Jump to content

jeg har feilkode på tankmåleren til en Vp D3 og trenger info

Moyja

Recommended Posts

Jeg har en aktiv feilkode på tankmåleren til en Vp D3 med EVC-B. Koden er MID 140 FMI 3 Spenning for høy eller kortsluttning til pluss :sad:

Problemet er at jeg ikke kan finne noen feil med dette. Måleren er ny.

Er det noen med STOR kunskap på EVC-B her som kan komme med hete tips på hva som kan være problemet med dette ,, feil på EVC boks ? :nonod::cryin:

evt er det noen som sitter på strømskjma for kablingen ?

Feilkodene følger vanlig SAE standard, og utover å fortelle deg det du allerede vet, at MID 140 står for instrumentpanelet, og at FMI 3 betyr at spenningen er høyere enn det som er forventet, er det lite å få hjulpet til med over nett.

Det er mulig at man kan få ut mer informasjon om feilen hos en forhandler som besitter diagnoseverktøy, men jeg ville nesten tippe at feilen sitter i instrumentpanelet, men det kan også være feil på signalet fra selve tankmåleren i tanken som gjør at det blir galt.

Det at måleren er ny er mest sannsynlig årsaken. Har du koblet jording på giveren? Hvis dette er likt som på D4 med EVC-B så går ledningene ut fra et 29 polet stikk på PCU i motorrommet. Der går en grønn og svart til giveren fra kontakt nummer 8 sammen med en svart jording fra kontakt nummer 11. Sjekk med et voltmeter at du har null volt på jordingstilkoblingen på giveren.

Vist ikkje eg husker heilt feil så må giveren kalibreres. Eller er det på EVC-C ..hmm. for det er kalibrering der du må fortelle hvor max og min er. og noen må du fortelle hvor minimum, 1/4 1/2 3/4 og full tank med å ohme sensoren og trykke på "hjulet" for å bekrefte kalibreringen. men husker ikkje hvordan dette var. EVC - B har vell bare pil opp, pil ned. pil venstre og pil høgre på knappe panelet?

Har også hørt at giveren ikkje skal jordes? men vist den var jordet fra før av så har det vell funka tideligere. så rekner med det er kalibrering prosess.

Hvilken D3 er det ? D3-160 (og vilken bokstaver står bak)

Mvh Tom Erik

bilde

Define 0% fuel level (default D3: 3-180 ohm, Gas: 240-
30 ohm). Note that the Fuel level sender must be set in
its 0% position at key-on.

Redigert av Joda3300 (see edit history)

Evc Modulen har 6 Kontakter, i repmanualen er det tegnet 5 stk kontakter. :confused::confused:

1 Brun / Switches

2 Blå / C2

3 Orange / sensors

4 Lyserød / C3

5 Gul / multilink

6 Grå / Engine

No: 3 orange står ikke omtalt noen plass i verkstedhåndboken noen som vet om Tankmåleren skal inn på denne eller no: 5 Gul/multilink.

Eller er det noen som vet hva denne skal brukes til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...