Fusebox Startet 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2013 (redigert) Har hatt VSR før, og installerer nå DVSR laderelèet, men en liten ting plager meg litt : Jeg har en forbruksbank (Haze GEL) på ca. 500Ah, og startbank på 150Ah (Optima Yellowtop). Optima batteriene er som kjent veldig kraftige batterier, som kan levere MYE strøm. BEP relèet tåler max 125A. Hva skjer om forbruksbanken er tom og startbanken er toppladet når relèet slår inn ? Vil ikke forbruksbanken suge til seg det den klarer ? Med villige Optima batterier som gjerne leverer ca. 2000Amp CCA og sultne forbruksbatterier, vil jeg tro at strømmen gjennom relèet fort kan overstige 125A ? Jeg har koblet en 16 mm2 ledning over relèet, totallengde ca. 1 meter. Ifølge den vedlagte tabellen til BEP vil tapet ligge på ca. 3-4% over ledningen ved 3 meter totallengde. Hva skjer da ? Hvor mye strøm kan et batteri ta imot ? Gylling mente at Haze GEL greier lading ved "1C", hvilket blir ca. 500A i mitt tilfelle. Noen som vet, eller har testet ? Redigert 16.Mai.2013 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kruse Knallkul 3 Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Det tryggeste her vil nok være å velge forbruksbanken som primærbank, altså koble dynamoen direkte til forbruksbanken i stedet for til startbatteriet. Da er det kun den begrensede mengden strøm som trengs for å topplade startbatteriet som behøver å gå veien gjennom releet... Sitér dette innlegget Link to post
Skiboy Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Vil det da være en fare for at start batteri aldri blir laddet? Man kjører bare korte turer og forbruksbatteriet rekker aldri å bli toppladet slik at den slår over til start. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Etter min erfaring er det lite sannsynlig at starbatteriet ikke blir ladet med forbruk som primær. Med mindre du bare kjører fem minutters turer og har stort forbruk mellom disse. Releet slår ikke over, det kopler bare bankene sammen når ladespenningen overstiger 13,8 volt. Dette tar ikke mange minuttene, selv med godt nedtappet forbruksbank. Og når de først er sammenkoplet så får begge banker lading etter behov uavhengig av hvilken vei det er koplet via releet. Forskjellen er bare at strømmen til forbruksbanken, som alltid vil være størst, går direkte og ikke via releets kontaktpunkter. man unngår stor belastning over releet og tripping hvis forbruksbanken trekker for mye. Jeg har hatt forbruk som primær i 3-4 år nå, uten problemer av noe slag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skiboy Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Takk for godt svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 (redigert) Ja, det kan jo være en mulighet å koble dynamoene til forbruk, Ulempen da vil jo muligens være de gangene vi har en "tom" forbruksbank, og vil da ikke få lading til startbatteriene umiddelbart etter start og bruk av baugpropell. Det burde normalt sett være plenty strøm på Optima batteriene til flere starter og bruk av baugpropell, men er foreløbig ikke helt komfortabel med å flytte dynamo til forbruk. Et alternativ er foreslått, og fungerer nok greit, men spørsmålet gjenstår : Vil jeg brenne av ledningene, i verste fall ? Det er ikke satt sikring på denne "kursen", men lurer på om jeg må gjøre det for å teste hva som skjer... Sette på en 150A sikring, tappe ned forbruksbanken og prøve ... Tilsvarende vil jo være å sette 16 mm2 ledninger til startmotoren, og det går vel neppe bra, eller ? Tangamperemeteret skal i alle fall ligge klar :-) Edit : På forrige båten hadde vi nesten samme opplegg (320Ah forbruk og Optima RedTop 55Ah), også der med 16 mm2 kabel. Opplevde aldri noen problemer der, men tenkte heller ikke på å sjekke eventuelle varme kabler.... før nå. Redigert 16.Mai.2013 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 Det er en egen kalkulator for dette her på bp, hvor du putter inn strøm, lengde og akseptabelt spenningstap Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 Ja, den regner ut spenningstapet over en gitt lengde ledning. Varmen som utvikles i ledningen vil da være en funksjon av spenningsfallet over ledningen og strømmen som går gjennom. Hvis tapet er ca. 2% og strømmen 100A, vil det si at Watt effekten (varmen i ledningen) er ca. 0,24V (2% av 12V) * 100 = 24 Watt. Det skal vel egentlig ledningen tåle, tror jeg... Jeg tror et praktisk eksperiment er på sin plass :-) Har jo noen Sønnak Nautilus stående i garasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) Tok en test på nesten tomme Nautilus batterier, og målte opp mot 60 amp, før strømmen sank nokså raskt ned mot 10-20 amp. Her hadde jeg bare et fulladet 115A batteri av samme type (velbrukt Nautilus) og er ikke representativ for hva 2 stk. Optima YellowTop vil forsøke å presse gjennom ledningen. Med CCA på ca. 2000A, så er jeg fremdeles redd for at ledningen blir svært varm og følgelig kan smelte. Noen som har praktisk erfaring med ledningestørrelse og VSR/DVSR eller andre lade reléer ? Hvror mye kan man fore en 16 kvadrat ledning på en meter med ? Er det OK med opp mot 200A ? Det vil jo gi en Watt effekt på ca. 50Watt med spenningsfall beregnet til ca. 0.25 volt. Eksempelvis så vil en 50 Watt lyspære være ganske varm og god, og arealet vil kanskje være i nærheten av hva som er på 1 meter 16 kvadrat kabel. En annen ting er vel også det at BEP tilsier MAX 125A på reléet, hvilket skulle tilsi at det sjelden overstiger dette tallet. Det står heller ingen begrensning for hva slags batteri bank man kan ha, så i praksis så er vel dette ikke noe å tenke på. Er det noen som har greid å svi av et slikt relé ? Redigert 17.Juni.2013 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Jeg synes en god løsning hadde vært en skillediode istedet for vsr, så du får splittet ladestrømmen(e) istedet for å koble bankene sammen. Ingen risiko for nedsmelting eller sveising på kontaktpunktene til vsr da Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Ja, det er nok en bedre løsning, enig i det. Da må dynamoene kobles om, og routes via den. Det blir vinterprosjekt, tenker jeg :-) Nå blir det vel kanskje heller en midlertidig sikring på ledningen på ca. 125A. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 (redigert) Du svir releet lenge før kabelen, vær du trygg! Ellers så er forbruksbank som primærbank til å anbefale, da belaser du ikke releet unødig. Selv ved svært nedtappet forbruksbank tar det ikke mange minuttene før ladespenningen er over 13,8 volt og bankene koples sammen. Det er i alle fall min erfaring, har hatt forbruk som primær i fire-fem år nå.... Redigert 18.Juni.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sap_2000 Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Ville det fungere med 2 releer i paralell? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
index Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Da ville jeg heller ha kjøpt en større modell. Men hvis man kopler slik at den banken som skal ha 95% av ladingen også får 95% av strømmen direkte vil releet få et langt og bekymringsløst liv. At startbatteriet ikke får lading de første 2-3 minutter etter oppstart de få gangene forbruksbanken er svært nedtappet ser jeg som et "ikke" problem..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.