Jump to content

99 mod Bavaria 34, slark i rorlager - må/bør det byttes?

bjoris

Recommended Posts

En båt i havna står på land og eier lurer på om slarken i rorlageret er akseptabel!

Det passer dårlig å måtte til å bytte nå så målet er å finne ut om dette kan utsettes eller om det er noe en MÅ gjøre nå, båten skal ikke på noe havseilas i år, men må tåle en stivkuling her på vestlandet selvsagt:)

Her er en rask video som viser slarken. Lurer også på om den nylondelen vi ser er del av lageret, antakelig ikke? Ellers er jo hele lageret løst og det vil jeg tro at ikke er fornuftig å seile med. Slarken begrenses av denne nylondelen som stopper mot glassfiberen, jeg hadde ventet at denne stod fast og at det var slark i mellom nylondelen og rorstammen, men så har jeg heller ikke peiling på dette

Eier kontakter Lunde Baat i dag, men greit å ha litt peiling selv også så derfor søker vi råd her. Det er en 99 mod Bav 34.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Ta en tur rundt i havna og rist litt i rora på de Bavariaene som ligger der. Du vil finne tilsvarende slark i nesten nye båter. Rist litt i rorene på andre merker også...

En kjenning av meg har samme slark i sin 42, og har seilt med den i flere år. Ingenting å bry seg om sier han, men han synes klappringen er irriterende.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
  • 2 uker senere...

Takk for svar, eieren fant også et tips på Lunde sine sider, men fikk ikke til å stramme noe mer slik de beskriver der, men kanskje løsningen er å legge på en skive til som blir nevnt på forumet.

Er også litt usikker på om nedre lager er løst, Bergen! Hvordan finner en ut det, sende videoen til Lunde kanskje...

Vel, båten er tilbake på sjøen og slarken er neppe større enn at det går ann å seile med det et år og tre, men bør nok stå på "to do" listen. Sjekket en B36 som stod på land, det er slark der også, men ikke så mye. B34 og B36 har ikke identisk system for roret, B34 har denne foringen som legger seg inntil en fordypning i skroget, mens B36 hadde ikke denne løsningen. Jeg hadde sett for meg at denne foringen ikke skulle bevege seg så kanskje vi får sjekke litt mer opp i det.

Vel, takk for tips og videoen var jo grei selv om iallefall jeg må ha mer info ang ett evt bytte...

Når det gjelder å se på andre båter er det litt vanskelig for noen har ikke slark i det hele tatt og andre har ganske mye...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Har en Bavaria 37, det er slakke der å. Har ingen planer om å utbedre roret med det første.

Slakken på roret mitt merkes sjelden på fjordseilas. Var på Shetland i fjor, da var det en del sjø og slakken ble tydligere. Tar gjerne flere turer til shetland med det samme roret.

Når jeg synes det er på tide å skifte lager, blir deler bestillt direkte fra Jefa i

Danmark http://www.jefa.com/rudder.htm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...