Bonus Startet 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2013 Eksperimenterer litt med radio og TV signaler om dagen. Prøver ut både den nye rundtvirkende Glomex 9112/12, samt den retningsbestemte Glomex 9130. Har koblet dette opp med splitter og DAB adapter, og får temmelig gode signaler, både for TV og Radio (DAB). Har en Grundig TV med CAM modul for RiksTV kortet. Et spørsmål? Etter å ha kjørt et autosøk på TV'en kommer de ulike TV kanalene vi mottar, med veldig forskjellig kvalitet. Jeg registrerer at kvaliteten avhenger av senderen som Autosøket har valgt for den enkelte TV kanal. Gjorde noen forsøk i ettermiddag i hjemmehavna (Mossesundet). Da kom kanal 24 (Buskerud, Telemark, Vestfold) inn med perfekt kvalitet. Autosøket hadde valgt denne kanalen (senderen) for typisk TV3, Viasat, og noen flere TV kanaler. Disse kom i perfekt kvalitet uten noe støy. Men, Autosøket hadde valgt andre kanaler (sendere) for NRK of TV2, og muligens noen til, og disse kom da i veldig dårlig kvalitet. Så, spørsmålet mitt er, hvorfor velges ikke beste kanal (sender) for alle TV kanaler? Sender ikke alle stasjoner NRK og TV2? Og, er det mulig å tvangskjøre et søk med en kanal? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 (redigert) Jeg vet ikke om du kan tvangskjøre selve søket, men alle jeg har vært borte i tidligere har mulighet for å velge kanal/frekvens - sånn sett bør du kunne overstyre. At noen kanaler faller bedre ut enn andre fra samme sender kan ha å gjøre med at de sender på ulike frekvenser. Ulike frekvenser har ulike bølgelengder, ergo kan det variere noe hvor godt de kommer frem i "ulendt terreng". Forstyrrelse på veien kan også slå ulikt ut på ulike frekvenser. Dette kan påvirke hvilken sender som velges. Flere kanaler deler samme frekvens,. Hos meg er f.eks. alle Nrk-kanalene på samme frekvens, de kommer inn uten problemer. TV2 fra samme sender klarer jeg (nesten) aldri, ei heller de andre TV2 deler frekvens med. Fra RiksTV sine hjelpesider finner jeg bl.a. (i og for seg det samme jeg skrev lenger opp): "Alle mottakere kan gjøre både automatisk og manuelt kanalsøk via mottakerens meny. Opplysninger om frekvenser finnes på dekningskartet." Da bør dekningskartet (antakelig) også gi deg svar på spørsmålet om alle stasjoner sender TV2 og NRK. Redigert 14.Mai.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 På grunn av regionsvalget ditt. Du må velge den regionen den sterkeste senderen tilhører hvis du har sendere fra ulike regioner. Dvs at du må ha frekvensoversikt fra de ulike mastene for å identifisere de. Når du har funnet sterkeste sender så velger du riktig region ut fra det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Ved Autosøk på min TV motaker for jeg spørsmål om jeg vil velge Buskerud/Vestfold eller Østfold som hovedsender, men alle kanaler blir lagret. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Har akkurat det samme problemet. Enkelte steder får jeg inn tv2-kanalene, men ikke nrk. Ringte til Rikstv og de bekreftet at dette kan ha med at tv2 og nrk sender på ulike frekvenser som ikke i like stor grad lar seg påvirke av hindringer mellom sender og mottaker. Fikk tips om å prøve manuelt kanalsøk på nrk (kanal 52) for om mulig ta inn nrk fra en annen sender enn den tuneren velger ved automatisk søk. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Finnes det en oversikt som viser hvilke TV kanaler som sendes på hvilke kanaler fra hvilke sendere? Jeg vet at du kan gå inn på dekningskartet og få fram hvilke kanaler de sender ved å holde pekeren over aktuell sender, men jeg kunne også tenkt meg å vite om kanalene som den aktuelle senderen formidler, omfatter aktuelle TV kanaler for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Her er en oversikt for Oslo og Oslofjorden jeg nylig laget meg: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Ved Autosøk på min TV motaker for jeg spørsmål om jeg vil velge Buskerud/Vestfold eller Østfold som hovedsender, men alle kanaler blir lagret. Men da må du huske å flytte de kanalene med sterkest signal til favorittliste slik at du ikke prøver å se på en kanal fra en svakere sender. Tror forresten det er en oversikt på google maps over de ulike antennene til riks-tv. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 (redigert) Suverent Lars, takk skal du ha! Akkurat hva jeg var ute etter Da ser jeg at det er 'MUX-4 jeg får inn her jeg ligger i hjemmehavnen, og, da jeg vet jeg ser dette på Kanal 24, så er det enten Tønsberg eller Skien senderen jeg tar inn. Da er jeg et godt skritt videre i å forstå hva jeg driver med Og når jeg ikke får inn NRK (MUX-1) på kanal 60 samt TV2 (MUX-2) på kanal 34 (begge på samme sender som jeg ser MUX-4 kanalene) like bra som MUX-4 kanalene, så skyldes det antagelig at dette er andre frekvenser som fysisk kommer dårligere fram til meg enn MUX-4 frekvensene fra samme sender. Og når jeg studerer videre, så ser jeg at mitt 'MUX-4' innhold på kanal 24 sendes på 498MHz, mens NRK innhold vil da bli sendt på kanal 60 på samme sender, hvilket vil si 786MHz. Den vesentlig lavere (MUX-4 innhold) frekvensen når da meg med mye bedre kvalitet enn den høye (MUX-1 innhold) frekvensen. Hvilket er forståelig. Jøss, jeg lærer noe her Redigert 15.Mai.2013 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.