Jump to content

Straff for å kjøre for "stor" motor

Harald11223

Recommended Posts

Hei :)

Jeg er da 15 og et halvt år ca, og kjører en trimmet 9,9 motor (15hk). Jeg lurer enkelt og greit på hva som skjer hvis jeg blir stoppet av politiet, hva straffen blir ?

Ikke at det er noe problem, har kun sett én politibåt her i distriktet forrige sesong.

takk

Egentlig er det ikke en trimmet motor lengre men en original 15 hk.

Som 9,9 hk er den nedjustert i forhold til original effekt.

Antar at du får 14 dager på brød og vann, men de har jo ingen mulighet for å måle effekten så da slipper du vel unna så lenge du ikke har råkjørt :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg vet det er en original 15 hk :) Men hvis de tar meg for å kjøre for fort, hva skjer da ? har sett og hørt at politi går ombord i båten og kjører den på maks, da er det ganske lett å se at det er for høy effekt

Det er jo ganske lett å skjønne at båten din KAN gjøre mer enn 10 knop, selv med 9,9 hk. Så hvis Politiet gidder så stopper de deg tvert. Du skal altså vente til du har fyllt 16 år. Jeg formoder du allerede har tatt båtførerprøven??

PS! Kan jeg få æresskjelle din mor eller din far for at de lar deg holde på slik? :lol:

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Jeg kan fortelle deg at 9,9 uansett merke, år, uansett går fortere enn 10 knop. Det jeg spør om er hva straffen blir hvis jeg blir tatt med 15 hester. Et enkelt og greit spørsmål.

Og forresten, hvis du ser på så å si samtlige ungdomsjoller så kjører de fortere enn 10 knop og har en trimmet motor..

om båten er stor nok så trenger den ikke gå fortere enn 10 knop, men vi snakker vel "joller" nå.

jeg får ca 18 knop på jolla mi med 8 hk 2-takt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Tipper svaret ligger rett rundt det som står under her
Om båten har 9,9 eller 15 hester spiller liten rolle og om da du mangler båtførerbevis
og ferdes over 10 knop ..det er grunnlag nok for politiet for å ta deg

Bøtesatser for manglende båtførerbevis

bilde

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Selvfølgelig spiller båtførerbevis en rolle, er jo 10 knops grense på det også. eneste som endrer seg er hk. Det at "alle 9,9er går over 10 knop" stemmer jo langt i fra. kommer ann på båten det, prøv å få en sjekte på 8 meter over 10 knop med 9,9, det skjønner jo du også at ikke går. og selv om du kan kjøre 9,9 betyr ikke det at du MÅ gjøre det. med din båt har du ikke lov til å ha større motor enn at den går under 10 knop. Altså du har ikke lov til å kjøre din båt med 9,9 heller, uansett om den er oppjustert eller ikke. Du har kanskje ikke lov til å ha mer enn 5 hk på den båten, så lenge mer kan gi en toppfart på over 10 knop.

Kjipe regler, men slik er det. Om du tar risken er opp til deg og dine foreldre. men om du oppfører deg fint på sjøen og tar hensyn til andre er nok sansyneligheten for at du blir stoppet ganske lav.

Straffen du får er som regel en bot, og en enda større hvis du blir tatt igjen. utsettelse av båtførerbevis kan du også få. Som sakt, tror hvis du kjører pent og holder fartsgrenser og andre regler og oppfører deg fint på sjøen tror jeg ikke du blir stoppet. Kommer du i 20 knop i 5 knops sona derimot, da sliter du og kan få bot for å ha for stor motor, ha båt som går fortere enn 10 knop, ikke ha båtførerbevis og brudd av fartsregler.

Min yngste sønn var ute og kjørte en Grand rib med 20 hk i fjor sommer da var han 15 år. Kystvakta og politi kom med 2 store ribber innerst i gjestehavna i Kragerø med den 340 jolla mellom seg. Onkel ga meg 1500 kr i bot og han sa at junior også skulle hatt tilsvarende bot men onkel mente det var mitt ansvar som eier av jolla.

Jeg argumenterte med at den jolla med fjernkontroll og styrekonsoll samt bred og stødig jolle er mye mindre farlig en en 300 jolle med 9,9/15 og rorkult hvor man sitter på en bruskasse, det var onkel helt enig i men de måtte forholde seg til regelverket og ikke hva som var fornuftig sa han.

Uken etter gikk gutta i fella igjen mellom pollen og gjestehavna i Arendal. Da var de oppe i 20 kn i 5 kn område (det var storebror på 18 som kjørte da) det ble enda en bot på 1500 for fartsovertredelse.

Ikke krav om båtførerbevis når man er over 16 og motor ikke er større en 25 hk.

Ingen prikker eller utsettelser av noe slag så lenge bøtene betales når de skal.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ungdommen her oppe er "heldige". Minimal sjanse for noen kontroll her. Flytt hit, ingen problem med nattemørke heller :wink:

Min yngste sønn var ute og kjørte en Grand rib med 20 hk i fjor sommer da var han 15 år. Kystvakta og politi kom med 2 store ribber innerst i gjestehavna i Kragerø med den 340 jolla mellom seg. Onkel ga meg 1500 kr i bot og han sa at junior også skulle hatt tilsvarende bot men onkel mente det var mitt ansvar som eier av jolla. Jeg argumenterte med at den jolla med fjernkontroll og styrekonsoll samt bred og stødig jolle er mye mindre farlig en en 300 jolle med 9,9/15 og rorkult hvor man sitter på en bruskasse, det var onkel helt enig i men de måtte forholde seg til regelverket og ikke hva som var fornuftig sa han. Uken etter gikk gutta i fella igjen mellom pollen og gjestehavna i Arendal. Da var de oppe i 20 kn i 5 kn område (det var storebror på 18 som kjørte da) det ble enda en bot på 1500 for fartsovertredelse. Ikke krav om båtførerbevis når man er over 16 og motor ikke er større en 25 hk. Ingen prikker eller utsettelser av noe slag så lenge bøtene betales når de skal. (iPad)

OK, jeg har ikke fått med meg dette med 25 hk jeg. Så har jeg lært noe i dag også. Men hvorfor syns du det er greit at din (da) 15 år gamle sønn kjører en lynrask båt med 20 hk? Jeg syns ikke det.

Hmm, ser at det ikke er noen fartsgrense uten bårførerbeviset likevell, kun 8 meter og 25hk. så der tok jeg feil. Ganske sikker på at vi lærte noe annet på båtførerkurs men det var tydeligvis feil. men i denne saken har jo ikke det noe å si da personen er under 16.

Selvfølgelig spiller båtførerbevis en rolle, er jo 10 knops grense på det også. eneste som endrer seg er hk. Det at "alle 9,9er går over 10 knop" stemmer jo langt i fra. kommer ann på båten det, prøv å få en sjekte på 8 meter over 10 knop med 9,9, det skjønner jo du også at ikke går. og selv om du kan kjøre 9,9 betyr ikke det at du MÅ gjøre det. med din båt har du ikke lov til å ha større motor enn at den går under 10 knop. Altså du har ikke lov til å kjøre din båt med 9,9 heller, uansett om den er oppjustert eller ikke. Du har kanskje ikke lov til å ha mer enn 5 hk på den båten, så lenge mer kan gi en toppfart på over 10 knop.

Beklager, det er ikke meningen å kverulere. Men kravet til båtførerbevis utløses dersom båten er over 8 meter eller har mer enn 25hk. Hvor fort båten går har ingen betydning. Det vil si at det ikke er krav til båtførerbevis i en jolle med 15hk, selv om den gjør mer enn 10knop.

Du har helt rett i at han ikke kan kjøre båter som går over 10knop, men det er på grunn av at han er for ung, ikke på grunn av manglende båtførerbevis.

http://www.lovdata.no/nyhet/forside/20100624-soketips.html

Guest Kaptein Fredrik

Skal også sies at jeg kjørte hadde en 10 fot'er med 15 hk i to år. Jeg tok båtførerprøven når jeg ble 14 og kjørte lovlig i to uker etter at jeg ble 16 år. Den ble så solgt etter det. Jeg ble aldri stoppet, selv om det var nære på, noen få ganger. Oppsynsmannen prøvde også å ta oss for fartsovertredelse(måtte kjøre halvannen time i 5 knop for å få kunne gi full gass. Det sier seg jo selv at båten blir ikke kjørt i 5 knop, når den er bygd for å gå raskere og det er tenåringer i båten). Han hadde dessverre ikke mere enn en gammel stålbåt som gikk i maks 5 knop å rutte med.

Artig med fart, men det er ikke verdt 5000 kr i bot ihvertfall. Hvis du absolutt vil leke med båten så monter en turtallssperre med fjernkontroll eller noe slikt som mopeder har :thumbsup:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

OK, jeg har ikke fått med meg dette med 25 hk jeg. Så har jeg lært noe i dag også. Men hvorfor syns du det er greit at din (da) 15 år gamle sønn kjører en lynrask båt med 20 hk? Jeg syns ikke det.

Skjønner skepsisen til 20 hk og 15 år.

Forklaringen er at junior har kjørt båt siden han var 8 år. Han håndterer vår Bavaria 37 med 2x300 hk og legger til med stor sikkerhet, han er dreven og trygg sjåfør.

Den Grand Gold Line 340 som vi nå har 20 hk på gjør ca 22 kn. En whit 10 som han startet med som 8-9 åring gjorde nærmere 25 kn og er mye mindre stødig og trygg båt.( du skriver lynrask) det er litt av kjernen i problemet, den er langt fra lynrask men har vel en hastighet som ligger +- som de fleste joller med 9,9 da den veier nesten det dobbelte noe som gjør at den er mye bredere og stødigere en de fleste joller med 9,9 og rorkult.

Klart jeg kunne satt på 9,9 hk når jeg kjøpte ribben ny i fjor men siden det var ett år til han kjører lovelig og hans bror er mye med som har lov å kjøre så valgte jeg å slippe ett motorbytte i år.

Et siste argument er at vi har båtel liggende slik at vi stort sett er på tur i Strømstad området og svenskekysten. I Sverige er det ikke regler på dette derfor har jeg ikke hatt problemer med at han kjører og det var vel derfor jeg glemte hele greia når vi i ferien tok turen over fra Svenskekysten til sørlandet.

Jeg argumenterte med at den jolla med fjernkontroll og styrekonsoll samt bred og stødig jolle er mye mindre farlig en en 300 jolle med 9,9/15 og rorkult hvor man sitter på en bruskasse,

Rib og gummibåt er forsåvidt kanskje ikke det værste å bli påkjørt av, såsant den er ordentlig oppblåst, men sånn ellers - hvis jeg absolutt skal påkjøres av noen som ikke er skikket til å kjøre jolla si - så foretrekker jeg faktisk at den er så liten og ustødig som mulig :o)

Eller sagt på en annen måte: farlig for hvem?

Rib og gummibåt er forsåvidt kanskje ikke det værste å bli påkjørt av, såsant den er ordentlig oppblåst, men sånn ellers - hvis jeg absolutt skal påkjøres av noen som ikke er skikket til å kjøre jolla si - så foretrekker jeg faktisk at den er så liten og ustødig som mulig :o)

Eller sagt på en annen måte: farlig for hvem?

Ja, må vel inrømme at sikkerheten til mine barn står i høysete og derfor bruker jeg mye penger på utstyr som jeg mener er så sikkert og fornuftig som mulig.

De fleste som kjører på andre er vel eldre med store båter med for store motorer ( hverfal der de store skadene på folk og utstyr oppstår). Eller som han i Son for en uke siden som ble overrasket over at det dukket opp en seilbåt i tåka som han ikke hadde sett på GPS, han lå i 30-40 Kn med 15 meter sikt.

Klart at dummskap finnes i alle aldere, gode holdninger og opplæring/sjøvett er viktig uansett alder og størelse på fartøy.

Ja, må vel inrømme at sikkerheten til mine barn står i høysete og derfor bruker jeg mye penger på utstyr som jeg mener er så sikkert og fornuftig som mulig.

La meg bare først si at disse reglene gjerne må brytes litt i ny og ne for min del. Og det er vel egentlig heller ikke noe mindre sympatisk enn å kjøre rundt i en diger SUV av sikkerhetsårsaker å tenke slik, men har du sjekka ut hvordan forsikringsselskapet stiller seg i denne sammenhengen? Formålet med disse reglene er å unngå ulykker og bedre sikkerheten på sjøen, for alle. Man kan jo utmerket godt komme unna en ulykke selv, uten at nødvendigvis alt og alle er like heldige, og så har vi noe som heter forsikringsregress osv....

Den båten i Son, ble den taua inn av Redningstjenesten med et digert høl der baugen skulle vært? 150 hk Mercury mener jeg? I så fall, fy f**n for en idiot!!! Jeg trodde han var gått i berget, men så har han altså måkt inn i en annen båt? Håper på ubetinget fengsel. Helt vilt....

http://touch.oblad.no/nyheter/batforer-skadet-etter-sammenstot-med-seilbat-1.7880311

http://touch.oblad.no/nyheter/batforer-skadet-etter-sammenstot-med-seilbat-1.7880311

La meg bare først si at disse reglene gjerne må brytes litt i ny og ne for min del. Og det er vel egentlig heller ikke noe mindre sympatisk enn å kjøre rundt i en diger SUV av sikkerhetsårsaker å tenke slik, men har du sjekka ut hvordan forsikringsselskapet stiller seg i denne sammenhengen? Formålet med disse reglene er å unngå ulykker og bedre sikkerheten på sjøen, for alle. Man kan jo utmerket godt komme unna en ulykke selv, uten at nødvendigvis alt og alle er like heldige, og så har vi noe som heter forsikringsregress osv....

Som jeg innledningsvis skrev så oppholder vi oss stort sett på svenskekysten hvor svensk regelverk gjelder og da gjorde vi ikke noe ulovelig. Hadde jeg stort sett vært i norge så hadde jeg selvsagt kjøpt en 9,9 på jolla i fjor og byttet til 20 hk i år. Men det var kun en uke i ferien på sørlandet i fjor og da glemte jeg at han ikke hadde lov å kjøre den der desverre og det fikk jeg også bot for og kjøringen ble stoppet til vi var tilbake i sverige. Helt enig i at vi har et lovverk for at det skal følges.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...