eysteind Startet 3.Mars.2003 Del på Facebook Startet 3.Mars.2003 Skal til å monterer vask i båten min. Har kjøpt inn vask, krane, pumpe, slanger og nipler. Har liten plass i båten og har berre kjøpt inn ein 25 liter plastdunk. Denne har to åpningar (eit stort og eit lite. Planen var å bore hol i lokket (det store), feste på ei skroggjennomføring, tette med sikaflex og ta ein slange frå skroggjennomføringa og opp på påfyllingslokket på dekk. I den lille oppninga var planen å sette på ein nipel og ein slange som førte ned til pumpen. Hadde ikkje tenkt å bruke mykje pengar på tank, derfor valgte eg dette. Då kjem spørsmålet: Går dette ann å gjere? På den andre båten min er tanken 200liter men der trur eg det er montert lufting på tanken. Det var då eg vart litt usikker. Blir eit hel.... å lage eit tredje hol i tanken. men dersom det må vere lufting, går det vel ann å kople på eit T-rør på slangen som går opp til lokket, og at dette då igjen var kobla på avløpet på vasken? Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 3.Mars.2003 Del på Facebook Svart 3.Mars.2003 Du må ha lufting. Slangen til påfyllingsnippelen må ha en viss diameter. Setter du på et T-rør her må du finne en løsning som gjør at du kan gå ned mange dimensjoner på lufteslangen. Trenger ikke være så stor den. Luftingen bør gå så høyt som mulig. I alle felle helst over påfyllingslokket. Ellers kan du få vann ut i lufteventilen når du fyller vann på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 4.Mars.2003 Del på Facebook Svart 4.Mars.2003 Hadde en lignende løsning til dette i en Viksund 660 snekke som jeg hadde. Der var vanntanken en vanlig 25 liters dunk. I lokket på denne laget jeg et hull og ned i det stappet jeg sugeslagnen fra vannpumpen. Når tanken skulle fylles tok jeg enten hele greia på land, hadde med meg en fyllt tank eller tok slangen med meg ombord. En enkel og grei løsning! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Du må nok utvilsomt ha lufting dersom du skal kunne fylle tanken uten at det gulper luft opp gjennom påfyllingen. Du kan eksempelvis pøve med en passende plastslange innvendig i påfyllingsslangen. Utfordringen blir å få festet den slik at den stopper helt øverst i kanna.Kapasiteten på fylleslangen vil bli drastisk redusert, men det vil nok fungere. En skroggjennomføring av plast i toppen av kanna for anslutning av lufteslange bør vel også være mulig. Det enkleste er vel kanskje å ta kanna på land og fylle denne rett fra springen. Alternativt erstatte 25 literen med 2 eller 3 stk 10 liters kanner som i alle fall er mye lettere å bære. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Mars.2003 Del på Facebook Svart 5.Mars.2003 Fikk plutslig en ny ide. Hvorfor ikke lage til en passende trakt med fastmontert lufteslange. Slangen må være så lang at den rekker akkurat ned til øverst i kanna og ende øverst i trakta. Trakta lager du av en 10 ltr. plastbøtte med en høvelig skroggjennomføring i bunnen.Lufteslangen skal gå gjennom skroggjennomføringen og ned gjennom påfyllingsslangen. Du får regne litt på tverrsnittet og se hvor tykk luftingen må være i forhold til påfyllingen/ innerdia. på skroggjennomføringen i bøtta. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.Mars.2005 Del på Facebook Svart 3.Mars.2005 Jeg trenger en vanntank til båten min , helst i rustfritt, den må være profilsveiset etter baugen. Volum ca 120-150 liter. Noen som vet av firma som gjør dette og evt hva det kan koste? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.