Jump to content

Gammelt wema instrument

Arvor 20 Fish

Recommended Posts

Jeg har givere, og instriumenter fra wema, som antagligvis har stått i båten siden den var ny i 1991. Nå har ene giveren på dieseltank 1 av 2 sluttet å gi signal til instrumentet, som består av lysdioder.(et par dioder som ikke lyser på instrumenetet, men når jeg skifter om instrumenetet fra tank 2 - lsyer alle diodene. Så instrumentet er ok.)

Tenkte å bytte ut diode-instrumenter som septik, vann og dieseltanker til "analoge" instrumenter.

Det er en slags "multi-kabel" fra giverne med en plugg som plugges inn i instrumentet. Noen som vet om det finnes en overgang til nyere instrumenter fra wema?

Hva slags tilkoblinger er det på de nye instrumentene? Hvis det er standard flatstiftkoblinger er det jo bare å kutte pluggen og koble ledningene på riktig. Finner sikkert koblingsskjema på nettet.... kanskje tilogmed her i dokumentarkivet.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Når kom de nye instrumentene? Jeg har et instrument med tre lysdioder, grønnt (tom tank), orange (halvfull) og rød (full tank). Kommer ikke til på baksiden av instrumentet for å sjekke kontakt. Fra giveren er det en kontakt med 3 punkter. Mistenker at denne er koplet feil da instrumentet viser grønn og orange ved tom tankt. Det grønne lyset lyser hele tiden, også når jeg trekker ut kontakten. Hever jeg flottøren slukker det orange lyset, og hever jeg den helt opp, tennes det røde lyset på instrumentet. (Forøvrig står dette beskrevet i denne https://baatplassen.no/i/topic/100358-wema-nivaamaaler-for-tank-vannholding-viser-feil/ tråden.)

'Moderna' Wema givare består av en rad seriekopplade motstånd som sitter på ett smalt kretskort i givar-röret. Mellan varje motstånd sitter ett Reed-element dvs en elektrisk brytare i ett glasrör som sluter vid påverkan av en magnet. Flottören innehåller en magnet.

Dvs när flottören passerar så kopplar den in en 'lämplig' andel av motstånden till instrumentet.

45_ohm_x_2.jpg

Givar motståndet skall variera mellan ett lågt motstånd ofta vid tom tank och ett högre värde vanligen vid full tank. Ofta är det 0 - 180 ohm i europeiska system och lite högre i amerikanska system. Skall givaren driva två mätare så får den anpassas till halva motståndet.

Med denna typ av givare så behövs det bara en vanlig två-ledare mellan instrument och givare.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Wema instrumenten brukar vara monterade med en flänsmutter som är gängad på instrumenthuset så det blir ju svårt att lossa den utan att komma åt på baksidan.

Den givaren Du har är nog bara ansluten till lysdioderna och har då inte den erforderliga motstånds-uppsättningen. Så Du måste nog byta både instrument och givare plus att kabeln inte är anpassad till det 'modernare' mätkonceptet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...