Arvor 20 Fish Startet 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2013 Jeg har givere, og instriumenter fra wema, som antagligvis har stått i båten siden den var ny i 1991. Nå har ene giveren på dieseltank 1 av 2 sluttet å gi signal til instrumentet, som består av lysdioder.(et par dioder som ikke lyser på instrumenetet, men når jeg skifter om instrumenetet fra tank 2 - lsyer alle diodene. Så instrumentet er ok.) Tenkte å bytte ut diode-instrumenter som septik, vann og dieseltanker til "analoge" instrumenter. Det er en slags "multi-kabel" fra giverne med en plugg som plugges inn i instrumentet. Noen som vet om det finnes en overgang til nyere instrumenter fra wema? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Hva slags tilkoblinger er det på de nye instrumentene? Hvis det er standard flatstiftkoblinger er det jo bare å kutte pluggen og koble ledningene på riktig. Finner sikkert koblingsskjema på nettet.... kanskje tilogmed her i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Arvor 20 Fish Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 På nye instrumenter er det 1 ledning til giver. På de gamle er det multiplugg, og det er 8-10 punkter inni koblingene. Skal se om jeg får tatt et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Når kom de nye instrumentene? Jeg har et instrument med tre lysdioder, grønnt (tom tank), orange (halvfull) og rød (full tank). Kommer ikke til på baksiden av instrumentet for å sjekke kontakt. Fra giveren er det en kontakt med 3 punkter. Mistenker at denne er koplet feil da instrumentet viser grønn og orange ved tom tankt. Det grønne lyset lyser hele tiden, også når jeg trekker ut kontakten. Hever jeg flottøren slukker det orange lyset, og hever jeg den helt opp, tennes det røde lyset på instrumentet. (Forøvrig står dette beskrevet i denne https://baatplassen.no/i/topic/100358-wema-nivaamaaler-for-tank-vannholding-viser-feil/ tråden.) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 (redigert) 'Moderna' Wema givare består av en rad seriekopplade motstånd som sitter på ett smalt kretskort i givar-röret. Mellan varje motstånd sitter ett Reed-element dvs en elektrisk brytare i ett glasrör som sluter vid påverkan av en magnet. Flottören innehåller en magnet. Dvs när flottören passerar så kopplar den in en 'lämplig' andel av motstånden till instrumentet. Givar motståndet skall variera mellan ett lågt motstånd ofta vid tom tank och ett högre värde vanligen vid full tank. Ofta är det 0 - 180 ohm i europeiska system och lite högre i amerikanska system. Skall givaren driva två mätare så får den anpassas till halva motståndet. Med denna typ av givare så behövs det bara en vanlig två-ledare mellan instrument och givare. Redigert 15.Mai.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Takk. Er det mulig å koble fra instrumentet fra utsiden, eller må man ha tilgang til baksiden hvor disse er montert? Jeg har disse: Vet ikke hvorfor 3 ledere er benyttet, jeg antar jeg får bare prøve og feile. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Wema instrumenten brukar vara monterade med en flänsmutter som är gängad på instrumenthuset så det blir ju svårt att lossa den utan att komma åt på baksidan. Den givaren Du har är nog bara ansluten till lysdioderna och har då inte den erforderliga motstånds-uppsättningen. Så Du måste nog byta både instrument och givare plus att kabeln inte är anpassad till det 'modernare' mätkonceptet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Ebonita. Takker for oppklarende info. Jeg må nok bytte septik, vann og dieselgivere til nye instrumenter. Får bli et vinterprosjekt:) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Hmm. Er ikke alle wema giverne satt opp med variabel motstand? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.