her på BP som du sikkert allerede har lest.

 

Jeg har selv en Yanmar 240 HK i min og synes den går veldig fint til båten. Regner med at effekten i denne er noenlunde samme. Vibrasjon kan variere ved forskjellige turtall. Alle båter har vel noen turtallsområder hvor det vibrerer mer.. Jeg vil tro at du raskt merker om det er noe feil med gangen om du er oppmerksom. Temperatur og oljetrykk bør være helt stabilt. Sjekk motorrom! Der ser du om det er tatt vare på eller ikke. Fungerer alle bunnventiler, er det rent og pent, er det mye olje på motorblokk eller ser det ut som det lekker noe, etc.

 

Visning går fort og det er lett å glemme å sjekke eller glemme det du har sjekket. Ett råd er derfor;

Når jeg har vært på visning har jeg sjekket ALLE kriker og kroker i båten, under dørker og bak skap i alle skott, kjølsvin hele veien osv. Jeg bruker god tid (2-3 timer)tar MASSE bilder og vurderer de hjemme i sofaen eller med ekspertisehjelp. Video fanger opp mye også og kan brukes til å dokumentere lyd og eksosrøyk.

 

Turtallsområde har jeg ikke greie på for denne motoren, men det ligger service og operatørmanualer på dokumentarkivet tror jeg. Kanksje du finner noe der.

 

Lykke til!

Link to post

Takk for fint svar! En grundig sjekk av båten må til, men problemet noen ganger er at man kanskje er litt for høflig og ikke sjekker grundig nok...

 

Noen som vet om takstmenn som er kyndige som motorkontrollører i området Drammen/Tønsberg? Verksteder er vel opptatte om dagen, så det er vel vanskelig å få med en sånn fyr ut på befaring tipper jeg?

Link to post

Heisann!

 

Spør først litt om hvordan eieren behandler motoren. Det gir en pekepinne om hvor hardt liv den har levd. Gir han "bånn gass" rett etter han kommer ut av havna ville jeg vært meget skeptisk.

 

Noter deg motornummeret og sjekk ut motor hos VP. Det er endel som selger ombygde 42 maskiner som 43 (de har bygget om oljerør med et kit slik at oljen blir filtrert gjennom oljefilteret før underspylingen på stempel pluss noe annet småtteri - vips så er det en 43)

 

Dette bør du sjekke synes jeg:

1. Sjekk motor visuelt etter hvite/grønne tørkede striper etter evt kjølevannslekkasje (hvis det er benyttet volvo sin kjølevæske vil denne avsette slike "renner")

2. Er det noe søl under motoren?, peil olje, sjekk nivå på ekspansjonstank for kjølevann, sjekk nivå for kompressorolje (den skal være helt klar)?

3. Sjekk for lekkasje av diesel under fødepumpa (helt bak på babord side langt ned). Motor starter lett så den er nok ok. Er motoren tungstartet pleier det å lekke her og luft kommer inn i systemet.

4. Start opp motor og ta av oljepåfyllingslokket - kjenn med hånden om den blåser ut mye luft. Noe vil den blåse med ikke mye - du skal ikke kjenne tydelige slag som gjenkjenner gjennomslag (lekkasje i sylindere).

5. Ref punkt 4 - sjekk "åndefilteret" som sitter helt bakerst på motoren (sylindrisk filter i metall som har masse små hull) - Sjekk at dette ikke ser skittent ut. Dette skal byttes en gang i året. Hvis det renner olje ut av hullene er det enten slurvet med eller kan fortelle om et evt gjennomslag.

6. Sjekk etter lekkasje bak sjøvannspumpe. Du ser det gjerne når motoren får opp litt turtall - kjent sak at det lekker litt der og må pakkes om.

7. Prøv båten og sjekk at du får 3900 rpm - hvis den ikke er særlig lastet. Du skal også tydelig høre når kompressor slår inn. Sjekk temperatur som bør ligge på ca 85 grader under normal drift (opp til 3700 rpm). Temp vil muligens øke til 90-92 ved fullt pådrag (ikke kjør mange minuttene på fullt pådrag)

8. Når du øker turtallet og båten får opp farten - se bakover etter røyk. Litt skal den ryke, helst noe hvitt hvis kaldt i været men ikke svart eller grå. Ryker den svart kan det være dårlig med luft (tett filter) eller symptom på "syk" turbo. Den vil i beste fall være treg å få opp i turtallet den skal ha, i værste fall vil den ikke oppnå 3900 rpm (da er det noe galt)

9. Be om kvitteringer for service, sjekk for reimstøv (noe blir det alltid men skal ikke være helt svart) - viktig å følge opp riktig moment for rem til kompressor.

10. Sjekk oljetrykk under testen. (ikke under 0.9 kg på tomgang og over 4 kg på høyere turtall)

11. Avhengig av pakkboks - sjekk denne under gange for lekkasjer. Se visuelt etter kast i aksling ut fra gearet. Stå gjerne i akterkabin og kjenn etter vibrasjoner fra aksling. Peil olje på gearet.

12. Se etter lekkasje fra rorgjennomføring (under platene i bunn av skapet bak). Det er ofte lekkasje mellom flens på røret til gjennomføring og bunn på skroget. Det vil piple sakte inn langs den støpte stammen og samle seg på hver side. Dette er den typiske "merkelige lekkasjen som ingen aner hvor vannet kommer fra". Enkelt å fikse men må gjøres på land.

 

Dette var noe som kanskje hjelper deg noe på vei.

Link to post

Hjertelig tusen takk for utførlig svar og hjelp! Dette var suverent bra! Jeg tipper at andre som også skal kjøpe tilsvarende eller lignende motor bør bruke samme sjekkliste!

 

Da er jeg godt rustet til befaring av båt til lørdag. Er spennende tider nå. La ut båten igår på Finn, og 2 har vært på befaring og han ene vil kjøpe. Det kommer også en kar straks å skal se på, så satser på et raskt salg. Med påfølgende kjøp av Baltic om få dager... Kribler i magen...

Link to post
Svart (redigert)

Jeg er blitt Baltic-eier!

 

Prøvekjøring lørdag og påfølgende ny prøvekjøring igår. Skrev under kontrakte i går.

 

Motoren hadde det tilsynelatende bra. Den fikk 22.3knop selv med båten ute hele vinter og uten spyling under. Maks turtall ca 3900rpm.Kompressor slo inn son den skulle. Oljetrykk ca 2 på tomgang og 5 på WOT. Kjøling 85-92 grader avhengig av belastning. Ingen lufttrykk opp fra oljepåfyllingshullet, kun varm damp som selvsagt vil stige opp. Oljen luktet ok og ingen antydning til vann i oljen. Eneste som var at han måtte fylle på lity vann (0.75l) for nivået var litt lavt. Fikk avslag 20' til eventuell skifte av toppakning dersom det blir behov. Skal ha båten på skikkelig service tidlig i juni, så da skal verksted vurdere om/hvis noe må gjøres. Fikk ikke sjekket oljenivå på gir/kompressor men ingen lekkasjer så håper det er bra til servicen.... Motor startet umiddelbart og fikk båten raskt opp i fart.

 

Henter båten i helgen, så håper det går bra fra Hurum til Tønsberg.

 

Takk for suveren hjelp alle sammen!

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Jeg hadde to sesonger med 84-modell Baltic med 97-modell KAMD-42. Veldig fornøyd. Toppfart drøye 24 knop, marsjfart 18-20 knop. Men vi gikk desidert mest under 8 knop. Altså før hekkbølgen fikk bygge seg opp. :-)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Gratulerer! Så du noen lyse "renner" etter kjølevann? Det kan være vanskelig å se enkelte lekkasje uten å ta på hørselvern og stikke hodet ned i båten under gange. Med en gang du stopper "forsvinner" lekkasjen (tørker). Finner du ikke noe kan det like gjerne være koblinger inn på varmtvannstanken (den er jo laaangt unna og man blir fiksert på motoren) Finner du ikke noe muffens. Kjenn etter og etterstram om nøvendig alle slangeklemmer. Tørk rent og sjekk nivå. Den ene gangen jeg hadde lekkasje (det var 41 motor men ganske så lik) så var det pakningen mellom turbo og manifoil som lakk (så den først under drift ved å ligge på hodet nedi). En kompis med tilsvarende motor måtte bytte pakningen mellom manifoil og blokk på styrbord side. Enkelt å fikse selv. Bare noen tanker...

Link to post

Takk for gratulasjon! Motoren hadde ingen renner etter lekkasje, men det var veldig vanskelig å se på styrbord side da... Verksted jeg snakket med idag fortalte at 43 motoren hadde en svakhet ved at kjølevann kunnelekke ut på styrbord side og tørke opp imellom slagene... så jeg vet ikke om det dette som skjer. Verksted skal sjekke på service. Jeg skal sjekke vv-tank som du nevner!

 

Og aproposdet dunevnte pakning mellom turbo-gammel eier hadde hatt dette problemet og det ble kun observert under kraftig last. Pakningenble byttet.

 

Blir en spennendetid fremover da!

Link to post

Da har vi hatt en fantastisk fin tur fra Sætre i Hurum til Kalvetangen på Nøtterøy. Overtok båten idag av en meget pliktoppfyllende og hyggelig selger. Siden båten ikke hadde hatt service i år kjørte vi stort sett på 1500rpm og 6-7knop hjem. Vi er storfornøyde så langt! Dattera lå på solsenga hele turen og koste seg. Skal ha service på verksted om litt over en uke. Til høsten tar jeg den selv tenker jeg. Hekkebølgene var .....eh....ganske store ja i 10-13 knop. Tok bilde, men det ble litt for mange lettkledde damer på bildet så legger det ikke ut....

 

Har mange spørsmål da...om diverse...så "stay tune"- håper på fortsatt hyggelig hjelp fra der på BP!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...