Jump to content

Valg av motor til 23 fots seilbåt: Mercury eller Tohatsu


cheetah

Recommended Posts

Vurderer å skaffe ny utenbords motor til min 79 mod 23 fots Westkapp 23 og Valget er mellom 2 motorer som er beregnet til seilbåt. Den ene er Tohatsu Sailpower på 6hk til 15500kr og den andre er en Mercury 5 Sailmaster på 5hk til rundt 10500kr. Med remote til Tohatsu motoren så koster det rundt 3000kr ekstra mens med mercury motoren blir det ca 10000kr ekstra.. Men er det nødvendig med Remote eller går det an å ordne til noe selv? Hvilket av de 2 motorene bør jeg velge?

Link to post

Du kjøper da voldsomt til dyr motor i forhold til båten i så fall. En fordel med 2-sylindret motor, men dessverre leveres ikke nye 4-taktere som 2-sylindret før ca 10 hk, og det trenger du ikke. Du trenger heller ikke fjernkontroll hvis du når motoren samtidig som du klarer å holde i rorkulten, men så vidt jeg husker fra ungdomstidens seilturer med Westkapp har du vel et ganske langt akterdekk å strekke deg over? Du får vurdere selv. Et rimelig alternativ, og kanskje bedre, er hvis du finner en langstammet 4-6 hk 2-sylindret 2-takter som er pent brukt. De går stillere og med mye mindre vibrasjoner enn en 1-sylindret 4-taktsmotor.



Rettelse: Du har vel allerede en 2-sylindret 2-takter du? Ser på bildene dine. Hvis det bare er at den "hopper" når du gir gass i revers så er det en sperre som ikke går i inngrep. Hvis motoren ellers går bra så få heller dette fikset da. Og bytt impeller til vannpumpa hvis du ikke har gjort det. Enkelt, og gir motoren en mulighet til å leve en stund til...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Mener at Tohatsu sailpower kom ganske dårlig ut i en test, men den vanlige 4/5/6 hesteren ( samme motor, kun ulik forgasser) har kommet godt ut i andre. Mener også at innmaten i Mercuryen er Tohatsu. Har selv en 5 HK Tohatsu og har bare gode ting å si om den, med unntak av at den er ensylindret, og derfor bråker / rister mer enn min 30 HK motor. Forøvrig bruker den så lite bensin at jeg har lurt på om den hoster bensinen tilbake på tanken noen ganger...

Link to post

Den motoren jeg har nå er en 2 takter motor ja og har funnet ut hvorfor den ikke går i lås. Er 2 kroker som skal over en pinne og låses når man holder der med fingeren men ikke av seg selv så virker som det er ei fjær eller noe som er dårlig der..

Han jeg kjøpte båten av mente at motoren var en 6hk mercury motor bare med et annet deksel. Står 4hk Tohatsu på dekselet.. Tenkte at det kanskje var en god investering i en motor som er beregnet for seilbåt med rett propell osv.. Er langt å strekke seg over mot motoren ja men kan kanskje ordnes med en forlengelse av gass armen til motoren eller noe?

Link to post

Den motoren jeg har nå er en 2 takter motor ja og har funnet ut hvorfor den ikke går i lås. Er 2 kroker som skal over en pinne og låses når man holder der med fingeren men ikke av seg selv så virker som det er ei fjær eller noe som er dårlig der..

Han jeg kjøpte båten av mente at motoren var en 6hk mercury motor bare med et annet deksel. Står 4hk Tohatsu på dekselet.. Tenkte at det kanskje var en god investering i en motor som er beregnet for seilbåt med rett propell osv.. Er langt å strekke seg over mot motoren ja men kan kanskje ordnes med en forlengelse av gass armen til motoren eller noe?

 

Dette tror jeg nesten du må ffinne ut av selv.......

Link to post

Hei. Vi hadde en Tohatsu Sail Power på vår Maxi 68. Den fungerte utmerket for oss. Veldig greit at den har lang stamme. Motoren ble stort sett kun brukt for å komme ut i "åpent farvann", og fungerte godt til dette. Ellers er det lommeboken og smak og behag som avgjør. La merke til at det skilte noen båtkroner på forslagene dine... ;-)

Link to post
Guest Avmønstret#

Om pengene ikke er til hinder så er det greit å kjøpe ferdige greier for å fjernstyre gass og gear, styring har du jo fra før. Selv laget jeg noe rælamekk vha strips og diverse som holdt i alle år på en 5hk Mariner og var koblet på et hønngammalt teleflex gear/gass håndtak. Eneste jeg måtte gjøre inni motoren var å forsterke returfjæra på forgasseren litt. Om jeg ikke husker feil så var løsningen gummistrikk :-)

Link to post

Det er en liten prisforskjell fra 5 til 6 hk. Sailproen har ekstra lang stamme, og dynamo (det blir jo litt tillegg) og så slår det vel inn at dette er en spesialmotor, og produseres i mindre kvanta.

Vil jeg tro...

 

Ja har den dynamo og ekstra lang stamme er den genial til en liten seilbåt. Da har du strøm til lanterner, innelys og en billig plotter ombord. Med en god lader ombord i tillegg så er det komplett.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
  • 4 år senere...
På svai skrev On 14. mai 2013 at 17.25:

Hei. Vi hadde en Tohatsu Sail Power på vår Maxi 68. Den fungerte utmerket for oss. Veldig greit at den har lang stamme. Motoren ble stort sett kun brukt for å komme ut i "åpent farvann", og fungerte godt til dette. Ellers er det lommeboken og smak og behag som avgjør. La merke til at det skilte noen båtkroner på forslagene dine... ;-)

Jeg vurderer å kjøpe ny motor til min Maxi 68 som jeg bruker som dagseiler, ikke som feriebåt. Tohatsu 6hk ser ut som et greit alternativ, og jeg trenger ikke lademuligheten da jeg har solcelleanlegg. Spesialmotoren for seilbåter er sikkert optimalt, men jeg synes prisforskjellen er drøy. Noen som har innspill som bør vurderes før jeg velger en vanlig langstammet 6 hk?

 

Link to post

Bare vit at det er meget stor forskjell på en standard motor og en seilbåt/ arbeidsbåt motor.

Det er ikke evnen til å lage strøm men evnen til å skyve og ikke minst å stoppe seilbåten din som utgjør den store forskjellen.

 

En standard motor er bygget for å jobbe i plan.

En arbeidsmotor er bygget skyve noe stort i lav hastighet

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...